<<< Vissza

Százéves vicinális (2)

2005. december 23.

 
1974-ben jelentek meg és harminc évig jelleg-zetes vontatómozdonyai voltak a tehervonatoknak a háromtengelyű, Gokart becenévre hallgató gépek. 1970-ben a hatrészes MDa, l980-ban a háromrészes Bz sorozatú motorvonatok hoztak új színt a személyszállításba a kiöregedett fekete motorkocsik helyett.

1985-ben Szentestől kiindulva elkezdődött a pálya átépítése, azonban 1-2 kilométer után a munka abbamaradt. A felújítást szorgalmazandó, továbbá a pálya rossz állapotára hivatkozással a pályafenntartási szolgálat a menetsebességet 30 km/ órára korlátozta 1988-ban. A rendszerváltozás, gazdasági átalakulás miatt azonban az átépítésből nem lett semmi. Ugyancsak a rendszerváltozás hozadéka volt, hogy országos szinten a vasúti közlekedés 1/3 részére csökkent, vonalunkon is így történt.

1997-re a pálya olyan állapotba került, hogy felújítása tovább nem volt halasztható. Egyszerű megoldásként komolyan szóba került a vasútvonal megszüntetése. A helyi önkormányzatok, civil szervezetek és magánszemélyek tiltakozása miatt azonban a felújítás kezdődött el, és bár egyszerű módszerekkel és használt sínekkel, de 2005-re a vonalhossz fele átépült (képünkön).

Másik felén az eredeti 9 méteres síneken bonyolódik a forgalom, bizonyítva a Monarchia-beli síngyártás jó minőségét. Az összes állomáson és megállóhelyen emelt utasperon készült, megkönnyítve a fel- és leszállást.

Mit hoz a jövő, nem tudhatjuk. Tervben van a vasúti mellékvonalaknak régiók vagy önkormányzatok általi üzemeltetése, esetleg magánvállalkozássá alakítása. Szentes, Fábiánsebestyén, Gádoros és Orosháza utazóközönsége nevében is remélem, hogy a vasútvonal még sokáig szolgálni fogja a térséget.

Bede András
helytörténeti kutató


<<< Vissza