<<< Vissza

Legrand - kettős kihívásban
Árbevétel-kiesés mellett is piaci pozíciót szereztek

2005. július 29.

 
Mozgalmas év volt a tavalyi, mondja Károlyi László, a Legrand Rt. vezérigazgatója. Sok változtatást kezdeményeztek, ami részben a Legrand vállalatcsoporton belüli átalakulásoknak köszönhető, részben pedig az itteni eredmények, a magyarországi értékesítések következményeként léptek meg. Ezek a szervezések, átszervezések, az új folyamatszabályozások igazából az év végére tisztultak le, a dolgozók előtt tavaly december 1-jén ismertették a helyzetet.

- Komoly kihívások elé néztünk - mondja a vezérigazgató. - A mai világ nagyon dinamikus és gyorsan változik. Kihívások vannak, új konkurensek jelennek meg, tehát mindig figyelni kell arra, hogy mi történik a piacon. Az ilyen nemzetközi cégben dolgozó telephely esetében kettős kihívásban élünk, mert kettős mércével mérik a vállalatot. Az egyik a magyarországi értékesítés, az egy profitcentrum, mindegy, hogy a nagy cégen belül hol gyártunk, Magyarországon a teljes termékskálát bővíteni kell, és a piaci részesedést megvédeni. Ennek az eredményességét mérik, mennyi árbevételt tudunk produkálni, és milyen nyereséggel.

- Ön mondta, a szentesi cég most már 80 százalékban integrált a Legrand divíziós szervezetében. Mit jelent ez a gyár életében?

- Azt, hogy olyan jellegű gyártásokat kapunk felújítva, lecserélve a régi gyártásokat, amelyek valahol a világban értékesítésre kerülnek. A gyártásnál nem a helyi értékesítés a mérce, hanem az, hogy a gyártási önköltségeket milyen mértékben tudjuk kézben tartani, csökkenteni, optimalizálni. Ennek megfelelően mindkét területre megvolt az abszolút tervünk, és mivel a kereskedelemmel volt a komolyabb probléma, ott voltak nagyobb változások.

- Melyek voltak azok?

- A kereskedelmi területen dolgozók esetében 35 százalékos fluktuáció volt. Ez a kereskedelmi részt és a marketinget érintette. Megváltunk azoktól a személyektől, akiknek a teljesítménye és a magatartása nem felelt meg, akik nem tudtak beilleszkedni az új elvárási elképzelésekbe. Ez a fluktuáció az első félévre is rányomta a bélyegét, így eléggé foghíjas volt a csapat, azonban kéthete volt a féléves értékelés, ahol elmondtuk, az új emberekkel kiegészülve túljutottunk a nehéz perióduson. Mindehhez hozzátartozik azonban, hogy a gazdasági helyzet sajnos nem úgy alakult Magyarországon, ahogyan azt tavaly szeptemberben megterveztük. Olyan tendenciák jelentek meg, melyek nagymértékben és negatívan befolyásolták a lehetőségeinket. Itt említhetem az újlakásépítési programot, melynek nem is a visszaesése, hanem az eladatlan lakások nagymértékű megnövekedése okozott gondot. A újlakásépítések 5–6 százalékkal, körülbelül azonos mértékben növekedtek, mint az előző években, ugyanakkor egy április végi statisztika alapján megállapítható, hogy az első négy hónapban az átadott új lakások 45 százaléka még eladatlan volt. Ez azután szerencsétlen helyzetet teremtett, hiszen a kivitelezőt nem fizették ki, ő nem fizetett a nagykereskedőnek, a nagykereskedő fizetési haladékot kért tőlünk tartozásaira. Másrészt a saját készleteiből adott el.

- Ennek az a következménye, hogy a tervezett alatt teljesítettek.


- Az árbevétel 5 százalékkal elmarad a hat hónapra eső elképzelésünktől, és úgy gondoljuk, ez végigkíséri az egész évet. Ez az 5 százalék nagyjából megegyezik azzal a piaci csökkenéssel, amelyet megéltünk. Információink szerint a legfőbb konkurens cégek értékesítése átlagosan 10 százalékkal esett vissza, ez azt jelenti, hogy az árbevétel-kiesés mellett is piaci pozíciót tudtunk szerezni ebben az összezsugorodott szegmensben. Mindamellett pozitív eredménye kereskedelmi tevékenységünknek, hogy hosszú idő óta ez az első időszak, amikor az elvárásoknak, terveknek megfelelően 10 százalékos kereskedelmi eredménnyel zártuk a félévet. Összehasonlítva az előző években ez nullszaldós volt, vagy negatív. Elkövetkezőkben ezt az eredményt tartani is tudjuk, év végére a tervnek megfelelő eredményességgel zárjuk az évet.
(folytatjuk)

L. J.


<<< Vissza