Kulbert György (középen) és a Végtelen történet. (Fotó: Vidovics Ferenc)
Kulbert György most a letisztulás korszakában faragja csodálatos és kifejező
szobrait, melyekből kiviláglik a szegvári alkotó Istenhez fűződő viszonya,
de a fizikai valóság támasztotta elvárások is.
Sokára fedezték fel Kulbert György tehetségét, pedig régóta mutatkozik
be kiállításokon, legutóbb Szentesen a városi könyvtárban önálló tárlata
nyílt a 41 éves faszobrásznak.
Szegváron, a "nyugalom szigetén" kezdett farigcsálni, még gyerekként.
Amikor kárpitosként a műalkotások mellett sablondarabokat is készített,
érezte a művészet hiányát.
Sorsfordító esemény történt vele 14 évesen: kómához vezetett cukorbetegsége.
Megváltozott lelki attitűdje az érzékelésének átalakulását hozta, azt
a gondolatot, hogy miért kapta feladatul a földi életet. A lelki változások
azonban nem azonnal hoztak eredményt, a művésznek húsz év szükségeltetett
munkásságát korszakokba rendezni. A népinek nevezett korszakban ismerőseit,
a hozzá közel álló embereket mintázta, a káosz-korszak spirituális formában,
egy szobron belül ábrázolja a lét minden síkját. Ismét betegség, a nem
rég bekövetkezett infarktus, s a klinikai halál állapota eredményezte
a harmadik szakaszt. Ezt a letisztulásnak nevezi az alkotó, melyben tudatának
teljes kitágulása megy végbe, egységtudat alakult ki, derül ki az őt pszichológus
szemmel néző Csizmadia Ágnes természetgyógyász jellemzéséből. A káoszt
Kulbert művészetében a Végtelen történet című alkotása zárja, mely azonban
még félkész állapotban látható a könyvtár kiállítótermének közepén, a
másik két korszak jellemző alkotásai között. Másfél éve dolgozik a szobron
a művész, belefaragva a teljes felemelkedést szimbolizáló földgömböt,
továbbá angyalokat, imát, s egy meghasadt szívet.
- Sokunknak meghasad a szíve, valamilyen formában, - vallja Kulbert György.
Ez egy emberi kód, nagyon kevesen élnek így, - irigylem is őket, mert
én még nem tudok így élni - hogy nem nyitják ki a titkok kapuját, ami
bennük van, csak magukban tartják. Ezért van annyi beteg ember, ezt kellene
valahogy feloldani, ha megvan hozzá a kulcs.
György zenészként is ismert, több zenekarban játszott már, de a fő vonalnak
a szobrászkodást tekinti. Arról, hogy a két kifejezési forma más-más elmélyülést
kíván-e, azt mondja, egy és ugyanaz, csak vizuálisan különböznek, s nem
számít fizikai munkának a szobrászat.
- Akinek megadatik Istentől, hogy azt csinálhassa, amit szeret, az nem
tűnik nagy tehernek, sőt éjjel-nappal azt csinálná.
A kiállításon egymás mellett megfér a kisméretű Testbezárt lelkek és az
embernagyságú szobor, az Érzés. Az alkotó szerint őt a szobor vezeti a
mérethez.
- Ez az igazi művészet: amikor nem én diktálok, hanem maga a természet,
a természetesség. A fa mondja meg azt is, mi akarok lenni, mi van bennem,
- teszi hozzá.
Elaprózta életét, fogalmaz Kulbert György, s ez alatt azt érti, szeretne
maradandót alkotó művészek - Picasso, vagy Van Gogh - közé tartozni. Aprópénzért
adta oda az értékeket, erre a fizikai világ kényszerítette.
- Most azt mondom: bízom Istenben, és abban, hogy erre nem lesz többet
szükség. Sokáig szeretek dolgozni egy szobron: amikor mondja, hogy csináljam,
akkor csinálom.
Darók József
|