2010. június 25.

Sokszínű a ciprusi iskolarendszer

Dr. Mokbelné Bacsa Éva, a Kiss Bálint Református Általános Iskola igazgatóhelyettese április 11–17. között tanulmányúton vett részt Cipruson. A tanulmányút az Európai Bizottság Élethosszig tartó tanulás program (Cedefop) keretében jött létre a Tempus Közalapítvány koordinálásával. A programot a ciprusi Oktatási és Kulturális Minisztérium szervezte.

– A pályázati lehetőségek iskolavezetőknek, szakértőknek, oktatási hivatalokban dolgozóknak szól – mondja. – A pályázatból több mint 200 program és hely közül lehet választani az Európai Unió minden országából. Évente kétszer írják ki, tavasszal és ősszel. Magyarországon az a gyakorlat, hogy egy helyre egy pályázó mehet, ha megnyeri. Egy választott programon összegyűlnek 14–15-en, iskolaigazgatók, iskolavezetők és egy hetet eltöltenek bizonyos program keretében. Ez alkalommal a fakultatív nyelvoktatás az általános iskolákban téma érdekelt.

– A tanulmányúton egyedüliként vett részt Magyarországról. Miként jellemezné az egészet?

– A program egészére jellemző volt a precizitás, a pontos, időnként szoros időbeosztás. Az elvárásoknak megfelelő arányban voltak az előadások, iskolalátogatások és egyéb információs programok. Színvonalas, hasznosnak mondható előadásokról beszélhetünk, a meglátogatott intézmények jól tükrözték az ottani iskolarendszer sokszínűségét és változatosságát. Csoportmunkára is nyílt lehetőség, amivel éltünk is valahányszor.

– Ez már a harmadik ilyen tanulmányút, amelyen részt vett. Először Svédországban járt, tavaly Portugáliában, most pedig nyelvtanárként és iskolavezetőként Ciprust választotta. A programokat, a látottakat összehasonlítva milyen tapasztalatokat szűrt le?

– Számomra pozitív és nagyon kellemes élményt jelentett, hogy Cipruson a nyelvet beszélők, a nyelvet bírók száma igen magas. A gyerekek jórészt olyan családokból jönnek, ahol a nyelvtanulás, a nyelvtudás jelenlévő dolog. Ciprus valamikor brit gyarmat volt, tehát hagyománya is van az angol nyelvnek. A program jó része iskolai látogatásokkal telt el. Cipruson 6 évfolyamos az általános iskola, a hetediktől, mint Nyugat-Európan több országában, már középiskolának számít. Angolórákon voltunk jelen, a CLIL programot tanulmányoztuk, amely egy úgynevezett tartalom alapú nyelvoktatás, ahol bizonyos tartalmakhoz megtanulják az idegen nyelvű szókincset. Elvittek bennünket egy falusi iskolába, Nicosiától nem messze, ahol harminckét kisiskolás tanul összevont osztályokban hét pedagógus irányításával. Itt igazából már egy szaktanári rendszer alakult ki, a falu ragaszkodik ehhez az iskolához, pedig annak fenntartását illetően nagy nyomás nehezedik rájuk. A gyerekek a délutáni foglalkozásokon önállóan használnak különböző nyelvi programokat, és gyakorolják a nyelvet.

– Mi a jellemző az iskolákra, épületekre?

– Az intézmények többnyire új építésűek, legfeljebb kétszintes, pavilonrendszerű épületek. Jellegzetességük a folyosókról is nyitott, belső ablakokkal ellátott tantermek. A sok szempontból igen praktikus megoldással több nyugat-európai országban is találkozhatunk. A tantermekben a padok elrendezése többnyire csoportmunkára hivatott, de a hagyományos elrendezés is megtalálható. A tantermek jól felszereltek, a falakon igényes, a tanulást segítő dekorációk sokasága látható. Az iskolák további jellegzetessége a tágas udvar. Az épületek falait sok helyen a diákok falfestményei díszítik.

– Mit tanácsol a kollégáknak?

– Mindenkit csak bátorítani szeretnék, hogy pályázzanak. Egy hét alatt nagyon sok tapasztalatot megosztottunk egymással, az iskolarendszerrel, az oktatással kapcsolatos dolgokat. A teljes költséget az unió állja. Aki egyszer erre nagy nehezen rászánta magát, az utána rájön, hogy ide nyitott, érdeklődő emberek jönnek, hiszen nagyon fontos az, hogy tájékozódjanak.

– Kellemes volt az útja?

– Az izlandi vulkán kitörése idején voltam Cipruson. Már indultunk volna haza, amikor pénteken este bejelentették, hogy nem szállhatnak fel a repülőgépek. Az első pillanatban megijedtem, aztán gondoltam egyet és négy napot a tengerparton töltöttem. Szép idő volt, pihentem. Az első induló járattal jöttem haza.

Lovas József