A nyolcosztályos általános
iskolai oktatás
bevezetése
Az 1945/46-os
tanév változást jelentett az iskola életében.
A háború urán az intézmény visszaköltözhetett
eredeti helyére, de átmenetileg 4 iskola működött az
épületben. Kimenő osztályaival folytatta működését
a polgári leányiskola, de ez év őszén beiskolázták
az első általános iskolai leányokat is. Ugyanekkor itt
helyezték el a polgári fiúiskola kimenő osztályait
is, az első általános iskolai fiú osztállyal együtt.
A lányiskolát dr. Mihóczy Rezsőné, a fiúiskolát
pedig Tóth László igazgatta.
Korabeli kép a búcsúzó
diákokról 1946. |
A búcsúzó polgárista
fiúk egy csoportja 1947-ből. |
Osztálytalálkozó 1948. A tantestület tagjai: 2. sor:
Ágoston Györgyné, Temesváry Kriszta,
Tóth
Lászlóné, Tóth László, Pajtás
Margit, Mácsai Katalin, Terney Béla
Természetesen
rengeteg gonddal indult ez a tanév is. Tanmenetet csak 6 hónapra
tudtak készíteni. A régi könyveket már nem
lehetett használni, de az újak még nem készültek
el. A testület létszáma is megfogyatkozott. Kevés
magyartanár tanított, nem volt tornatanár sem, igaz, a
tornaterem is használhatatlanná vált. Nem rendelkezett
az iskola tüzelővel sem, így aztán hosszúra nyúlt
a szénszünet. A németek tönkretették a fizikai
előadó lépcsőzetes padlóját, felszereléseit,
közfalakat, ajtókat helyeztettek át, így a födémszerkezet
is meggyöngült. A szertárakból, a könyvtárból
számos érték eltűnt, s mindezek pótlása gondot
jelentett az iskolavezetésnek. A tanév feladatai közé
tartozott még a zenei tehetségek felkutatása és
az eszperantó nyelv bevezetése, valamint a dolgozók iskolájának
beindítása.
Az 1946/47-es tanév is bővelkedett változásokban. Megkezdődött
a polgári iskolai tanárok képesítésének
elismertetése, a nevelők átképzése, orosz, angol
nyelvi tanfolyamok szervezése stb. Az V. és VI. osztályokban
latin nyelvet és háztartástant is oktattak.
Mindezek után az általános iskolai oktatás megszervezése
vált időszerűvé. Kezdetben az igazgatónő javasolta az alsó
tagozat kialakítását, de ezt a felettes szervek nem hagyták
jóvá. Végül is az 1-4 osztály osztatlan leányiskolaként
működött. Ezért olyan szokatlan a bélyegző szövege
a korabeli iratokon: "A Szentes Állami
Polgári Leányiskola és a vele kapcsolatos II. Számú
Állami Általános Leányiskola igazgatósága".
1948.
június 15-i záróértekezleten dr. Mihóczy
Rezsőné így búcsúzik e hosszú és nehéz
korszaktól: "Búcsúzva a tanévtől, a
polgári iskolai társaság egyben búcsúzik
nagy múltú iskolájától. Örökségül
magával viszi az általános iskolába hivatásának
forró szeretetét, önzetlen és áldozatos munkakészségét.
Erről a polgári iskolai nevelők mindig híresek voltak, úgy
érezzük tehát, hogy nem megyünk üres kézzel."[27]
Az ifjúsági mozgalom
terén nevezetes esemény volt, hogy 1947-ben megalakult az intézményben
a Gyermekbarátok Országos
Egylete és Gyermekmozgalma. Célja a tanulók erkölcsi, szellemi,
testi nevelésének elősegítése volt. Még ugyanebben
az évben létrejött Kedves Andrásné Borsi Jolán vezetésével 91 taggal az iskolai úttörőcsapat.
A fiúk csapata Esze Tamásról, a lányoké Zrínyi
Ilonáról kapta a nevét.[28]
A létszám mindkét
csapatban gyorsan nőtt, hiszen a régi ifjúsági körök
beolvadtak az úttörőcsapatba, mint annak szakosztályai. Ekkor
már működött néhány diákcsoport, de mellettük
megjelent a Diákkaptár és a Vándordiák
Mozgalom. A diákönkormányzat,
a szülők és a társadalmi szervek együttműködése
a tanítás hatékonyságát is fokozta. Megalakultak
a "Pajtás-család"-ok, s készültek a szakpróbákra.
Tanulópárok szerveződésével igyekeztek a "Tanulj jobban!" mozgalomban helytállni. Számtalan versenyen, kiránduláson,
bemutatón vettek részt már ekkor is az úttörők.
Pl.: Jótanulási verseny, makkgyűjtési akció, sportversenyek,
néptáncbemutatók stb.
Az 1950-es felügyeleti jegyzőkönyvben az alábbiak olvashatók
e korszakról: "Az iskolának
2 úttörőcsapata van. /.../ Az osztályfőnökök, osztályvezetők
tevékenyen részt vesznek az úttörők munkájában.
A kapcsolat az iskola nevelőtestülete és az úttörőszervezet
között jó. Az osztályfőnökök mint rajvezetők
működnek.
/.../
Az Ifjúsági Vöröskereszt ebben az évben három
tanfolyamot indít. A tanfolyamok célja, hogy a tanulók
elsajátítsák a megfelelő egészségügyi
ismereteket. Tevékenyen részt vesznek a szervezet tagjai az iskola
tisztaságának, rendjének megőrzésében. A
taglétszámukat emelni kell. Két énekkar működik
az iskolában. Az egyik a zenei tagozat növendékeiből, a másik
az iskola felső tagozatából kerül ki. /.../Eredményesen
szerepeltek minden nyilvános fellépésükön. Most
az Ifjúsági Seregszemlére készülnek."[29]
Érdekesen
alakult ezekben az években a tanulók magatartásának
és tanulmányi munkájának értékelése
is. A különböző iskolatípusok változása
miatt néha egy-egy bizonyítvány igen "változatos"
képet mutatott. 1948-1950-ig 7 számjeggyel értékelték
a diákok előmenetelét.
Magatartás: |
Tanulmányi
előmenetel: |
Népiskolai
Értesítőkönyv címlapja
Tanulmányi
Értesítő polgári iskolai tanuló részére
A Tanulmányi Értesítőben használt érdemjegyek és a Tanulói Törzslap |
A Tanulmányi Értesítő belső lapja a pecséttel |
Általános
iskolai/népiskolai Tanulmányi Értesítő
A
Tanulmányi Értesítőben használt érdemjegyek
és Személyi adatok
Félévi
értesítő (1950. január)
Az 1950/51-es tanévtől a következőképpen alakult az értékelés rendszere:
Magatartás: |
Tanulmányi
előmenetel: |
Az 1949/50-es
tanévtől az intézmény neve ismét változott:
Petőfi Utcai Általános Iskola lett a hivatalos elnevezése. A tanév kezdetétől
dr. Mihóczy Rezsőnét áthelyezték a Köztársaság
Téri Általános Iskolába. Ettől kezdve Tóth László lett az intézmény vezetője. Ebben a tanévben
kezdték meg a koedukált oktatás fokozatos bevezetését
is. Ekkor az iskola tanulóinak száma már meghaladta a 710
főt. Ennyi tanulót ebben az épületben nem lehetett elhelyezni,
ezért a 2. és 3. leányosztály a Köztársaság
Téri Általános Iskolában tanult, a berekháti
fiókiskolában pedig koedukáltan, részben osztott
csoportokban váltakozó tanítással folyt az oktatás.
A főépületben 8 tanteremben 16 tanulócsoport kapott helyet.
Itt csupán a 4. osztály volt koedukált. Így az anyaiskolába
578, a berekháti fiókiskolába 139 tanuló járt.
A sok változás egyaránt érintette a gyerekeket,
a szülőket és a pedagógusokat. Megszervezték a tanulószobai
felügyeletet, melyet a szülői munkaközösség tagjai
láttak el. A tanárok hetente 5-6 órában korrepetáltak,
hetente egyszer szakkört vezettek, tanulókat kísértek
rendezvényekre, hetente 1 alkalommal a "Szülők iskolájá"-ban
tartottak előadást, sokan pedig kétéves továbbképző
tanfolyamra jártak.[30]
Az 1950. december 1-jei tantestületi jegyzőkönyv pontosan mutatja
az elkövetkezendő évek tennivalóit.
1. Küzdelem a lemorzsolódás ellen:
a) Családlátogatás
b) Szülők
iskolája
c) Szülői
értekezlet
2. A tanulmányi színvonal emelése:
a) A
munkához való viszony fejlesztése
b) Módszertani
tapasztalatcsere
c) Tanulószoba,
korrepetálás, szakkör
3. A rend és a fegyelem megszilárdítása:
a) Az
iskolai önkormányzat és a szülői munkaközösség
egysége a nevelésben
b) Az
úttörőfelelősök támogatása
4. Szakmai, ideológiai továbbképzés:
a) Kétéves
továbbtanulás
b) Részvétel
politikai iskolai oktatásban
c) Rádiószeminárium
5. Küzdelem a klerikális és kulákreakciók ellen
6. A békéért való harc állandó tudatosítása[31]
E korszak jelentősebb változása volt, hogy 1952-től Monori József látta el az igazgatói teendőket. Az iskola életéről az 1953/54-es tanévtől érvényes "Belső rendszabályok" adnak hű képet.
"1.
A hivatalsegéd reggel 5 órakor begyújt, hogy a tanítás
megkezdésére a hőmérséklet megfelelő legyen. Így
a nyugodt tanítás és a figyelés előfeltételeit
biztosítja. 11 óra után viszont már nem tesz a tűzre,
mert 13 óráig a meleg biztosítva van, és a takarékosságot
is megvalósítja.
2. 7 óra 45 perckor a tanulók közös zászlófelvonáson vesznek részt. A rajtanácselnökök
jelentik a hiányzók számát. Egy mozgalmi ének
után az osztályterembe vonulnak.
3. A nevelők a tanulókkal együtt mennek az osztályterembe.
Második csengetés (8 óra)-kor megkezdődik a tanítás.
Elv az legyen, hogy órakezdéskor a nevelő legyen az első, aki
az osztályterembe lép, óra végén pedig utolsónak
jöjjön ki a heteseken kívül.
4. A tanuló állandóan ugyanazon a helyen köteles
ülni osztályában. Ezt a helyet csak az osztályfőnök
engedélyével cserélheti el.
5. A tanterembe lépő hivatalos látogatókat,
nevelőtestületi tagokat a tanulók néma felállással
köszöntik.
6. A tanítás alatt a nevelőt az osztályteremben
szülő fel nem keresheti. A szülő érdeklődhet gyermeke felől
fogadóórákon, fogadónapokon, sürgős esetben
pedig az óraközi szünetben.
7. Az órán kívánjuk meg minden tanulótól
a munkafegyelmet, és erre oktassuk is ki őket.
8. Az óra alatt akár felelésnél, akár
magyarázat közben a tanuló jelentkezni köteles, ha beszélni
akar, és csak engedély alapján szólhat hozzá
a kérdéshez.
9. Minden osztály rendjéért, tisztaságáért
az osztályfőnök felelős, aki ebbe a munkába belevonja az
úttörő-önkormányzatot.
10. Tanítás után a nevelők, tanulók zászlólevonásra
gyűlnek össze. Dal éneklése után hazamennek.
11. A hétfői zászlófelvonáskor feladatot
tűzünk ki a tanulóifjúság elé. Ennek végrehajtását
a szombati zászlófelvonáson értékeljük.
Ugyancsak a szombati zászlófelvonáson számolnak
be a rajtanácselnökök rajuk heti munkafegyelméről; (elkésők,
hiányzók, elégtelen felelők, jó munkát végzők
száma).
12. Tanulmányi szabályzat tudatosítása
érdekében, valamint a felelősségérzés erősítésére
a tanulmányi fegyelem ellen vétők, a tanításról
elkésők a tanítás befejezése után, a nevelő
felügyelete mellett az iskolában maradnak, pótolják
a hiányokat.
13. A nevelőtestület a "Rendtartás" fegyelmező
eszközeit alkalmazza. Tanulóinktól fegyelmezett, tisztelettudó
magatartást követelünk iskolában és iskolánk
kívül.
14. A mulasztó tanulókat osztálytársaik
még aznap felkeresik, és másnap, látogatásukról
jelentést tesznek az osztályfőnöknek.
15. A szülőket az "Ellenőrző könyv" útján
értesítjük gyermekük fegyelmi és tanulmányi
helyzetéről.
16. A tanulók szeptember 23-tól március 21-ig
19 órán túl, egyébként 20 órán
túl engedély nélkül az utcán nem tartózkodhatnak.
Engedély nélkül mozikat, előadásokat nem látogathatnak,
iskolán kívüli sportkör tagjai nem lehetnek.
17. Szakköri tagok csak jó, jeles, kitűnő és kivételes
esetben közepes előmenetelű tanulók lehetnek.
18. A tanulókra iskolán kívül is érvényes
az iskola "Tanulmányi szabályzat"-a.
Szakkörök
Szakkör megnevezése |
vezetője |
fog. ideje |
fog. helye |
tagok száma |
Orosz szakkör |
Ágoston György |
Kedd 15-17 |
VIII. fiú |
15 |
Micsurin szakkör |
Tóth László |
szerda 15-17 |
szertár |
20 |
Számtan szakkör |
Tóth Lászlóné |
csütörtök 15-17 |
VIII. fiú |
15 |
Vasárnapi foglalkozások
A vasárnapi
munkafoglalkozásokat csapatmunkatervünk alapján határozzuk
meg. Foglalkozások lehetnek: mozi, színház, múzeumlátogatás,
könyvankét, természettudományos előadás, kirándulás,
sport, vetítettképes előadás, játék. A foglalkozásokon
egy-egy nevelő is részt vesz.
Az ifjúsági mozielőadásokra
a tanulókat a csapat illetve rajmozifelelős mozgósítja.
A jegyeket is ők adják el.
Úttörő foglalkozások
Őrsi órák, rajfoglalkozások vasárnap 9-11 óráig vannak.
Közlemények, hirdetések
Az igazgató
és a nevelőtestület érintkezése tízperces szünetekben,
a nevelőtestületi szobában elhelyezett tábla és hirdetőkönyv
útján történik. A hirdetéseket a nevelők elolvassák,
aláírják és ezt az osztályokkal közlik.
A nevelőtestület figyelmét
a hirdetésekre a nevelői szobában lévő táblára
írt hirdetés sorszáma hívja fel.
Helyettesítések
A hiányzó nevelők helyettesítése a helyettesítési órarend alapján történik. Nagyobb hiányzás alkalmával szakszerű állandó helyettest állítunk be.
Könyvtárak, szertárak
Az iskola
rendelkezik nevelői és ifjúsági könyvtárral.
Szertárak: természetrajzi,
földrajzi, történelmi, rajz, ének, vegytan, fizika,
számtan, testnevelés, háztartástani. Felelősei a
könyvtárosok és a szertárőrök. Könyvtárba,
szertárba a tanulók csak nevelővel léphetnek be. Ott egyedül
nem tartózkodhatnak. A szertárban lévő anyagokat, tárgyakat,
könyvtári könyveket csak a szertárőrök, illetve
könyvtáros tudtával lehet kivinni. A könyvtáros,
a szertáros a tanév befejezésével a leltári
anyagot számbaveszi, ellenőrzi, a hiányokat kiadásba helyezi,
illetve selejtezi, lezárja a szakleltárakat. Egyben összeállítja
a beszerzendő anyagok és tárgyak jegyzékét.
A szertáros az úttörők segítségével
szakértelmet nem kívánó javításokat
is eszközöl.
Tanulmányi kirándulás
Helyben: |
Gépállomás
október |
Vidéken: |
Budapest szeptemben |
Úttörőtábor: |
június-augusztus |
Iskolánk áll a Beloiannisz utca 19. sz. alatt lévő anyaépületből és a Petőfi utca 13 sz. alatt lévő két bérelt tanteremből. Az anyaépületben van 13 tanterem, 1 tornaterem öltözővel és szertárral, 1 nevelői szoba, 1 igazgatói iroda, 1 könyvtár, 2 szertár felszerelése a szükségletet kielégíti. A földrajzi, történelmi szertár anyaga kiegészítésre szorul. A tantermek bútorzata megfelelő. A padok megújítása, a szekrények javítása szükséges."[32]
Válogatás a korszak fotódokumentumaiból
1956 októbere az iskola életében
A dokumentumok
ellentmondásosságát érdemes megfigyelni.
Tantestületi jegyzőkönyv: október 30.
"...A szabadságunkért, függetlenségünkért
és a jobb életlehetőségekért megindított
forradalom következtében több napi kiesés volt, a több
helyen előfordult deportálások miatt a szülők nem engedték
gyermekeiket iskolába..."
Tanévzáró
értekezlet jegyzőkönyve: 1957. június 27.
"Az októberi ellenforradalmi
események az első napokban az iskolában is éreztették
hatásukat. Az országosan elkövetett hibák és
az október végi politikai megmozdulás megzavarta a nevelőket
és tanulókat egyaránt. A nevelőtestület állásfoglalása
helyes volt, amikor nem engedte meg, hogy a tanítás szüneteljen,
amikor ellenőrizte, hogy a tanulók az iskolából hazamenjenek,
mert így kevesebb lehetőséget engedett arra, hogy a tanulóifjúság
mint szemlélő is részt vegyen a városban történt
emlékművek és jelvények lerombolásában.[33]