2007. október 19.

Kereszteződés-variációk

Távoli tervek a településszerkezetről

A múlt héten két alkalommal is lakossági fórumra várták a szentesieket a Tóth József utcai Művelődési és Ifjúsági Házba. A beszélgetés témája a város településszerkezeti terve volt, melyet először Wittek Krisztina vezető településtervező mutatott be. Majd átadta a szót Nemes Zoltán tájtervezőnek, valamint Wettstein Miklós közlekedéstervezőnek, akik saját szakterületük szempontjai alapján adtak tájékoztatást az érdeklődőknek, és válaszoltak a lakosok által feltett kérdésekre.

A tervezők elmondták, hogy elképzeléseik szerint miként őriznék meg a táj sajátosságait, s melyek azok a szentesi lakóépületek és utcák, amelyeket javasolnak az önkormányzat védelme alá kerülésre. Arról is beszámoltak, hogy milyen közlekedési megoldásokkal lehetne tehermentesíteni a belváros forgalmát. A jelenlévőket több kérdés is foglalkoztatta, az egyik, hogy a tájékoztatóban felvázolt Termál-tóval kapcsolatos fejlesztések, és az eléképzelt későbbi vízisport-rendezvények vajon mekkora valóságos igényre tarthatnak számot. Leginkább az érdekelte a lakosokat, hogy körforgalommal vagy jelzőlámpás irányítással oldják meg a település forgalomszabályozását, valamint az, hogy a város mely részeire javasolnak forgalomszabályozást akár súly-, akár sebességkorlátozás formájában.

Válaszukban a tervezők elmondták, hogy a szerkezeti terv elsődlegesen nem ezekre a kérdésekre ad választ, és tartalmaz elképzeléseket. Hanem arra, hogy a városon belül a település területi adottságainak megfelelően hova érdemes ipari-, mezőgazdasági-, lakó-, és szolgáltató területet tervezni. Illetve fő vonalaiban meghatározza a közlekedésfejlesztést is. Azonban a jelenlévőket kiemelten érdeklő - a lakosok főként a jelzőlámpa és a körforgalom helyenkénti kiválasztásáról tudakozódtak - Kossuth Lajos utcai csomópontok, és a forgalomszabályozás témakörével kapcsolatban elmondták, hogy azt majd a részletes rendezési terv határozza meg. A jelenlegi szerkezeti terv ezekkel a kérdésekkel nem foglalkozik. Arra azonban már ebben a konstrukcióban is irányvonalakat mutatnak, hogy milyen módon lehetne megoldani az egyelőre még a Kossuth Lajos utcán áthaladó kelet-nyugat irányú közlekedést. Ez azért is kiemelt jelentőségű, mert jelenleg a teherautók és a kamionok is sokszor a belvároson haladnak át, ezzel is növelve az átmenő forgalmat. Ezt azonban részletesen át kell gondolni, hiszen a bíróság melletti kereszteződésnél egy körforgalom létrehozása további útrendezési megoldásokat indukálna. Ezen a területen a Csongrádi úton haladó, de a hídnál megszűnő kerékpárút kérdésének megoldása is hangsúlyos a tervezők szerint.

Cseh-Lakos.