2009. szeptember 18.

Kisebb lesz a Szentes-vásárhelyi út terhelése

Az új forgalmi szakaszok építésével

Lapunk olvasói körében is gyakran felmerül a Szentest Hódmezővásárhellyel összekötő út állapota. A beállott változások, illetve rongálódások miatt - a balesetek elkerülésére - nagy figyelemmel és óvatosan érdemes ezen az úton közlekedni a járművek vezetőinek. Ezzel összefüggésben az egyik illetékeshez fordultunk. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Budapesti központjában Pécsi Norbert Sándor kommunikációs menedzser a következőket válaszolta lapunk kérdéseire.

- Az M5-ös út megépítésével az Alföld délkeleti részéből mostmár sokkal több jármű használja a Hódmezővásárhely - Szentes - Csongrád - Kiskunfélegyháza útvonalat, hogy elérjék a sztrádát. A megnövekedett kamionos forgalom is különösen a Hódmezővásárhely-Szentes közötti, csaknem 30 kilométernyi szakasz felszínén alakított ki nemkívánatos maradandó változásokat, kétoldalt hoszszanti mélyedések "teknősödés" formájában. A biztonságos közlekedés szempontjából vizsgálták már ezt a körülményt?

- Természetesen már vizsgáltuk az Önök által is jelzett helyzetet. Hódmezővásárhely átmenő forgalmát jelentősen enyhíti majd a 47-es számú főút négysávosítása és az M43-as autópálya megépítése, mivel ezen útszakaszokon keresztül is elérhető lesz az M5-ös autópálya. A 451-es számú főút mentén korábban a jogelőd közútkezelő a szakaszba eső elkerülő utakat is megépíttette, mint például elsőként elkészült a szentesi, majd a kiskunfélegyházi, most pedig épül a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektjeként a csongrádi elkerülő szakasz. Így kisebb baleseti kockázattal lehet használni az említett útszakaszt.

- A szóban forgó szakasz forgalmi terhelésén kívül az útalap, illetve a burkolat korábbi kivitelezése és anyaga is hozzájárulhat valamiképpen a mai helyzethez?

- Az út építésekor, illetve a szélesítését követően is egészen más volt a forgalom öszszetétele, mint napjainkban. A nagysúlyú, nagytömegű kamionok száma az elmúlt évek alatt a többszörösére emelkedett. Az országos közúthálózaton a burkolati károk mintegy 40 százalékát a nehéz és túlsúlyos tehergépjárművek okozzák, ezek kiszűrésére szövetkezett immár egy éve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Vám- és Pénzügyőrség egy együttműködési megállapodás keretében.

- Csongrád megyében, de más térségekben is figyelemmel kísérik a Hódmezővásárhelyt és Szentest összekötő közút sorsát. Terveik szerint van-e remény vagy közeli, távolabbi realitás arra nézve, hogy a jelenlegi állapot megjavul?

- A főutak felújításával kapcsolatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tud felvilágosítást adni.

(Ezzel a témával megkeressük majd az említett céget - szerk.)