2010. július 30.

A minőség a British Museum-ot idézi

Korszerű oktatóterem a ligeti kiállítóhelyen

Darók József, dr. Béres Mária és Oroszné Rónyai Éva egy munkamegbeszélésen. (Fotó: Lantos Imre)A Koszta József Múzeum által az utóbbi két évben megvalósított uniós projekteknek köszönhetően évente több, mint ötezer érdeklődőhöz juthatott el az intézmény múzeumpedagógiája. A legújabb eredmény kézzelfogható formában jelentkezik: közel tízmillió forintos uniós támogatásból megvalósult a Csallány Gábor Kiállítóhelyen egy minden tekintetben 21. századi oktatóterem, melyet a napokban nyitottak meg a nyilvánosság előtt.

– A ligeti épületnek mindenképpen a múzeum szolgálatában kellett működnie – mondja dr. Béres Mária igazgató. Mint elárulta, az oktatótér kialakításának ötlete abból a helyzetből adódott, hogy az Alfa-pályázat révén a megyeházára bekerültek az állandó és időszaki kiállítások, a dolgozók munkaszobái, illetve a raktár egy része. Azonban ezt a korábban a múzeumnak helyet adó épületet is meg kellett tartani a raktározási célokra, mint ahogy a kerámialabort is. – Az volt a feladat, hogy találjuk meg azt a funkciót, s azt a pénzügyi forrást, mely lehetővé teszi a múzeum számára az épület továbbfejlesztett működtetését. Ekkor jött kapóra a TIOP-pályázat, mely koncepciójában nem csak a múzeumpedagógia támogatását tűzte ki célul, hanem egy átfogó muzeológiai reformot is, a raktározás, látványraktározás és az oktatás összekapcsolását. Ennek lehetőségét találtuk meg a Csallány Gábor Kiállítóhelyen.

Amellett, hogy a múzeumi oktatásban tölt be szerepet, a tanterem egyben kutatóterem is. Mint munkaállomás, a múzeumi szakmai munkában is kiváló adottságaival a kutatók rendelkezésére állhat, akár a régészetet, a néprajzot vagy a restaurálást, a képzőművészetet vesszük alapul. A legmodernebb kép- és hangtechnikai eszközök mellett számítógépekkel összekötött 3D-s mikroszkópot, s környezetvizsgálati laborokat is használhatnak az érdeklődők.

Az igazgatónő szerint egyértelmű, hogy a fejlesztések, a korszerű tudományos tér mellett megmarad az épület múzeumjellege is. – Csupán az a koncepció változik, hogy a látogató beléphet majd a raktárba, azt is kiállító- és kutatótérként használhatja. A szintén TIOP-pályázatból készülő képzőművészeti, iparművészeti és régészeti raktár és látványtár önmagában is kiállítás lesz. Kialakítottunk egy egyetemi kiállítóteret, ahol a néprajz, régészet és művészettörténet szakos hallgatók tárlatokat építhetnek a közönség számára, reményeim szerint nagyon különlegeseket. Ezen kívül itt lesz a Drahos- és Szalva-emlékszoba. Úgy gondolom, hogy valami olyasmit fog kínálni ez az épület színvonalában, mintha legalábbis a British Museum-ba, a Louvre-ba vagy a Magyar Nemzeti Múzeum hasonlóan kialakított termeibe mennénk be, de a helyi sajátosságokkal, csakis Szentesen elérhető specialitásokkal megvalósítva, tette még hozzá az intézmény vezetője.

Oroszné Rónyai Éva múzeumpedagógustól megtudtuk: a gyerekek már ki is próbálhatták az új tantermet, hiszen a június végén, július elején rendezett múzeumi táborukban a ligeti épület bázisként szolgált. Sikerült feltérképezniük az igényeket, az érdeklődést. – A következő tanévben biztosan lesznek itt foglalkozások, ugyanis már működött az előző időszakban is két környezetvédelmi szakkör, kisebbeknek és nagyobbaknak. A következő tanévre szervezünk kémiával, biológiával, fizikával kapcsolatos természettudományos szakkört is ezen a helyen.

– A hagyományos foglalkozásaink sem fognak csorbulni – mondta megnyugtatásul Oroszné Rónyai Éva. – A TÁMOP-órasorozataink sem értek véget, s örömmel mondhatom, hogy folytatjuk az uniós támogatással megvalósuló múzeumpedagógiát, ugyanis még egy TÁMOP-pályázatot indítunk a 2010/2011-es tanévben más témájú foglalkozások megtartására.

D. J.