2009. december 4.

Útrekonstrukció, kerékpárút, új forgalmi csomópontok

A jövő év végig kell befejezni azokat a rekonstrukciós munkákat, amelyek a Csongrádi úttól egészen a Fábiáni úti körforgalomig tartanak. A munkálatok - melyek összértéke több mint 400 millió forint - már a jövő év elején elkezdődnek: felújítják a Kossuth utca útburkolatának több szakaszát, kerékpárút épül a várost átszelve, körforgalmak, terelőszigetes megoldások segítik majd a csomópontokban való közlekedést.

A fejlesztés részint pályázati forrásból, részint önkormányzati finanszírozásból valósul meg. Az útburkolat felújítása nem, azonban a kerékpárút kialakítása jelentős változást hoz majd a Kossuth utca forgalomszervezésében. Az első változás a Kurca-híd szerkezetében következik be. - Ha a Kossuth utcán tervezett kerékpárutat össze akarjuk kötni a Csongrádi út mellett lévő kerékpárúttal, akkor a hidat bővíteni kell, alkalmas szélességűvé kell tenni ahhoz, hogy a gépjárművek, kerékpárosok és gyalogosok egymás akadályozása nélkül tudjanak haladni rajta.

Új vasbetonszerkezet kerül a meglévő híd mellé, majd téglaburkolatot kap, boltíves kialakítású lesz. Ide önállóan vezetett, egyoldali, kétirányú kerékpárutat terveztek. Az útburkolat mellett, a jelenlegi járda nyomvonalában halad majd a kerékpárút, közvetlenül a bíróság mellett pedig új járdanyomvonal alakul ki. A kerékpárút az Erzsébet tér oldalában folytatódik, az útburkolatból a parkolósáv igénybevételével alakítják ki, a térhez nem nyúlnak hozzá, majd a polgármesteri hivatal mellett vezetik tovább a bicikli utat. Az Ady Endre utcai csomópontban a jelzőlámpás kereszteződés megszűnik, helyette egy folyamatosabb haladást biztosító körforgalmat alakítanak ki. Maga a körforgalom várhatóan 2011-ben készül el, a Petőfi Szálló építésének előrehaladtával, illetve az Ady Endre és Petőfi Sándor utcák forgalmi rendjének átalakításával együtt. Ebben a körforgalomban halad át a tervek szerint a kerékpárút a Kossuth utca északi oldalára - mondta el Czirok Jánosné. A műszaki osztály vezetője hangsúlyozta, a munkát úgy szeretnék szervezni, hogy egy-egy szakaszon egyszerre készüljön el a burkolatfel-újítás, a biciklisáv, a járda és a forgalmi csomópont is.

A tervek szerint az átvezetés lehetővé teszi, hogy a Petőfi Szálló felújítása után a kerékpáros közlekedés ne zavarja a szálloda vendégforgalmát. A nyomvonal egészen az Apponyi térig az északi oldalon halad tovább egyrészt a meglévő járdaburkolat felhasználásával, másrészt lesznek szakaszok, ahol a parkolósáv rovására végeznek átalakítást. A főutca és a József Attila utcai közötti szakaszon lévő buszmegállók megszűnnek, átkerülnek a buszpályaudvarra. A Kossuth utca és a József Attila utca kereszteződésében nem alakítanak ki körforgalmat, mert ez megoldhatatlan az útcsatlakozások helyzete miatt. Ide terelősávokat terveztek, mellyel a buszok számára is biztosítani lehet a megfelelő kanyarodási íveket.

A Bocskai utcai kereszteződés - amely eddig zsákutcaként működött - a tervek szerint újra kinyílik, egyirányú forgalom lesz a területen a Bocskai utca felé.

A Klauzál - Kossuth - Somogyi Béla utcák kereszteződésében lévő forgalmi csomópontban körforgalmat építenek a Tóth József utcaihoz hasonló megoldással, de olyan kialakítással, hogy autóbusszal járható legyen.

A Mátyás király utcai csomópontba nem terveznek körforgalmat, itt kanyarodó sávokat alakítanak ki a közlekedésbiztonság érdekében, valamint két gyalogátkelő jelenik meg újításként az ott lévő áruház és a Kossuth utca 27. szám előtt.

A Rákóczi utcai csomópontnál körforgalom lesz, ami a nagy aszfaltfelületet zöldfelülettel töri meg és terelőszigeteket alakítanak ki. A kerékpársáv itt tér vissza a főutca másik, rendőrség felőli oldalára - a járdaszakasz bővítésével - és halad végig az Attila utca déli oldalán egészen a már meglévő körforgalomig, míg a Baross utcai kereszteződésben a forgalom terelése útburkolati jelekkel lesz megoldva.

Cseh-Lakos