2010. január 8.

Változó autóbusz-közlekedés

Nem lesz fejlesztés, járműbeszerzés idén

A díjtételek nem növekedtek, viszont január 4-től járatszűkítésekre került sor a helyi autóbusz-közlekedésben. A pontos menetrendváltozásról az utasok a gépkocsivezetőknél, az autóbusz-állomáson és az 561-030 telefonszámon érdeklődhetnek.

A Tisza Volán Zrt. szentesi kirendeltségén tavaly egy új autóbusszal bővült a járműpark, illetve néhány járművet felújítottak, idénre azonban nem várható fejlesztés. A helyközi és távolsági tömegközlekedés díjszabásában február 1-től várható változás, a helyi tömegközlekedés tarifáinak 6 százalékos emelését javasolta a társaság, azonban a képviselő-testület ezt az előterjesztést nem szavazta meg. - Várhatóan tavasszal vagy nyár elején teszünk ismét javaslatot a jegy- és bérletáremelésre. Az üzemanyag árak emelkedése is kihatással volt a javaslatra, bár ezt közvetlenül érvényesíteni nem lehet. Az üzemanyag jövedéki adója és a szolgáltatási díj Áfa 2009. júliusi növekedését nem tudtuk bekalkulálni a tavalyi jegyárakba. Ezért gondoltuk, hogy a képviselők elé terjesztett 6 százalékos emelés indokolt lenne, de nem fogadták el - magyarázott Mészáros Zoltán kirendeltség vezető, aki elmondta: A helyi tömegközlekedés veszteséges, az utasok által befizetett összegből, az árkiegészítésből és az önkormányzat által adott támogatásból a 2009-ben érvényes menetrend nem tartható fenn. Ezért szűkíteniük kellett a járatokat, az összes teljesítményből kilométert kellett csökkenteniük. Ennek következménye, hogy január 4-től az 5-ös, két járatpáros vonalat, ami a vasútállomás és a Drahos utca között közlekedik, megszüntették. Részben ennek hiányát pótolják a Hékédre menő járattal. Teljesen megszűnt a reggel 5.40-kor és 5. 55-kor a Drahos utcára induló járatpár, a számlálási adatok alapján ez nem volt kihasználva.

- Kevesen veszik igénybe a helyi tömegközlekedést, bár a hideg és a tél beálltával egy kicsit javult a tendencia. Ilyenkor mindig többen vannak az autóbuszokon - jelentette ki Mészáros Zoltán. A kirendeltség vezető szerint a kerékpárutak fejlesztése miatt sokan közlekednek biciklivel, egyre kevesebben veszik igénybe a tömegközlekedést, amelynek üzemeltetése nem gazdaságos. Ennek következményeként, illetve a válság hatására munkahelyek szűntek meg a környéken, ezáltal kevesebben vesznek bérletet. Tavaly a TESCO áruház felmondta a társaságunkkal kötött szerződést, felül kellett vizsgálni a járatok működtetését, szűkíteni kellett. 2009. május 10-én új menetrend lépett érvénybe, azelőtt három busz közlekedett a helyi vonalakon és összesen 5 ember dolgozott. A csökkentések után már csak két jármű három sofőrrel, így két munkahely felszabadult. - Társaságunk továbbra is azon dolgozik, hogy ne szűnjenek meg munkahelyek, ne kelljen munkatársakat elküldeni. A helyi kirendeltség vezetőjeként nem bocsátottam még el embert amiatt, hogy csökkentettük a járatok számát, azaz munkát vesztettünk. Viszont a nyugdíjazás miatt van egyfajta természetes fogyás. Ennek hatására 2004 óta 10 százalékkal csökkent az állomány, mert egy távozó kolléga helyére nem tudunk felvenni új embert. Létszámbővítésre a közeljövőben egyáltalán nincs remény, hiszen a közlekedési társaság munkája is nagymértékben függ a gazdasági hatásoktól.

2009-ben még nagyobb számú autóbuszt tudtak beszerezni, részint állami segítséggel. A szentesi kirendeltség is kapott egy új járművet a tanulószállításhoz, ennek keretében végezzük a derekegyházi iskolások szállítását a Koszta József Általános Iskolába, illetve a diákokét úszásoktatásra. Erre olyan buszt állítottak be, amivel a tanulószállítást a törvény szerint végezni lehet - mondta el Mészáros Zoltán.

A Tisza Volán Zrt.-nél 2010-ben nincs tervezve új beszerzés, így Szentesre sem kerül új jármű. Tavaly 4 járművet felújítottak, ebből a munkából - mely 6-8 évvel fiatalítja meg a gépjárműveket - idénre is 4 van betervezve.

Cseh-Lakos