<<< Vissza

Megelevenedo tananyag
Digitális technikával a Kiss Bálintban

2006. december 8.

Dimákné Sebok Veronika matematika-német szakos tanár saját óráján is használja az interaktív táblát. (Fotó: Vidovics)

A közoktatás módszertani megreformálása érdekében írta ki pályázatát a szakminisztérium. Az Európai Unió által is támogatott HEFOP pályázat a közös gondolkodásra hívja fel a figyelmet. A kompetencia alapú oktatásról tartottak bemutatóval egybekötött tájékoztatót a Kiss Bálint Református Általános Iskolában.

A jövő iskolájában a fehér kréta helyett számítógéppel összekötött táblára írnak a tanárok. Ehhez azonban még toll sem kell, elég csak az ujjakat használni. A projektor által kivetített képre lehet írni, rajzolni, s akár három dimenzióban is megelevenedik a láthatatlan tananyag (pl. egy szénmolekula.)

- A kompetencia összetett fogalom, lényege a gyakorlati tudás középpontba való helyezése. Ez a program is a készségek, képességek fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, fontossá válik az önálló, kreatív gondolkodás. A pályázati kiírás szerint a programot választó pedagógusoknak 30, illetve 60 órás továbbképzésen kell részt
venniük, ahol nemcsak a módszer lényegét, hanem annak számítógépes megvalósítását is elsajátítják. Több műveltségi területet határoztak meg, így például szövegértés, idegen nyelv, matematika.

A lehetőségek közül a pályázó iskolák választották ki a nekik leginkább megfelelő tantervi csomagot, ennek megfelelően vettek részt a továbbképzéseken. A Kiss Bálint Református Általános Iskolában hat pedagógus vállalta a módszer iskolai kiépítését.

A pályázat részeként az iskola interaktív táblákat, projektort és számítógépeket kapott összesen 18 millió forint értékben. A tanórán minden diák számára elérhetővé válik a számítógép, illetve a számítógéppel összeköttetésben álló tábla. A tábla használatához nem kell kréta, az ujjakat használva lehet rá írni, képeket, szövegeket mozgatni, módosítani. Mozgásban lehet megmutatni az eseményeket, akár Nagy Lajos király itáliai hadjáratáról, akár egy fizikai kísérletről van szó. Miután a gyerekek szeretik a látványos dolgokat, az így megelevenedő tananyag feldolgozása is könnyebbé válik.

A program megvalósítására 18 millió forintot nyertek. Ennek kétharmad részét az Európai Unió, egyharmad részét pedig a kormányzat biztosította. Az összeg magában foglalja a továbbképzéseket és a technikai háttér, a taneszköz és tanszer biztosítását és fejlesztését. A pályázat a 2007/2008-as tanévben zárul, ám a programot további 5 éven keresztül kell alkalmazni és több osztályban bevezetni.


<<< Vissza