2010. augusztus 27.

Hogyan telt a diákok nyári vakációja?

Szünidő, napsütés, vízpart

Törőcsik Ricsi és RolcsiLegyen általános, középiskola vagy egyetem, a diákok számára mindenhol egyaránt örömet és szabadságot jelent a nyár eljövetele. Jó esetben rájuk szakad közel három leckementes, gondtalan hónap, amikor kipihenhetik az egész éves tanulást. Ám a helyzet nem mindig ilyen idilli. Van, ahol a plusz szabadidő elnyerésével a munkavállalást társítják a diákok.

Az álom nyári szünetet hasonlóképpen képzeli el összes interjúalanyom. – Pihenéssel, olvasással, nyaralással, strandolással telne – mondta Grund Márk, a Kiss Bálint Református Általános Iskola felsős tanulója. Testvére, az alsós Grund Félix a barátaival töltene még több időt. Hasonlóan látja ezt Törőcsik Richárd Tamás, a Szent Erzsébet Katolikus Általános Iskola és Óvoda nyolcadikos tanulója.

Csizi Henriettnek, a Semmelweis Egyetem mentőtiszt szakos hallgatójának a családdal és a barátokkal töltött idő a legfontosabb az áhított szünidőben. – Mivel Budapesten tanulok, így ritkán jutok haza és a távolság miatt a tanévben keveset tudok a régi barátaimmal együtt lenni. De nyáron mindent be tudunk pótolni szerencsére – tette hozzá. Pintér Bence zeneakadémista, elsőéves hallgató a munkára is asszociált. – Egy igazi nyári szünetben megtalálható a pihenés és a szórakozás mellett a munka is. Ez lehet szószerinti munka, például segítség a családi gazdaságban, de a nyári szünidő nagyon jó időszak arra is, hogy elmélyüljünk a tanulmányokban, felkészüljünk a következő tanévre.

Csizi HenriettA nyár beköszöntével minden diáknak megváltozik az életritmusa, mivel az iskolai hajtás véget ér. Válaszadóim közül mindannyian említették, hogy többet alszanak és jut idejük a barátaikra, családtagjaikra.

Törőcsik Roland, a Szent Erzsébet iskola ötödik osztályos tanulója megosztotta velem: a vakáció alatt általában később fekszik le és kel fel, többet számítógépezik, segít otthon a főzésben és a barátaival is több időt tölt.

Ha nyár, akkor utazás… szinte mindenki fejében öszszekapcsolódik e két dolog. – Most augusztusban elmentünk a családommal egy hétre Miskolctapolcára. Sokat kirándultunk, fürödtünk és túráztunk a hegyekben – mondta Félix.

Richárd és Roland a Bükki Nemzeti Parkban tartott hittantáborban vettek részt, ami hatalmas élmény maradt számukra. – Ez volt életem eddigi legjobb tábora – jelentette ki Richárd.

Henriett is Magyarországon belül utazott. – Voltam a Balatonnál, Keszthelyen, Tokajban, pár napot Budapesten és nyár végén még egy hetet Szegeden is eltöltök.

Pintér BenceBencének kicsit másképp alakult a szünet. – Idén érettségiztem és felvételiztem, szóval a tanulmányok nagyon sok energiát és időt felemésztettek a nyári szünidő kezdeti szakaszából. Ezután kikapcsolódás következett itthon. Nagyon szerettem volna sokat kint lenni a Tiszán, de ezt a vízállás nem engedte meg. Ha tehetem, sétálok és biciklizem, engem a környékbeli falvakban tett kirándulások is legalább ugyanannyira felüdítenek, mint egy tengerparti nyaralás. Egyébként augusztus végén a volt középiskolám kórusával egy nemzetközi kórusfesztiválon vettem részt Macedóniában, Ohridban – magyarázta.

A 2010-es nyarat pozitívan értékelték a diákok. – Nagyon hasznosan telt, hiszen sikerült kipihennem magam és emellett megtanultam kajakozni is – mesélte Márk.

Félix szerint is jól telt a nyár. – Volt benne szórakozás, tanulás, kirándulás és pihenés is. A legjobban azt sajnálom csak, hogy vége van. Bár már egy kicsit várom az iskolát, hogy találkozhassak az osztálytársaimmal. Régen láttuk egymást.

Grund Márk és FélixMegkérdeztem, hogy van-e valami, ami kimaradt a nyárból és érdeklődtem arról is, hogy mik a diákok jövőbeli tervei. – A macedóniai út után lesz az esztergomi gólyatábor. Most ez foglalkoztat, utána jöhet a tanévkezdés – hallhattuk Bencétől.

Richárd a régen látott rokonai látogatását tervezi az elkövetkező időszakban. Roland pedig a vásárlást várja az iskolakezdésre. Henriett Szegeden tölti az utolsó szabad hetet. – A Szegedi Ifjúsági Napokra megyünk, – immár negyedik alkalommal – de sajnos ezzel be is fejeződik a vakáció. Hétfőtől indul ismét az egyetem és egy újabb tanév.

Egyre rövidülnek a nappalok, eljön a koránkelés időszaka. Ahhoz, hogy a gyerekek visszarázódjanak a dolgos hétköznapokba, fontos a lelki felkészülés is. Emellett a megfelelő táplálkozás, a kellő alvás és a mozgás elengedhetetlen feltétele a jó tanévkezdésnek.