2009. december 18.

Aktív, ügyességi társasjáték

Korbil: a rex, a biliárd, és a gombfoci alapelemeit ötvözte

A játékszeretet, a tudás, a stratégia-tervezés, valamint a biztos szem és kézügyesség egyaránt szükséges egy olyan játék műveléséhez, amit Kovács Iván talált ki, és készített el otthon a saját kis műhelyében. Több helyen láthattuk már ezt a készség-fejlesztő játékot az elmúlt hónapokban. Egyre többen érdeklődnek utána és játszanak vele nagy csatákat, hiszen kisebb-nagyobb rendezvényeken már nem csak a szentesiek, de más települések lakói is megismerhették már ezt a táblás játékot.

A korbil, a rex, a biliárd és gombfoci alapelemeit ötvözte egy több száz vagy ezer éves keleti játékkal a "karrom"-mal. Magyarországon ez a játék még nem igazán ismert, de Ázsiában, különösen Indiában nagyon népszerű. Annyira, hogy világbajnokságokat rendeznek belőle, ahol a több ezer néző kivetítőkön nézheti ezt az igen látványos, stratégiai küzdelmet. Európába kb. a '60-as években került. Az interneten megtalálható a játékszabály.

A korbil 90 cm hosszú, 60 cm széles kerettel ellátott, sima felületű, csúszós, csúcsban végződő kis asztal, amelynek a csúcsánál egy lyuk van kialakítva. A keretre azért van szükség, hogy a korongok ne essenek ki lépten-nyomon a játéktérről, illetve mint a biliárdban, lehessen a palánkot "mandinerként" használni. A játék rugalmas kis gyűrű alakú korongokkal folyik, melyek műanyag csövekből vannak kivágva és lecsiszolva simára. Van egy darab kis piros korong (Piroska vagy a labda), ami 32 mm-es csőből lett levágva, ennek a magassága 8 mm és a csapatonként 7-7 "játékos", 50 mm-es csőből levágott, 10 mm magas szintén gyűrű alakú kis korongok. Ezek könnyűek, rugalmasak, és jól csúsznak.

Ezen a kis asztalon két fajta játék is lehetséges. A biliárd jellegű játéknál meg kell próbálni minél kevesebb próbálkozással a saját korongokat eltüntetni a lyukban, de természetesen az ellenfél "játékosai" is ott vannak a pályán, akik akadályozhatják a célba jutást. Itt mindenki felváltva addig lökhet, amíg a összes saját korongja el nem tűnik a lyukban, lehetőleg úgy hogy az ellenfele korongjait ne lökje le, mert pontszámnak azt fogják értékelni, hogy kinek hány pontja maradt fenn a táblán. A kiskorongot (Piroskát) ha valaki belöki, utána közvetlenül a saját korongját is, akkor azért 3 plusz pontot kap. Ha nem sikerül közvetlenül utána a lökőjátékosnak a saját korongját belökni a lyukba, akkor ki kell venni a Piroskát, és tovább kell vele próbálkozni, de most már a másik játékos következik. A Golf jellegű játékban is fenn van az összes játékos, de akkor csak a Piroskát kell a lyukba terelgetni. Itt viszont addig kell lökni a kezdő játékosnak, amíg a kis korong el nem tűnik. Itt a lökés számokat számolják. Ha itt az ellenfél korongja is lekerül, akkor az ütés számhoz kell egyet hozzáadni. Itt többen is játszhatnak egyszerre, hiszen mindenki újra állít, és a két legjobb játszhatja a döntőt.

Egy másik fajta asztali játéknak is van már alakítva a szabályrendszere és asztala. Ez a játék a tv-ben manapság is közvetített Curling asztali változata. Itt nem kell söprögetni a korong előtt, itt ragyogóan csúsznak a "játékosok": Viszont itt is lehet a palánkot használni. Az asztal egy kissé hosszúkás alapterületű (120 cm hosszú 40 cm széles), ahol ki van jelölve egy koncentrikus körökből (25 cm átmérőjű) álló cél. A játék célja, hogy a saját korongja kinek van a legközelebb a kör közepéhez. Közben természetesen az ellenfél korongját ki lehet ütni a célból. Itt óriási jelentősége van az utolsó ütésnek, hiszen esetleg a már cél közepén álló ellenfél korongot ki lehet lökni. Aki előbb eléri a 13 győzelmet az nyer.

Garai Sz. Imre