2009. június 5.

Több mint száz bevetésen

A szentesi légimentő-bázis helikoptere a beindulás óta már 138 alkalommal szállt fel, hogy a három lefedett megye - Csongrád, Békés, Bács-Kiskun - területén ellássák a közlekedési balesetet szenvedőket, majd kórházba szállítsák. A helikopternek azonban nemcsak baleseti helyszínekre kell megérkeznie, hiszen a személyzetnek sokszor stroke-os, szívinfarktusos beteget, illetve egyéb otthoni balesetben sérültet kell ellátnia. Arra is volt már példa, hogy öngyilkossági kísérlethez szálltak ki.

Néhány héttel ezelőtt például a budapesti Honvéd Kórházba vittek egy 43 éves sarkadkeresztúri asszonyt, aki testfelületének mintegy 30 százalékán másodfokú égési sérüléseket szenvedett forró olajtól. Amikor a bázison voltunk, akkor éppen egy mezőberényi férfit szállítottak infarktussal a szegedi klinikára, a Szentes-Mezőberény-Szeged út csupán 42 percet foglalt le, így a lehető legrövidebb időn belül kórházba került a beteg.

A mentéshez egyszerre négyfős szakszemélyzet munkája szükséges, a gép fedélzetén pilóta, orvos és szakápoló vagy mentőtiszt foglal helyet. A helikopterek azonban azon túl, hogy a légi idő és a naptári idő függvényében, bizonyos mennyiségű munkafázison repült óra után karbantartás kötelesek, a bázison ügyeletben lévő szerelő naponta ellenőrzi repülés előtt és után, illetve a műszak végén is a gépet.

Természetesen a pilótával folyamatosan konzultálva. Ezen kívül leszállás után megtankolja és felkészíti a következő útra a gépet, amely 140 liter kerozint fogyaszt légi-óránként, s amellyel GPS-koordináták segítségével képesek baj esetén lakáscímre is menni, hiszen jól manőverezhető a helikopter. A szentesi bázis gépe még 1992-ben került az országba - eddig semmilyen probléma sem volt vele, s mint ahogyan a szolgálatban lévő szerelő, Fülöp Zsolt technikus jellemezte a francia konstrukció, erős, fürge, mozgékony és gyors. Az elmúlt évtizedekben sokat fejlődött a helikopteres mentés technikai háttere, véleményezte a pilóta, Fülöp Sándor. Illetve a bázis parancsnoka, Józsa József - aki kollégájával, dr. Szalóky Nándor orvossal az egészségügyi feladatokat látta el a szolgálatban - elmondta, hogy a mentéshez, az orvosi ellátáshoz kellő felszerelések is modernebbek lettek. Mikor kezdő szakápoló volt, akkor még külön egységet képezett a pulzoxi-méter, a lélegeztető-gép, amellyel a vitális paramétereket ellenőrizték a kórházi átadásig.

Ma már minden műszer egyben van, s úgy ki van dolgozva, hogy a több dimenziós mozgás sem befolyásolja őket. Egyszerűbb a használatuk is, mint régen, mikor még csak a durva elváltozásokat lehetett érzékelni bizonyos műszerekkel. Mára eltűntek az üvegfecskendők is, műanyagot használnak a gyártásnál, illetve sok felszerelés eldobható. Gyorsabbá vált az ellátás.

Az osztrák mintára felépített légimentő-bázis esetében odafigyeltek a tervezők arra, hogy a hangár, azaz a technikai rész mellett olyan részleget is kialakítsanak, amely megfelelő módon lehetőséget biztosít a személyzet pihenésére is. Így a technikai részben a helikopter tárolása mellett, egészségügyi raktár, veszélyes hulladéklerakó, fertőtlenítő helyiség is helyet kapott, ezekben tárolják a gyógyszereket, kötszereket, végzik az elektromos készülékek feltöltését, szükség esetén a fertőtlenítést. A rekreációra szolgáló részben pedig szobák, tisztálkodó helyiségek, konyha és nappali is helyet kapott. Ha pedig sportolni akarnak, akkor szabadidejükben megtehetik. Főként azért is szükséges ez, mert a dolgozóknak évente teljesíteniük kell az erőnléti felmérést, azaz az 1000 méteres futást, a fekvőtámaszt és a felülést. - Keveset megyünk ki a bázisról, ennek egyszerű oka van. Nyáron reggel 6 és este 7 óra között dolgozunk, télen a nappalok rövidülése miatt pedig 8 és 15 óra között. Mire azonban ellenőrizzük a felszerelést a nyári időszakban, már nincs módunk bemenni a városba, mert pihenni kell a reggeli műszakfelvétel miatt. Télen pedig hiába fejeződik be hamarabb a munka, nincs semmilyen különösebb néznivaló. Csak az áruházakba szaladtunk be eddig bevásárolni - mondta el Józsa József.

A bázisvezető arról is beszámolt, hogy a dolgozók nem főállásúak, így 4 váltás érkezik havonta. Összesen 6 orvos, 6 ápoló látja el az egészségügyi feladatokat, ők egyszerre 4-5 napot dolgoznak, akár közlekedési balesetről, akár egyéb dologról van szó.

Az elmúlt hónapokban volt példa arra, hogy eszméletlenhez, autóból kiesett személyhez szálltak ki. Volt, akire fa dőlt rá, akinek elfojt a magzatvize veszélyeztetett terhesen, akinek szívelégtelensége volt. Mentettek légi jármű, autó és motorbaleset elszenvedőjét, stroke-osat, infarktusosat, újraélesztettek, de önakasztott is volt. Savval, vízzel vagy olajjal pedig többen forrázták le magukat. A szekunder transzportokon kívül (betegszállítás) több mint száz esetben vonták be őket a mentésbe.

Cseh-Lakos