<<< Vissza

Kétes befektetők?

2003. április 4.

 

Az utóbbi időben több cikk és vélemény jelent meg a lapok hasábjain arról, hogy milyen a város lakosságának ellátottsága a kereskedelmi áruházak és boltok tekintetében.

Mint olyan személy, aki hosszú éveken keresztül dolgoztam ebben a szakmában és viszonylag még mindig jól ismerem e területet, az alábbiak szerint ítélem meg a nyilatkozatokat.

Van, aki (talán egy személy adott hangot ennek) újabb multinacionális céget és annak áruházát követeli és ebben látja az ellátás javulását és a sorban állás megszűnését. Korábban Szegeden a Metro áruházban is várakozni kellett, a számos pénztár ellenére, és mégsem zúgolódtunk.

Természetes, hogy más a jogos véleménye annak a kereskedelmi vállalat vezetőjének (Szentesi Élet, március 28.), aki csak a város területén hat áruházban 60 dolgozót foglalkoztat.

Ha jól megnézzük Szentes területi elosztását, látható, minden részében található nagy áruház - több vállalathoz tartozva -, jól kiegészülve eredményesen működő kiskereskedőkkel. Ma már az utóbbiak valamilyen beszerző társasághoz tartoznak, színes árukínálattal, állandóan akcióznak, igyekeznek tartani az árversenyt a nagyokkal. Azt kis meg lehet figyelni, hogy a periférián élő, egyre öregedő lakosok szívesebben vásárolnak a kisboltokban, napi látogatással, és nem hiányolják a bevásárló centrumokat. Talán idegenül is mozognak benne.

Van már Szentesnek egy ún. "doboz diszkontja" és ha jól megnézzük, nem éppen építészeti remekmű, egy műemlékjellegű intézmény szomszédságában.

Feltéve a kérdést, hiányzik nekünk még egy ilyen áruház? Nem! Foglalkoztat talán 15-20 főt és elveszi a munkalehetőséget 50-100 másik embertől. Azzal kezdi a működését, hogy a nyitást követő időszakban, jóval a beszerzési ár alatt értékesít (ha minden jól megy, nem sokáig) horgásznyelven mondva "beeteti" a lakosságot, a beszállítókat a legtöbb esetben lehetetlen fizetési feltétellel zsarolja (talán ez is megszűnik). Az áruházban nem lehet kiszolgálásról beszélni, a dolgozók csak árufeltöltéssel foglalkoznak, hiányzik a vevőkkel való közvetlen kapcsolat, azaz emberi hang. Ami nagyon lényeges, a helyi vállalkozások a képződő nyereség egy részét itthon fektetik be, fejlesztenek, míg a külföldiek kiviszik az országból. Ha pedig már nem éri meg nekik az üzemeltetés, továbbállnak olyan országba, ahol még olcsóbb a munkaerő és nagyobb a kedvezmény. Nincsen lelkiismeretfurdalásuk, csak a minél nagyobb profit lebeg előttük. Jó példa erre a közelmúltban a dunántúli iparvállalatok szomorú sorsa és helyzete.

Úgy gondolom, mi nem vágyunk ilyen kétes befektetőkre és újabb "doboz diszkont" létesítésére.

Tornyi M. Sándor


<<< Vissza