<<< Vissza |
Százéves vicinális (2) |
2005. december 23. |
![]() 1985-ben Szentestől kiindulva elkezdődött a pálya átépítése, azonban 1-2 kilométer után a munka abbamaradt. A felújítást szorgalmazandó, továbbá a pálya rossz állapotára hivatkozással a pályafenntartási szolgálat a menetsebességet 30 km/ órára korlátozta 1988-ban. A rendszerváltozás, gazdasági átalakulás miatt azonban az átépítésből nem lett semmi. Ugyancsak a rendszerváltozás hozadéka volt, hogy országos szinten a vasúti közlekedés 1/3 részére csökkent, vonalunkon is így történt. 1997-re a pálya olyan állapotba került, hogy felújítása tovább nem volt halasztható. Egyszerű megoldásként komolyan szóba került a vasútvonal megszüntetése. A helyi önkormányzatok, civil szervezetek és magánszemélyek tiltakozása miatt azonban a felújítás kezdődött el, és bár egyszerű módszerekkel és használt sínekkel, de 2005-re a vonalhossz fele átépült (képünkön). Másik felén az eredeti 9 méteres síneken bonyolódik a forgalom, bizonyítva a Monarchia-beli síngyártás jó minőségét. Az összes állomáson és megállóhelyen emelt utasperon készült, megkönnyítve a fel- és leszállást. Mit hoz a jövő, nem tudhatjuk. Tervben van a vasúti mellékvonalaknak régiók vagy önkormányzatok általi üzemeltetése, esetleg magánvállalkozássá alakítása. Szentes, Fábiánsebestyén, Gádoros és Orosháza utazóközönsége nevében is remélem, hogy a vasútvonal még sokáig szolgálni fogja a térséget. Bede András helytörténeti kutató |
![]() |