<<< Vissza

Gazdag élmények
 Kosztások Finnországban

2003. június 6.

A szentesi Koszta József Általános Iskola 11 diákja két tanár kíséretével május első felében ellátogatott a finnországi Kaarinába, Szentes testvérvárosába.

Egy évvel ezelőtt mi láttuk vendégül a kaarinai Veitenmäki Koulu leánykórusát, akik annyira jól érezték magukat nálunk, hogy viszontlátogatásra hívtak bennünket. Nagy izgalommal készültünk az utazásra.
Egy vasárnap reggel Ferihegyről indultunk a Malév Boeing 737-es gépével. Egy kivétellel életükben először ültek repülőgépen a gyerekek. Érthető volt szorongásuk. A finom ebéd elfogyasztása után a tájban és a felhőkben gyönyörködve oldódott a feszültség. Két és fél óra elteltével szálltunk le Helsinkiben. Onnan busszal mentünk a 150 km-re fekvő Kaarinába. A családok már vártak bennünket, az első este ismerkedéssel telt.

Másnap bebarangoltuk az iskolát. Sok minden elnyerte tetszésünket: a nagy tisztaság, a kultúrált mellékhelyiségek, az ingyenes menza, ahol a diákok annyit szedhetnek maguknak, amennyit csak kívánnak. Étkezés után a finnek tejet isznak. Nagyon egészségesen táplálkoznak, sok zöldséget és halat fogyasztanak. Finom volt minden étkezésnél a ropogtatni való száraz rozskenyér, amit vajjal kennek meg.

Különösen tetszett az énekterem. A 7. és 8. osztályosok hangszereken játszanak, teljes zenekari felszereléssel. Külön technikaterem van fa-és fémmunkákhoz, külön a lányoknak főzéshez és kézimunkához. A heti 30 kötelező órából 10 szabadon választható. A tanév negyedévekre van osztva.

A közeli Turkuban a kézműves falumúzeumban megismerkedtünk a 200 évvel ezelőtt élt mesteremberek életével. Gyönyörű volt a katedrális és a patikamúzeum is. Részt vettünk finn társaink lemezfelvételén. Este ismét bemutatkozott a csodálatos hangú kórus. Mi is előadtuk magyar népdalcsokrunkat.
Másnap tanórákon vettünk részt. Meglepett az órák kötetlen hangulata. A mi azonos korú diákjaink jóval előbbre járnak a tananyagban.

Délután Tamperébe utaztunk, ahol csodálatos delfinbemutatón vettünk részt, majd Helsinkiben a gyerekek kipróbálták a vidámpark elképesztő masináit.

A következő napon a turkui Caribia gyógyfürdőben élvezhettük a szaunák, a pezsgőfürdők és a különböző csúszdák világát. Délután lehetőség volt a város önálló felfedezésére.

Csütörtökön motorcsónakkal vittek el bennünket egy gyönyörű kis szigetre piknikezni, ahol Kaarina önkormányzatának van egy kis faháza. Itt megcsodáltuk a jellegzetes finn tájat, a fenyveseket és nyírfaligeteket és természetesen a tengert. Este indultunk Stockholmba egy 13 emeletes hajóval. Útikönyvünk szerint a világ legszebb szigetvilágán keresztül hajóztunk. Négyágyas, fürdőszobás kabinokban aludtunk. Az "úszó szállodában" koncertterem, éttermek, bárok, uszoda, mozi, üzletek, sőt még helikopter-leszállópálya is volt.

Reggel érkeztünk a szigeteken épült svéd fővárosba. A Vasa Múzeumban megtekintettünk egy hatalmas csatahajót, amely az első útján 1628-ban elsüllyedt, s több mint 300 évig pihent a tenger mélyén. Nagyon tetszett a királyi palota is, megpróbáltuk megnevettetni az őröket, sikerrel. A belváros sétálóutcáját átszelő sok-sok zászló között felfedeztük a magyar lobogót is. Láttuk azt az épületet, ahol a Nobel-díjat átadják, valamint a városházát, ahol az azt követő díszvacsorát rendezik. Stockholm szép város sok díszes épülettel, hidakkal és szigetekkel. Este ismét hajóra szálltunk, ahol karaoke partin és cirkuszi előadáson is részt vettünk. Reggelre érkeztünk vissza Turkuba. A hétvége hátralevő részét a családokkal töltötték a gyerekek. Utolsó este egy grillpartira volt mindenki hivatalos az egyik családnál.

Vasárnap reggel könnyes szemmel búcsúzkodtunk és mondtunk köszönetet a csodálatos hétért.
Úgy érzem, barátságok szövődtek. A kedves, nyíltszívű finn gyerekekkel könnyű volt leküzdeni a nyelvi akadályokat, s lehetőség nyílt a tanult idegen nyelv gyakorlására. Finnországban nem találkoztunk olyan emberrel, aki ne beszélt volna valamilyen szinten angolul. Csodálatos volt megismerni egy távoli európai kultúrát, s összevetni a hasonlóságokat és az eltéréseket. Értékes tapasztalatokkal tértünk haza, melyekkel mindannyian gazdagodhattunk.

Ezúton is szeretnék köszönetet mondani tanítványaink nevében a polgármester úrnak, iskolánk vezetőségének és a szülőknek, hogy anyagi és erkölcsi támogatásukkal lehetővé tették ezt a felejthetetlen utazást.