2008. december 19.

Jövőnk a tét

Mind többet beszélünk a gazdasági és pénzügyi válságról. Ami az ősz folyamán szépen begyűrűzött és mára rátelepedett az országra. Érdekel bennünket, negatív hatása mindannyiunkat érint, az életünkbe mar. Az alábbi hasábokon és a 3. oldalon cégvezetőket kérdeztünk meg, mondják el néhány mondatban: kit hogyan érint a válság? Mit vár a jövőben?

Íme a válaszok:

Mészáros Zoltán
elnök-vezérigazgató
Hunor Coop Zrt.:

- Vásárlói szokásokban még nem érezzük. A válságnak óriási a lélektana. Itt a tőzsdepániktól kezdve a csordaszemlélettel és az igazi, közgazdaságilag is megmagyarázható magatartásformákkal le lehet mérni a világ tőzsdéit, de ez a mai magyar élelmiszer-kereskedelemben számokban még nem jelentkezik. Jóslásokba nem szívesen bonyolódom, de úgy gondolom, hogy az élelmiszerszakma lesz a legutolsó, ami ezt meg fogja érezni. Nincsenek illúzióink. A megyében több városban, több településen jelen vagyunk, mondjuk, ha egy-egy helységben elbocsátás van a gyárakban, több száz embernek felmondanak, az érint bennünket is. Ha viszszaesik a gazdaság, fogyasztási csökkenést idéz elő. Ez a csökkenés először is a ruházatot, textíliát érinti, aztán következnek az iparcikkek, a tartós fogyasztási cikkek, legvégül az élelmiszer. Ez valahogyan megfordult, a nagyobb tartós fogyasztási cikkek forgalma csökkent, már a divatszakmában is hallom a válság hatásait. A banki információk is fontosak számunkra, rendkívül eladósodtak az emberek, és ez még tovább folytatódik, végül az élelmiszerre szánt összeget is meg fogja nyirbálni. A válság hatását 2009 tavaszára "várom". Úgy gondolom, akkorra fogja elérni a mi szakmánkat. Minden évben elmondjuk, már nincsenek tartalékok, mégis. úgy tűnik még mindig vannak. Úgy tartják: a magyar munkavállaló a legkreatívabb, de a magyar munkaszervezés a legalacsonyabb színtű. Tehát javulnia kell az országnak, még hatékonyabbá kell válnunk. Nagyon szigorú gazdálkodással kell számolnunk a jövőben, de azt gondolom, nem szabad lemondanunk a fejlesztésről. Szigorú üzleti filozófia: nem szabad megállni a fejlődésben még a nehéz helyzetekben sem. A válság valamikor véget ér majd, van aki három hónapot, mások 3 évet jósolnak. Ma még nem lehet látni az alagút végét.

Magyar József
vezérigazgató
Hungerit Zrt.

- A gazdasági és hitelválság nagyon keményen érint bennünket is. Nem csak a belföldi piacon esett vissza a drágább, minőségi termékek eladása, de ezt lehet tapasztalni a németeknél és az osztrákoknál is, ahol az eddigi vásárlói szokások megfordultak és a minőség felől egyre inkább az ár felé tolódik a vásárlói figyelem. Sajnos a magas takarmányárak mellett ez még inkább sújtja a céget.

- Fejlesztést én még soha sem fogtam vissza kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt, de most nem látni, hová vezet a válság. Nem tudjuk, hogy mi várható pénzügyi vonatkozásban, hiszen megemelték az alapkamatot, amit azt jelenti, hogy 13 százalék körüli hitelkamatok várhatóak. Márpedig olyan jó beruházás nincs, ami 13 százalék körüli kamatnál megtérülne. Januárra terveztünk egy hathetes leállást a kombinált vonalon, meg is rendeltük, ki is fizettük az új berendezés 30 százalékát, de egy évvel eltolom ezt a beruházást. Ami gép készen van, kifizetjük és el is hozzuk, de nem helyezzük üzembe, hiszen a gépeknek a másik felét most nem is tudnám kifizetni. Egy-két beruházás még folyamatban van, például: megírtuk az új telepek pályázatát, a közbeszerzési pályázat lezajlott, meg is van a győztes, kihirdették, úgy volt, hogy november elsején indul a munka, mégis eltoltuk április elsejére. Meg fogjuk csinálni, de a jelenlegi körülmények nem engedik.

- Nehéz lesz tartani a magas minőségű termékskálát. Mert ahogy említettem, a gazdasági válság következtében a fogyasztás várhatóan a német piacon is vissza fog esni. Elgondolkodtató, lehet ilyen körülmények között megalapozott üzleti tervet készíteni? De mégiscsak kell, hiszen a cégnek üzemelni kell, az embereknek munkát kell adni, a termelőink áruját el kell adni, a piacokon megszerzett pozíciókat meg kell tartani. Úgy tervezzük, hogy január harmadik hetében visszaállunk a hízott áru vágására.

Károlyi László
vezérigazgató
Legrand
Magyarország Zrt.

- Az elmúlt évek kitartó munkájának látványos eredményei születtek, mert tudatosan építkeztünk. Úgy alakítottuk a gyártás termékszerkezetét, hogy minél több partnerünk legyen. Jelenleg a gyártás 90 százalékban exportra megy, nagyon sok országba. Ez a stratégiánk eddig jónak bizonyult.

- Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mi nem érezzük meg a gazdasági válságot, hiszen árbevételben nem sikerült a tervezett növekedést teljesítenünk.

Viszont mindig keressük az új lehetőségeket (gyártásban, projektekben), mert meggyőződésünk, hogy a jó teljesítmény, a minőségi elkötelezettség és a vevőorientáltság segít átvészelni a nehéz időszakokat. Sokszor nehéz döntéseket kell hoznunk annak érdekében, hogy hoszszú távon stabil, megbízható munkalehetőséget biztosítsunk dolgozóinknak.

Ledó Ferenc elnök
Dél-alföldi Kertészek
Szövetkezete

- Szerencsések vagyunk, hogy 2003-ban megvettük a telepet, azután minden tartozásunkat rendeztük mielőtt a válság elkezdődött. Természetesen a napi kereskedelmi lebonyolításainkhoz hitelt kell felvennünk, a tagok, a kereskedők felé a köztes időszakot nekünk kell finanszírozni. A hitelfelvételeknek, legyen az rövid vagy hosszú távú, megnőtt az elbírálási ideje. Nekünk is, pedig mi jó adósnak számítunk ezen a téren. Ami még megváltozott: eddig helyben intézték a dolgokat, most a központokon keresztül megy minden, és egy, de inkább két hónap, mire megkapjuk a pénzt.

- Megdrágult a hitel, a jegybanki alapkamat elég magas, sokkal keményebb pénzügyi szabályozást kell eszközölni. Kérdés az, hogy a hiteleket euró vagy forintalapon vegyük-e fel. Amikor a forint veszélyes sávban ugrált, sok céget nehéz helyzetbe hozott. Ugyanakkor azt is lehetett látni, hogy az európai jegybanki kamat gyakorlatilag lenyomta az eurót, így eu-róalapú hitelhez hozzá lehet jutni 5-6 százalék között, és 14 százalék körülivel a forint alapúhoz. Azt várjuk, hogy eurós elszámolásban legyen minden tevékenység, és akkor ezeket a kockázatokat ki lehetne szűrni.

- Úgy látom, most lemegy a vásárlás az ünnepek előtt. Fogyasztás szempontjából igazából az első negyedév lesz kritikus a számunkra. Annál is inkább, mivel cégünk hajtatott, drágább termékeket értékesít.