2009. március 27.

Élen a távközlésben

A legdinamikusabban fejlődő magyar cég

Képünkön a MetalCom csoport dolgozóiMint arról már hírt adtunk lapunkban, az UP Klub - a hagyományoknak megfelelően - február 26-án a Parlament Vadász-termében osztotta ki a klub elismerő oklevelét azoknak a cégeknek, melyek megalakulásuk vagy átalakulásuk évében meghaladták a nettó százmillió forintos árbevételt. A MetalCom Közép-európai Technológiai és Szolgáltató Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója, Bozó Zoltán a "Legdinamikusabban startoló, fejlődő magyar cég" elismerő oklevelét vehette át Gábor Miklóstól, az Up Klub elnökétől.

Annak idején nem terveztünk ilyen mérvű növekedést - vallja az elnök-vezérigazgató.

Amikor 2006-ban jelentős átszervezést hajtottunk végre a cégben, sokan nem értették, hogy miért tesszük. Most, hogy jött a válság, már másképp gondolják. Éreztük a késztetést, tisztán láttuk, hogy a mindennapi piaci versenyben azok a vállaltok alul fognak maradni, akik nem tudják a hatékonyságukat jelentősen növelni. Szerencsések voltunk, hogy még akkor léptük meg a dolgot, így felkészült állapotban ért bennünket a gazdasági válság.

Az elnök-vezérigazgatót kérdezem:

- Mégis mennyire érintette önöket ez a válság?

- Tulajdonképpen ezelőtt néhány hónappal csak figyeltem, hogy mi várható a gazdaságban. Úgy gondoltuk, a válság bennünket alapvetően nem érint, jó a szervezetünk, stabil piacon dolgozunk, és folyamatosan működnek az általunk bonyolított beruházások. Ugyan-akkor azt is láttuk, hogy a szolgáltatók mintegy 5 százalékos visszaeséssel számolnak. Aztán még szembe találkoztunk két jellemzővel: egyik az, hogy az euró árfolyama jelentősen megemelkedett, ez elég komoly problémákat jelentett nekünk. A másik: vannak olyan megrendelők, akik úgy gondolják, Európa már nem olyan nagy üzlet, viszont feltörekvő gazdaságként ott van például a Távol-kelet, azon belül is India. Egymilliárd lakossal, folyamatos fejlődéssel, ott van mire alapozni. Ebben a gazdasági helyzetben nehéz volt számukra a pénzpiacokon forrásokhoz jutni. Így ezek a megrendelők elsősorban a saját leányvállalataikból vontak ki tőkét. A fentiekből adódó veszélyeket sikerült többé kevésbé minimalizálni, valamint az euro növekedése által okozott problémára is megtaláltuk a megfelelő választ.

- Azt mondja, hogy egy ilyen szintű vállalati növekedés nem egy előre megtervezett folyamat volt?

- Annak idején, amikor megalapítottuk a MetalCom R-t, akkor azt mondtam a kollégáknak, hogy egy jól működő kisvállalkozást hozunk létre, de hagyjuk meg az esélyét, hogy nagyvállalattá fejlődünk. Valójában hosszú távon, éves szinten stabilan 50 millió forgalmat prognosztizáltam. Ez az a piaci szegmens, ami akkor - 1999-ben - számunkra reális volt. Ehhez képest 2000-ben már 90 millió forintos árbevételt értünk el. Ez szerencse, hozzáállás, és főleg emberek kérdése volt. A legmerészebb álmaimban sem gondoltam, hogy 2008-ban a több, mint 3 milliárdos forgalomhoz még hozunk is néhány milliót. Hogy csináljuk? A piac illetve a környezet változásait, annak hatásait, árgus szemekkel figyeljük. Az így jelentkező kihívásokra nagyon gyorsan reagálunk. Így tudunk a növekedési pályán maradni. A vállalat ars poétikájára két dolog igaz: mi soha nem néztük azt, ha elvesztettünk például egy tendert, hogy miért a másik nyerte, hanem azt, hogy mi volt a hátrány, amiért nem mi nyertünk, ezen hogyan tudunk változtatni. Mi az, amiben javulnunk kell. Ha valamilyen támadás ért bennünket, soha nem az motiválta a vezetést, hogy lehet visszavágni, arra figyeltünk, legközelebb ne adjunk támadási felületet. Ez a gondolkodásmód építette, fejlesztette a vállalatot.

- Mi alapján mert ilyen bátran immár több alkalommal is változtatni a vállalata struktúráján?

- Engedtessék meg, hogy egy kérdéssel és annak válaszával feleljek. Mi a hülyeség? A hülyeség nem más, mint ugyanazt csinálni, mint eddig és mégis más eredményt várni tőle. Ha jobb eredményeket akarunk elérni bármilyen területen, akkor bizonyos dolgokon változtatni kell.

- Hallhatnánk valamit a díjról.

- Az Up Klub adja azoknak a cégeknek, melyek megalakulásuk, vagy átalakulásuk évében meghaladták a nettó egyszázmillió forintos árbevételt. Mivel 2007-ben alakultunk át, messze túlteljesítettük ezt a határt, hiszen ennek az évnek a mintegy 2,7 milliárdos forgalmából az átalakulás után létrejött Zrt. 1,4 milliárdot teljesített.

- Önök számára ez volt a munkájuk első erkölcsi elismerése?

- Rendkívül büszke vagyok arra, hogy csapatunk már több nem pályázat útján - hanem külső független szakértő cégek, mint pl. KPMG, Microsoft, D&B. Portfolio.hu értékelése alapján - odaítélt elismerésben részesült. 2004-ben városunk önkormányzata "Befektetői oklevél"-lel ismerte el azt a munkát, amellyel kiemelkedő mértékben hozzájárultunk Szentes gazdasági fejlődéséhez. 2006-ban a Metal -Com-R Kft. a mutatói alapján 263. helyezést értünk el az összeurópai kis- és középvállalkozások között. Magyarországról mindösszesen 3 cég került be a top 500-ba. 2008-ban a Pegazus-díj Kelet-magyarországi régió 2. helyezését tudhattuk magunkénak. Ezeket a kitűntetéseket azért is tartom rendkívül fontosnak, mert ezekről csak az odaítélést követően értesültünk, tudtunkon kívül, a nyilvános, elért eredményeink alapján minősítettek bennünket.

- Szereti a sportot?

- Középiskolás koromban atletizáltam. Ma már egyre kevesebb idő jut rá. De értem a célzást. Cégünk jelentős szerepet vállalt a karate Eb, majd idén a Vb szponzorálásában. Vízilabdában és teremfociban a csapatok kiemelkedő névadó támogatói vagyunk. Sajnos meccsekre ritkán tudok lejárni. Számomra a szabadidős sportok jelentenek tényleges kikapcsolódást családom társaságában. Kedveljük a természetjárást, a vizet és néhány éve a horgászás került a fókuszomba. Hihetetlenül meg-nyugtat.

Lovas József