2009. július 31.

Több, mint lovastábor

Nagyon kevés emberrel találkozunk, aki ne mosolyogna, ha egy szép lovat vagy csikót lát. Óriási közönséget vonzanak a különböző lovas és fogathajtó versenyek, ez is azt bizonyítja, hogy az elmúlt néhány ezer évben különleges kapcsolat alakult ki az ember és a ló között. Mondjuk, hogy a kutya az ember leghűségesebb társa és hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a lovak legalább anynyira voltak társaink a vadászatokban, a harcokban, a munkában. A mai modernebb időkben kissé megváltozott a ló szerepe, inkább sportcélokat szolgál. Újabban hallani arról is, hogy nagyszerűen használható gyógyítási, nevelési célokra is. A gázos kövesút mellett, az Alsóréten találtuk meg az IC Ranchot, ahol Istenes Csilla lovas oktatóval beszéltünk a lovak és az emberek kapcsolatáról.

- Forgószínpadszerűen ismerkedünk a lovakkal - meséli Csilla. A táborban barátkoznak az állatokkal a gyerekek. Futószáron vezetjük körbe a lovakat és oktatjuk a helyes ülést, a testtartást, mivel a lovaglásnak ezek az alapjai. A ló és az ember együtt dolgozik. Ha nem jól ülünk rajta, ha nem jól tartjuk a kezünket, nem tudunk egymásnak megfelelő segítséget adni. A ló várja tőlünk a segítséget és nagyon hálás partner. Amikor megtanulják a gyerekek a helyes tartást, akkor továbblépünk és különböző, úgymond patanyom figurákat járunk be. Ez azért nagyon fontos, hogy megtanulják akaratukat rávinni a lóra, ez az együttműködés alapja.

- A gyermekek kommunikálnak a lovakkal. De ez nagyon sok gyakorlást igényel. Tudni kell, hogy a ló egy menekülő állat, ebből következik, hogy teljesen másképp gondolkodik az őt körülvevő világról, mint a kutya vagy a macska. Erre a legegyszerűbb példa: ha megijed a ló azonnal ugrik, menekül és csak azután néz szét. A legtöbb lovas baleset abból adódik, hogy a ló a természetes ösztönei szerint jár el, és ha a lovas nincs erre felkészülve nehéz helyzetbe kerülhet. Ezekre a helyzetekre hívjuk föl a gyermekek figyelmét először.

- Nagyon fontos az is, hogy a lóhoz soha ne közelítsenek egyenes vonalban, hanem inkább kissé ívesen, nehogy fenyegetésnek érezze közeledésünket. Munka közben a gyermekek figyelik a lovakat és a lovak is őket. A lovasnak mindig tudnia kell, hogy a ló figyel-e rá, mert ez a közös munka alapja.

- A mostanában sokat emlegetett lóterápia tulajdonképpen nem más, mint az egymásra figyelés megtanítása? - kérdezem.

- Igen. Nagyon sok gyerek úgy jön ide, hogy nem tud egyenes vonalat vezetni a lóval, viszont pár óra gyakorlás után már irányíthatóvá, együttműködővé válik a ló. Egy érdekes dolgot még megemlítenék, nemrég hallottam: a skandináv országokban a lovakkal való kommunikálást felnőtt vezetőképzésben is oktatják. Rögtön feltűnik, ki milyen gyorsan tudja rávinni akaratát a lóra, hogy milyen vezetői képességekkel rendelkezik. Nagyon fontos, hogy az együttműködés legyen a központban, és soha nem bánthatjuk a lovat.

- Hogyan hatnak a lovak a gyermekek személyiségére?

- Sokszor tapasztalom, hogy félénk gyerekek pár napos gyakorlás után rájönnek arra, hogy saját akaratukkal irányítóvá válhatnak és ezt megismerve teljesen megváltoznak. Sokszor hallom vissza a szülőktől hogy a tábor végén nem az a gyerek megy haza, akit ők elengedtek. Ennyire gyors és látványos a változás már rövid idő alatt is. A gyerekek rájönnek arra, hogy a ló elvárja tőlünk azt, hogy "főnökei" legyenek, és ha együtt akarnak dolgozni, akkor neki irányítania kell.

- Milyen lovaglást oktat?

- A mi oktatási módszerünk a western lovaglás, más néven munkalovaglás. Lényege hogy a lovat hagyjuk dolgozni, és a gyerekek közben megtanulják, hogyan kell a lovon ülni és irányítani azt. Úgy tudnám megkülönböztetni más technikáktól, hogy a mi lovaglási stílusunk olyan, mint a sportcipő, hosszútávra szól és a kényelem van a középpontban. Ellentétben a klasszikus illetve az angol lovaglással, ahol inkább a látvány a fontos. Mi elvárjuk, hogy a ló végrehajtsa, amit megtanítunk neki, és ne kelljen az utasításokat ismételni, gyakoroltatni vele nap, mint nap. Ezt a módszert használják a csikósok, a katonák, a huszárok, ahol a lovakat szintén munkára használták.

- Milyen lovakon oktat?

- A mi lovaink amerikai típusúak, kisebb termetű, kedves, nyugodt természetűek. Könnyű velük együtt dolgozni. A gyermekek is nagyon szeretik őket. Egyszerre 14-16 gyerek van egy csoportban, a lovakkal általában 2-3 dolgozik, hogy megfelelően tudjunk rájuk figyelni, de a többiek is részt vesznek a munkában. Figyelik, ellenőrzik társaik mozdulatait.

- Egész évben vannak foglalkozások?

- Igen. Egész évben jöhetnek a gyermekek, részt vesznek a lovak gondozásában, lovagolnak és valahogy a ló fegyelemre szoktatja őket. Természetesen a téli munka más, mint a nyári. Sajnos sokan azt hiszik, hogy a lovaglás nyári sport, pedig minden évszaknak megvan a maga szépsége és a ló ugyanúgy várja a foglalkoztatást.

B.Sz.