<<< Vissza

Iskolai konfliktusok
Pedagógiai - Pszichológiai Szabadegyetem

2005. május 13.

 
Ezen a héten a Pedagógiai - Pszichológiai Szabadegyetem témája az iskolai konfliktusok volt. A Kiss Bálint Református Általános Iskolában rendezett előadáson a meghívott szakember dr. Szabó Éva, a Szegedi Tudományegyetem Pszichológia Tanszékének adjunktusa volt, aki öt évig iskolapszichológusként dolgozott. Az iskolai konfliktusokat három helyzet tükrében elemezte. Ezek a tanár-diák, tanár-tanár, tanár-szülő kapcsolatok. Úgy fogalmazott: nem arról van szó, hogy eddig nem voltak ezen a téren nézet eltérések. Most sincs több, csupán látványosabbak. Több évtizedig olyan politikai viszonyok között éltünk, amikor nem volt beleszólási lehetőségük a szülőknek az iskola életébe. Ma az oktatási intézményekben nagyon különböző szociális helyzetű gyerekek és felnőttek kerülnek egymás közelébe. Ezzel szemben régebben mindenki tudta, hogy banánt egy évben egyszer, karácsonykor lehet enni - ecsetelte a pszichológus a helyzet érzékeltetésére. Kiemelte: a harmónia nem azt jelenti, hogy nincs konfliktus. Két típusát különböztette meg, a szükséglet illetve az érték konfliktusokat. Az iskolai élet tükrében a szükséglet-konfliktust az otthon felejtett felszereléssel, az érték-konfliktust az öltözködéssel, hajviselettel példázta a pszichológus.

A szükséglet-konfliktus kezelésében hosszú idő alatt lehet elérni jelentős változást. Az értékben ne várjuk ezt, mert csalódás lesz belőle!

A pedagógusnak van egy hite, miszerint ő értéket közvetít. Ezért érzi úgy, hogy tennie kell adott esetben a hajviselet és öltözék megregulázásáért. Ha nem tudja megoldani, ez valószínűleg érték-konfliktus. Amennyiben testnevelés óráról van szó, ahol az órai munkát zavarhatja a testékszer és a rendezetlen hajviselet, akkor már szükséglet-konfliktusról beszélhetünk.

Dr. Szabó Éva kiemelte: a tantestületi értekezleteken megélt hospitálás felbecsülhetetlen értékű tapasztalatokkal gazdagította szakmai csoportját. Azt látták, hogy egyszerre több tisztázatlan párhuzamos érték-konfliktus működik, - nevelési stílus, követelményszint, tanári szerepfelfogás - melyek egyszer csak csattannak.

Az adjunktus doktori disszertációjának témája a szülők és tanárok közötti nevelési különbségek voltak. Egy részében azzal foglalkozott, hogy a különböző iskolai konfliktusokat hogyan oldanák meg. A felmérésből az derült ki, hogy a rövidtávú, nyers megoldások - fegyelmi, szaktanári - csak pillanatnyilag hatásosak, hosszútávon nem. Az pedig a tanár-szülő konfliktusból, illetve konfliktus-kezelésben kereshető, hogy ezeket a nyers megoldásokat mi, illetve ki generálja.

A konfliktusokat tehát minden kapcsolatban - diák-tanár-szülő - tisztázni kell, mert a közös megoldás a harmónia kulcsa.

N. A.


<<< Vissza