2010. február 12.

Csengetésmentes modul-hét

Páli Petra és Vigh Erika kékfestés közbenTanár és diák egyaránt élvezi a Kiss Bálint Református Általános Iskolában zajló modul-heteket, melyek tehetséggondozásra is remek lehetőséget kínálnak. Októberben, februárban volt és májusban lesz egy olyan hét az iskolában, amikor eltérnek a hagyományos tanmenettől. Ekkor nem szól a csengő, s a diákság másfél órás modulokon vesz részt, melyeket részben maguk választhatnak.

Az alapötlet a törökszentmiklósi református iskolából származik, de az itteni pedagógusok nyári "ötletbörzéje" után egészen más kerekedett ki belőle. Tomcsányiné Lucz Szilvia tanárnő dolgozta ki a modulokat. Mint elmondta: szakmailag az a lényege, hogy a gyerekek számára olyan tevékenységeket kínálnak, melyek a tankönyvekben nem szerepelnek, de ahhoz kapcsolódnak. Másfél órás modulokban sokféle lehetőséget kínálnak az iskola összes tanulójának. Alsó tagozaton a projekt-hét keretében osztályonként egy téma köré csoportosítják a tanítási órákat, míg a felsősök teljes mértékben kilépnek a tanmenetből. Náluk olyan témák kerülnek elő, amelyek ma már nem szokásosak az iskolákban, mint például az illemtan, a tanulás módszertan, régi mesterségek. A mindennapok matematikájában megtanulják kiszámolni, mennyi festék kell egy szoba kifestéséhez, a pénz világa modulban a bankszámla és a bankkártya kerül szóba. Robotika modulban robotot építettek, de volt sportfoglalkozás is.

A modulok során olyan szentesi helyszínekre is eljuthattak a tanulók, mint a könyvtár, a múzeum, a házasságkötő terem, a Páterház, a bowling-pálya, a jégpálya, de megnéztek kísérleteket a szegedi egyetem kémia tanszékén, és ősszel kenuztak a Kurcán is. Egy napra pedig önállóan jelentkezhettek valamelyik, nekik tetsző foglalkozásra. Domján Ilona divattervező és Bágyi János wing tsun-oktató személyében vendégek is meghívást kaptak az iskolába, hogy szakmai ismereteiket átadják, ahogyan az oktatási intézményben mondják, ezeken a gazdagító programokon. Hiszen a tanári kar szándéka szerint többet adnak így, mint ami a tankönyvekben megtalálható. Csengetés ugyan nincs, de meghatározott rend azért van ilyenkor is, magyarázza Tomcsányiné Lucz Szilvia. A három modul 20 perces szünetekkel ugyan elég hosszú, de a szaktanár szabad kezet kap, és úgy irányíthatja, hogy ne legyen megterhelő. A tanárok saját érdeklődési körüknek megfelelően állíthatják össze az anyagot, így ők is megcsillogtathatják tehetségüket. Az újszerűsége miatt, a modul-hétre készülés az oktatóktól több munkát igényel, de lelkesek, s tudásuk legjavát teszik bele, bizonygatja a tanárnő.

A kezdeményezés azonban elsősorban a diákok számára hasznos, hiszen a tantervtől eltérő foglalkozásokon személyiségüknek olyan vonásai derülhetnek ki, amelyek tanórán nem. A tehetségfejlesztési szakvizsgával is rendelkező tanárnő szerint minden gyerek tehetség-ígéret, s egy-egy modul-hét zárásakor kollégáival összegzik is tapasztalataikat.

Bár korábban még nem hallott a kékfestésről az 5. B-be járó Páli Petra és Vigh Erika, ezzel a régi mesterséggel elméletben és gyakorlatban is megismerkedhettek a múzeumban, ahol játékos formában könyvjelzőt is szőttek. Nagyon várták már a modul-hetet, szerintük nem fárasztó a sok új ismeretet befogadni, inkább szórakoztató. Amikor modult választhattak, a Csongrádról Szentesre tartó gyalogtúrára jelentkeztek.

A kollégák összefogtak, ettől működik olyan jól a modul-hét, árulja el a siker titkát Tomcsányiné Lucz Szilvia. Azt tervezik, hogy apróbb finomításokkal ezentúl minden évben megvalósítják.

(darók)