2007. június 15.

Motoron az idő ellen

Korosztályában ritka sportágban járatos, s ér el kiváló eredményeket a Koszta József Általános Iskolában tanuló 7 éves Paczali Soma Csaba. Igaz, hogy egy sokkal közismertebb sportban, fociban is jeleskedik, s most kezdett el atletizálni, mégis a motorozást élvezi leginkább.

Már ez a második idénye a motorversenyzésben, de négy éves kora óta próbálkozik ezzel a sportággal, hiszen édesapja akkor ajándékozta meg egy saját készítésű motorral. Tulajdonképpen megtanult biciklizni, s két hét múlva már a motoron ült - mondta el apukája, aki nagyon büszke fia teljesítményére. Méltán, hiszen az 50cm3-es automata és a 85 cm3-es félautomata kategóriában versenyző kisfiú kiváló eredményeket ért el az elmúlt két évben a Szabó Kuksi SE által szervezett versenyeken, a Kőbánya Ringen, de Örkényből is második helyezést hozott haza. A teljesítmény pedig azért is kiemelkedő, mert a gyermek gyorsasági motorsportban - a motocrossal ellentétben - nincsenek külön korosztályok, hanem a 6 és a 12 éves gyermekek is egymás ellen versenyeznek. Minden "hivatásos" versenyző tagja a Magyar Motorsport Szövetségnek, s versenyzői licensz-szel rendelkezik, úgy ahogyan Csaba is, aki rendszerint egyedül indul megyénkből.

Nincs elég gyerek a sportágban, s a széthúzás is nagy, de a gyerekek ebből nem sokat éreznek. Úgy élik meg az egészet, hogy ez egy nagy család. A széthúzás is csak abban észlelhető, hogy a szakágban nincs korosztályos bajnokság, így a fiatalabb versenyzők az első években nem képesek nagyobb sikereket elérni. De pozitív hatása is van a korosztályos bajnokság hiányának, hiszen a nagyobbak elleni küzdelem könnyebbé és hatékonyabbá teszi a fejlődésüket - mondta el Csaba édesapja, majd hozzátette, hogy a kicsik versenye nagyon hasonlít a felnőtt futamokhoz. Ők először kétszer 15 perces időmérővel kezdenek, majd egy 10 körös időmérővel - ami eldönti a rajtkőbesorolást - teszik próbára a kis versenyzők állóképességét, s csak ezután következik a 15 körös verseny. Itt is fontos - mint bármelyik technikai sport esetében -, hogy ki mennyit tud költeni a tunningra, hiszen nemcsak a képességek és a tehetség, hanem a motorok műszaki állapota, a felszereltségük és a technikai teljesítményük is döntően befolyásolja a versenyek végkimenetelét. Csabának most egy 38 kg-s KTM motorja van, amit a család tetőcsomagtartón szállít a versenyekre, de jövőre már szeretnének 50 speciálban rajt elé állni, aminek először a géphátterét kellett előteremteniük. Szerencséjük volt ebben, hiszen a technikai feltételekhez az alapmotort Brezovai Sándor vállalkozó, ismert karate-edző biztosítja majd, amihez azonban még rengeteg tunningra van szükség ahhoz, hogy valóban ütőképes motorral tudjon indulni a következő szezonban a szentesi versenyző. A gyakorlás feltételeiben is nagy segítséget kaptak, mégpedig a Victoria autóiskolának köszönhetően, hiszen bejárhatnak a gyakorlópályájukra. Így adottak a felkészülés lehetőségei, amit már csak azzal lehetne igazán előmozdítani, ha más is megszeretné ezt a sportot és a gyakorláskor is legalább ketten rónák a köröket. Ez sokkal motiválóbb lenne, mint a magányos, idővel szembeni küzdelem. Szerintük érdemes lenne városunkban is létrehozni egy szakosztályt, s akkor különböző pályázatokon keresztül a gyermek motorsport működési feltételeit is elő lehetne teremteni. De az is hasznos lenne, ha valaki reklámszerződéssel keresné meg őket.

Csaba pedig a sikerekhez folyamatosan edz, s focizik is, ami fejleszti az erőnlétét, de számítógép-szimulációs programokon is gyakorol. Ez a sport pedig a tanulásban is segíti, hiszen a koncentrációs képességre pozitív hatással van. Azt mondja, hogy azért ezt a sportágat választotta, mert szereti és élvezi azt, hogy irányíthatja a motorját. Majd hozzátette, hogy neki is volt már nagy esése, s szinte minden bemelegítésnél megtörténik ez, de komolyabb sérülést még sohasem szenvedett. A foci is jó, de az egy csapatsportág, a motorozás eredménye pedig csak Csaba teljesítményén múlik.

Cseh-Lakos