2011. január 28.

Ha oroszt tanulnának...

Nem zárkóznak el az intézményvezetők

Lapunk hasábjain több alkalommal olvashattak cikkeket a nyelvtanulás fontosságáról. Tanárok, munkáltatók, munkavállalók mindannyian az ügy mellett teszik le a voksukat, elsősorban az angol nyelvet emelve ki. De vajon a világ bármely táján boldogulnánk-e vele? A nyugati gazdaság és kultúra olykor kritika nélküli követése során nem felejtjük-e el, hogy talán más földrajzi tájon és egy másik nyelvcsaládban is kereshetnénk egy elsajátítandó kommunikációs eszközt?

Írásunk apropóját az a hivatalosan meg nem erősített információ adta, mely szerint városunk gimnáziumában szeptembertől ismét oktatni szeretnék az orosz nyelvet. Az a generáció, melybe magam is tartozom, azt még kötelezően tanulta és mint ilyet, "kötelezően" elutasította. A világ azóta sokat változott, a turizmus és a gazdaság keletre is nyitott, ezért nem vagyok talán egyedül azzal a véleménnyel, hogy jobb lett volna szorosabb barátságot kötni annak idején a nőnemű főnevekkel és az igeragozással. Az általános- és középiskolák vezetőit arról kérdeztük, hogy tervezik-e az intézményben ennek a nyelvnek az oktatását, egyáltalán; felmerült-e már akár a diákok, akár a szülők részéről ez az igény?

A Zsoldos középiskola igazgatója, Pintér Etelka arról számolt be, hogy egyelőre nincsenek ilyen terveik. Hasonló válasszal szolgált Dé-vay István a Klauzál iskolából. Magyarázatként azt fűzte hozzá, hogy tapasztalatai szerint szinte minden gyermek angolt kíván tanulni, a németet is csak kevesen választják náluk. Ennek az okát abban látja, hogy a középiskolákban az angol az egyik kötelező nyelv, ez a szülőket arra ösztönzi, hogy már kisiskolás korban erre írassák be a gyerekeiket. A Koszta, a direktora válasza szerint eddig nem tervezte a nyelvoktatás kínálatának a bővítését, igaz, ilyen jellegű kérés eddig fel sem merült náluk. Szemerédi András úgy véli, hogy – bár komolyabb igény-felmérés még nem történt ez ügyben – ha a gimnáziumban beindul az oktatás, ők is fontolóra veszik a dolgot.

A megkeresésre a legrészletesebb reflexiót a Kiss Bálint általános iskola igazgatóhelyettesétől kaptuk. Bacsa Éva magyar-angol-orosz szakos tanárként elkötelezett híve a nyelvoktatásnak és amint azt válaszában leírta, örömmel fogadja, hogy Dosz-tojevszkij, Tolsztoj, Puskin anyanyelve visszatér az oktatásba. Szerinte az oroszt, mint választási lehetőséget fel lehetne ajánlani a diákoknak második tanulható nyelvként. Úgy véli, a jelenleg működő nyelvoktatási stratégia nem költségha-tékony, hiszen sok esetben a már egyszer, az általános iskolában elkezdett nyelvet később a középiskolában nincs lehetőség haladó csoportban folytatni. Szaktanárként is úgy látja, a világban az angol nyelv vitathatatlan elsőbbséget élvez. Azt kellene első nyelvként tanítani az intézményekben, azonban a németet, a franciát, vagy az oroszt is fel kellene kínálni. Ebben a formában szívesen indítanának csoportot.

A gimnáziumból lapzártánkig nem kaptunk hivatalos megerősítést azzal kapcsolatban, hogy van-e valóságtartalma a hírnek. Informális forrásokból úgy tudjuk, amennyiben legalább nyolc fő jelentkezik, a csoportot elindítják szeptemberben és négy év múlva érettségi vizsgát is tehetnek a diákok a nyelvből, amelyen a világirodalom egyik legszebb szerelmes levele íródott.

Králik Emese