<<< Vissza

Csak nekünk szokatlan az átkelő

2005. szeptember 23.

 
Egyesek bosszankodnak a Klauzál utcai forgalomlassító emelkedő miatt, mondván szétrázza a járművüket, mások viszont jó ötletnek tartják, hiszen így az autóvezetők, motorosok kénytelenek lesznek valóban óvatosabban megközelíteni a forgalmas gyalogosátkelőt. Vannak, akik úgy vélik, nem lett volna szabad egy ilyen forgalmas utcára ilyen magas forgalomlassítót építeni.

Éppen ezért Cseuz András Csabát, a polgármesteri hivatal műszaki osztályának főtanácsosát, valamint Bottyán József századost, a szentesi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetőjét a helyszínre hívtuk, hogy válaszoljanak a felvetett problémákra. A beszélgetésen szóba került a Vásárhelyi úton kialakított kerékpársáv is.

- Az egyik célunk az volt, hogy a már korábban kiépített sétány folytonosságát biztosítsuk, a másik, hogy a gépjárműforgalom lassításával biztonságosabbá tegyük a gyalogosok számára az átkelést - kezdte Cseuz András Csaba. - A kerékpárosok számára mindkét oldalon fel- és lehajtót biztosítottunk a gördülékenyebb áthajtás segítésére. Az autósokat a kihelyezett 20 km/h-s sebességkorlátozó, és egyenetlen úttest veszélyt jelző tábla figyelmezteti a lassításra, az emelkedőre. Ekkora sebességnél nem nagy a döccenés áthajtáskor. Csak számunkra szokatlan ez a megoldás, máshol elterjedt és számos városban alkalmazzák. Nem volt szó arról, hogy esetleg forgalomlassító küszöböt, ún. "fekvő rendőrt" helyezzünk ki, hiszen elsődlegesen a sétány folytonosságát akartuk biztosítani. Esztétikailag ez mutatósabb, ugyanakkor biztosítja azt, amit elvárunk tőle, vagyis jelentős sebességcsökkentésre kényszeríti a gépjárművezetőket.

- Nem túl meredek az átkelő ráhajtó része? Vannak akik szerint túl magas ez az építmény...


- Ez egy járható, ún. "K-szegély", ami 20 km/h-s sebességnél nem dob nagyot a járműveken. Azt, hogy nagyobb sebességnél dob-e az autón, azt azokkal kellene megbeszélni, akik nem tartják be a kihelyezett táblák figyelmeztetéseit. A magassága 5 cm, ami az előírásoknak megfelelő, van olyan város, ahol ennél is magasabb az ilyen jellegű átkelő.

- A Vásárhelyi úti kerékpársáv kapcsán több támadás érte önöket. Lesz-e megbeszélés az adott útszakaszon üzemelő vállalkozások képviselői és a polgármesteri hivatal között?

- Ezen a héten tervezzük, hogy a Vásárhelyi úti vállalkozók és ingatlantulajdonosok részére tájékoztatást tartunk a polgármesteri hivatalban. Az utca páros oldalán lehet majd megállni. Ahol nincs kiépített parkoló illetve nem lehet megállni a kerékpársáv mellett, ott az úttesten kívül kellene parkolót létesíteni azoknak a közreműködésével, akiknek ez az érdekét szolgálja.

Bottyán József, a közlekedésrendészeti osztály vezetője az átkelővel kapcsolatban elmondta, hogy a jogszabályoknak megfelelő az átkelőhely, ami még szokatlan a gépjárművezetők számára, mert gyakran figyelmen kívül hagyják a táblák jelzéseit. A jobb láthatóság érdekében a rendőrség azzal a kéréssel fordul az önkormányzathoz, hogy az átkelő felhajtó részét sárgára fessék be. Ez azóta fehér színnel megtörtént. Kérik továbbá azt is, hogy az úttest két szélére, az átjáró elejére valamilyen díszkövet helyezzenek ki, ugyanis sok kerékpáros szinte fékezés nélkül hajt át az átkelőn, ami roppant balesetveszélyes, hiszen ez járda, nem pedig kerékpárút, keresztül az úttesten. Ami a Vásárhelyi úti kerékpársávot illeti, amíg nincs végig felfestve a sáv, addig a rendőrség folyamatosan ellenőrzi a parkolások szabályosságát, de egyelőre csak figyelmeztetésben részesíti a szabálytalanul megálló gépjárművezetőket. A szabályok szerint sem a kerékpársávban, sem amellett nem lehet megállni. A kerékpársáv mellett felfestett "forgalomtól elzárt területen" is tilos a megállás, amellett viszont le lehet állni az autóval.

H. V.


<<< Vissza