<<< Vissza

A kérdések ünnepe

2003. november 21.

 
Idén szeptemberben volt tíz esztendeje, hogy a szentesi Kiss Bálint Református Általános Iskola visszakerült az egyház tulajdonába. Ezen jelentős alkalomból az iskola hálaadó istentiszteletet tartott, melyen igét hirdetett dr. Bölcskei Gusztáv a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke, a Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke.

- Mit jelent Önnek október 31-e, a Reformáció Napja?

A Reformáció Napja számomra mindig egy nyugtalanító ünnep. A Reformáció kérdéseket tett fel és tesz fel még ma is, mégpedig saját magunknak. A reformáció kérdéssel indult. Azzal, hogy vajon az egyház abban a 16. századi formájában megfelel-e a küldetésének, a helyén van-e? Azon a helyen van-e ahová Isten rendelte. Ezek a kérdések újra és újra visszatérnek mikor a Reformációra emlékezünk, hiszen ez sohasem egy lezárt folyamat, hanem egy szüntelenül megújuló igény. Minden korban, minden nemzedéknek meg kell tudni felelni arra a kérdésre, hogy az egyház azt tesz-e ami a dolga, és azt úgy teszi-e ahogyan kell. Ha ezekre a kérdésekre tud magának felelni, akkor jó helyen van.

Számomra a Reformáció mindig az egyháznak feltett kérdések ünnepe. Ezen az ünnepen visszatekinthetünk, felmérhetjük a megtett utat és számbavehetjük azokat az értékeket amelyeket felhalmozhattunk az elmúlt évszázadokban.

- Püspök Úr hogyan ünnepel?

A Debreceni Nagytemplomban ünnepi istentisztelet lesz azokkal a felekezetekkel - ezek a reformátuson kívül az evangélikus és a baptista felekezetek -, amelyeknek az eredete szintén a 16. századra nyúlik vissza. Ilyenkor felmérjük a közös elindulást és a közös örökséget. Természetesen ott lesznek a református iskolák tanulói is. Hiszen a műveltségnek és a kultúrának a továbbadása központi helyen szerepelt - és szerepel ma is - a Reformáció programjában.

- Miben más egy református iskola? Milyen többletet ad a diákoknak?

Ha visszagondolok látom, hogy a magas színvonalú és minőségi oktatás mellett milyen többletet adhat egy református iskola. Plusz tartást ad az embernek és ezzel a plusz tartással együtt megtanítja arra is, hogy mindenért meg kell dolgozni az életben, és semmit sem adnak ingyen. Megadja az erőt is, hogyha valami nem sikerül, az ember újra próbálkozzon.

- Milyennek kell lennie egy református iskolában dolgozó pedagógusnak? Mások az elvárások velük szemben?
Elkötelezett, felkészült és a diákokat emberszámba vevő pedagógusokból kell, hogy álljon a gárda. Egy olyan légkört kell kialakítaniuk, amelyben megvan a kölcsönös tisztelet, de nem hiteti el azt a hamis egyenlősdit, hogy a tanár és a diák egyenlő. Ez nem igaz. Nem igaz, hogy egy gyereknek ugyanolyan jogai és felelőssége van az iskolában - vagy akár otthon -, mint egy pedagógusnak vagy egy szülőnek. A református pedagógusok akkor lesznek hitelesek, ha a rájuk bízott gyerekeknek azt mondják: mi megmutatunk nektek egy olyan utat melynek igazságáról mi magunk is meg vagyunk győződve.

- Folyamatban van a református nagy templom felújítása. Az egyháznak mennyire áll módjában támogatni a rekonstrukciót?

Az egyház természetesen támogatja a munkálatokat, de az anyagi források szűkösek és ezért sajnos rangsorolni kell.

Általában milyen állapotban vannak a református templomok Magyarországon?

Igaz jónéhány új templom is épült az utóbbi időben, de az általános tendencia az, hogy a templomok felújításra szorulnak, ugyanúgy, mint a szentesi is. Az egyház és az önkormányzatok persze megpróbálnak ezeken segíteni, mivel templomra minden gyülekezetnek szüksége van.

Kruzslicz Anita


<<< Vissza