<<< Vissza |
Ford járművek a térségben |
2005. július 1. |
A gazdálkodók lovakkal, ökrökkel szántottak a harmincas évek elején. Kovács
Mihály gépész Fordson traktorával, Hoffer cséplőgépével ebben a korszakban
kezdett el dolgozni. Útját, munkáját gyerekcsapatunk figyelemmel kísérte.
A traktor fémkerekére szerelt szögvas ferdén a kapaszkodást biztosította.
Fémráf felszereléssel közlekedhetett szilárd közúton, vasúti átjárókon MÁV-alkalmazott
jelenlétében mehetett át. Kátai, Lévai és két társuk Ford személyautóikkal a Petőfi Szálloda épülete elé álltak. Várták az utazni szándékozókat. Ha a taxi felé igyekvő embert láttak kurblizta, ha sikeredett a "szikra", beindult a motor. Lévai mesternek - olykor - nem sikerült: mondta "nincs szikra." Majd a bohém, népszerű embert "szikra" melléknéven emlegettük. A Ford taxiknak utastere hasonlított a Kossuth-tér keleti oldalán várakozó fiákerekéhez. Ott viszont a gyí, te szó és az ostor indított. A múlt század közepén az Állami Építőipari Vállalatnál munkába álltak a Ford 1.5 és 3.5 tonnás háborúban megviselt teherautók. Balogh Lajos, Dandé András, Székely Lajos vezették, szakértelmük eredménye: sáros és elhanyagolt makadám utakon nagyobb terheléssel közlekedtek éveken át. Pásztor József szegedi gépkocsivezető huszonnéhány éve forgatta a volánt. Az autót ápolta, javította. Az alkatrészek hibáit folyamatosan jegyezte. Az adatokat elküldte a gyárnak. Levélben válaszoltak, a tájékoztatót megköszönték: figyelembe veszik a gyártáskor. Küldtek egy új Ford-motort. A jó pásztor megkapta jutalmát... A Fordok mostani gondos gazdáinak is jól jönne - valószínűleg - ilyen szerencse. Ford személyautó - taxi - 1947. évi történését osztom meg azokkal, akik érdemesnek vélik olvasni. Budapest, Baross tér felől a Rákóczi úton „szürke taxi“ jött gyorsan. Az Alsóerdő sor, Szövetség utca között a jobb hátsó kereke leszakadt. A járdaszegélyen felpattant az ékszerész kirakatába. A taxi utasa rémülten rohant a Nagykörút felé. Gyalogosoknak szerencsénk volt, baleset nem történt. A Ford szürke taxi felépítménye viszonylag magasan volt, így az utastérség oldalirányba kilengett. Bohém életvitelű emberek "nyalókának" nevezték. A Budapesten közlekedő "kék" taxik szilárdabbak voltak. Kátai Ferenc |