2007. június 22.

Évtizedek alatt építette fel birodalmát

A Civil TV felvétele

Felsőréten született, 1946-ban bábaasszony segítette a világra. Szülei fölművesek voltak, tanyáról járt óvodába, iskolába. Alsó fokú tanulmányait az Erzsébet téri oktatási intézményben végezte. Érthető hát, ha a szülei a földművelés felé próbálták irányítani sorsát. Apja haladó szellemű ember volt, különféle gépeket vásárolt. Emlékszik, a szecskavágó motorja gyakran leállt, olyankor mindig érdeklődéssel figyelte.

- A benzinszag úgy 5-6-os koromban fogott meg igazán - meséli Vass István, a Vass-Skoda Autóház tulajdonosa. - Akkorra már nagyon is érdekelt a motor. Az '60-as évek táján apám terve az volt, hogy majd terjeszkedik. Gépesítünk. Nem igazán jött össze. Akkor azt mondták, jó lenne, ha valamit tanulnék. Az autószerelő szakmát választottam. Még ma is jól emlékszem mesteremre, Czakó Kálmánra. Szép emlékek fűznek az akkori Lenin úti műhelyhez, ahol kitanultam a szakmát és azt is, hogyan kell az ügyfelekkel bánni.

A Petőfi Cukrászda Közéleti Kávéház programjában hallgatjuk az autós szakembert. Akitől megtudjuk, hogy a felszabadulását követően a Motorjavító Szövetkezetnél folytatta a munkát, aztán a Magyar Honvédség invitálta soraiba: '66-ban 2 éves katonai szolgálatra vonult be. A seregben is a szakmában dolgozhatott. Vidámság, munka, fogda - így törnek föl benne az akkori élmények. A katonaság után a Vásárhelyi úti Gépjavító szerelőműhelye a következő állomás, majd a technikai fejlődés iránti vonzalma a Termál Szövetkezet felé vitte el.

Közbe azért voltak kuncsaftok, akik a munkáját igényelték. A Csongrádi úton vettek telket, elkezdtek építkezni. Abba belefért egy műhely is. Aztán úgy vélte, végre eljött az ideje annak, hogy megházasodjon. Feleségével, Katikával tovább bővítették a műhelyt. Munkája mellett fusizott. Mígnem egyszer csak megkérdezték tőle: nem próbálná meg legálisan? Megvonta a vállát: neki így is jó, mondta fanyarul. Persze belement a dologba. '72-ben mestervizsgát tett, a rá következő évben otthagyta a szövetkezetet. Úgy gondolta, megpróbálja a maszek világot. Izgult nagyon, hogyan válik be az egész. Közben '75-ben megszületett Katika lányuk. Onnantól kezdve nem volt egyszerű az életük, hiszen, mint vallja, felesége min-dig is nagyon sokat segített a munkában. S hogy a meló csak szaporodott, fölvettek egy tanulót, aztán egy segédet. Ekkorra már a kocsiállás is kicsi lett. Megint építettek hozzá. És tanult: leérettségizett, majd levizsgázott autóvillamossági-szerelő szakmából is.

- Amikor beiratkoztam a középiskolába, az év novemberében megszülettek az ikrek: Pisti és Gyöngyike. Hirtelen nagycsaládosok lettünk. Megint bővítenünk kellett, a mellettünk lévő öregház helyén új házat építettünk. Aztán '93 tavaszán jött a Skoda. Én akartam, feleségem, Katika az elején nem. Aztán ő is megszerette. Nem bántam meg, hogy belevágtunk. Persze, ezzel a mi munkánk is megnövekedett.

Aztán a gyermekekre terelődik a szó.

- Mindig is jó tanulók voltak - mondja. - Katalin elvégezte a főiskolát, önálló vállalkozása volt, de két év után hazajött. Kértük, valamit próbáljon a vállunkról levenni. Csapatunkban ő lett az értékesítés-vezető. Férje is az autós szakmában dolgozik, önálló cége van Soltvadkerten. Pisti velünk maradt Szentesen. Alig vártuk, hogy végezzen, kellett a munkáskéz. Gyöngyike egyetemre pályázott.

Érdekes mókuskerék ez, vallja, nem lehet belőle kiszállni. Azt mondja, szinte összenőtt az autóval. Imádja azokat. Huszonötéves iparosmúlt áll mögötte. Idén a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara "Csongrád Megye Gazdaságáért" kitüntetéssel ismerte el Vass István munkáját.

(A Közéleti Kávéház következő vendége dr. Buzás Péter, Makó polgármestere lesz.)

Lovas József