<<< Vissza

Órarend nélkül
A svédeknél

2005. december 23.

 
A svédországi Helsingborgba nyerhetett 1 hetes tanulmányutat az a pedagógus, aki megpályázta az Európai Unió Arion pályázatát. Dr. Mokbelné Bacsa Éva, a Kiss Bálint Református Általános Iskola igazgatóhelyettese október végén repülhetett az észak-európai ország városába.

A tanulmányúttal a svédek azt szerették volna megmutatni, hogyan lehet a régi hagyományos, poroszos tanítási modellt egy új, hatékonyabb és stresszmentesebb programra cserélni.

- A város összes iskolája az új rendszer szerint dolgozik - mesélte a tanárnő. Olyan kulcsszavakkal tanítanak, mint egyéni tempó, önértékelés, önállóság, választás. Ezek érdekében minden évfolyamra és gyerekre egyéni fejlesztési tervet dolgoznak ki. Nem a lexikai tudás a lényeg, éppen ezért nincsen órarend, nincsen csengő, sorakozás, a gyerekek az osztályteremben a pedagógus jelenlétében önállóan dolgoznak: mindenki az egyéni tempójában.

A tanárnő személyesen is látta, hogy az egyik gyerek matekpéldákat old meg, a másik az olvasókönyvéből dolgozott. Azok a módszerek, amelyeket ma a magyar iskolákban alkalmaznak, ott nincsenek. A tanulók nem viszik haza a leckéjüket, mert nincs otthonra kiadott feladat. Az órán nem egy-egy leckét, hanem egy adott témát, témacsoportot dolgoznak fel, pl. ha Afrikát tanulják, akkor egyszerre ismerik meg annak földrajzát, történelmét, irodalmát, kultúráját.

Egy-egy évfolyamon, ahol általában 50-60 gyerek jár, 3-5 pedagógus dolgozik. Ők határozzák meg, kinek mit kell tanulni, milyen eredményt kell elérnie. A reálos, a humános tanár és a gyakorlati oktató a témának megfelelően irányítja a diákot, de nem tanítja, mert a hangsúly az egyéni feldolgozáson van. Ez a forma egy kicsit a mi alsós tagozatunk tanítási módszeréhez hasonlít - mondja a pedagógus.

- Persze, mondanom sem kell - folytatta az élménybeszámolót, minden tanterem a legmodernebb eszközökkel felszerelt, a gyerekeknek minden a rendelkezésükre áll, amire csak szükségük lehet.

A helsingborgi nebulók nem vesznek részt tanulmányi versenyen. A svédek szerint ugyanis a tudást nem lehet ilyen formában felmérni. A gyerekeket pedig kár fölösleges stresszhelyzetnek kitenni.

Bár feszített volt a program, arra azért mégis jutott idő, hogy a tengeri várossal szemben, de már Dániában magasodó Helsingörbe, Hamlet városába is ellátogassanak az egyhetes út végén.

Vanó Éva


<<< Vissza