Örökbefogadás előtti eljárás
   (Örökbefogadó alkalmasságának megállapítása)

     
 

 

Az eljárás jogi alapja*:

Csjt. 47. §, Gyvt. 112. § a) pont, Gyer. 38-39. §,  235/1997. (XII. 17.) Korm. Rendelet ( A gyámhatóságok által kezelt személyes adatokról)

 

Hatáskör:

Városi Gyámhivatal

Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat (előkészítő)

 

Illetékesség:

Lásd: Gyvt. 124. §

 

Illetékesség:

Örökbe fogadni szándékozó/k/ lakóhelye

 

Kérelem előterjesztésére jogosult:

Az örökbe fogadni szándékozó/k/

 

Kérelem beadásának helye:

Gyermekvédelmi Szakszolgálat (ha a házaspárnak különböző a lakóhelye, egymás kölcsönös tájékoztatása mellett bármelyik fél lakóhely szerint illetékes a Szakszolgálat)

 

A Gyermekvédelmi Szakszolgálat a kérelem előterjesztésével egyidejűleg vagy 15 napon belül tájékoztatást ad az örökbe fogadni szándékozó felé:

     - az örökbefogadás feltételeiről,

     - a lefolytatandó alkalmassági vizsgálat, tanácsadás és a felkészítő tanfolyam helyéről és időpontjáról,

     - környezettanulmány készítésének szükségességéről,

     - ezek elmaradásának következményeiről.

 

A kérelem beadásától számított 60 napon belül a Szakszolgálat:

     - elvégzi az alkalmassági vizsgálatot,

     - a vizsgálat eredményét, a tanácsadás és a felkészítő tanfolyam elvégzését igazoló iratot és
       javaslatát - az ügyfél kérelmére - írásban megküldi az illetékes városi gyámhivatalnak.

 

A Gyermekvédelmi Szakszolgálat belső feladatait LÁSD: 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 145-148. §

 

A városi gyámhivatal feladata:

(ha a házaspár lakóhelye különböző gyámhivatalok illetékességi területén van, a választásuk szerinti gyámhivatal)

Az alkalmasság kérdésében határozattal való döntés.

 

A döntés alapja:

     - háziorvosi igazolás,

     - a Gyermekvédelmi Szakszolgálat által megküldött iratok,

     - környezettanulmány,

     - az örökbe fogadni szándékozó személy meghallgatása,

     - szükség szerint egyéb bizonyítékok.

     - határozat jogerőre emelése,

     - Alkalmasság esetén a jogerős határozat megküldése a Gyermekvédelmi Szakszolgálat részére.

     - A városi gyámhivatal határozata a jogerőre emelkedéstől számított két évig érvényes, -kivéve, ha az érvényességi időn belül örökbefogadási eljárás jogerősen befejeződött-, amely kérelemre, a Gyermekvédelmi Szakszolgálat javaslatára további egy évvel meghosszabbítható, amennyiben a körülmények nem változtak.

     - Amennyiben az örökbefogadásra a határozat jogerőre emelkedésétől számított két éven belül, vagy ha azt további egy évvel meghosszabbították, ez idő alatt nem kerül sor, az örökbefogadás előtti eljárást a tanácsadás és a felkészítő tanfolyamon való részvételt kivéve - kérelemre - meg kell ismételni.

     - Az örökbefogadni szándékozó köteles tájékoztatni a nyilvántartást vezető szakszolgálatot, ha körülményeiben változás következik be (pl. lakóhelyet változtat, más ingatlanba költözik, stb.). Erre a határozatban őt figyelmeztetni kell.

 

AZ ALKALMASSÁG FELÜLVIZSGÁLATA Gyer. 39/A §.

Oka: Az örökbefogadni szándékozó körülményeiben jelentős változás következett be.

 

A Szakszolgálat az előkészítés során:

     - ismételt alkalmassági vizsgálaton történő megjelenésre hívja föl az örökbe fogadni szándékozó személyt,

     - beszerzi a korábbi lakóhely szerinti Szakszolgálatnál kezelt iratokat és környezettanulmányt készít,

 

A városi gyámhivatal a felülvizsgálat eredményeként határoz. Ha alkalmatlanságot állapít meg, a Szakszolgálat és az országos nyilvántartás törli a nyilvántartásból az örökbe fogadni szándékozó személyt.

 

Az alkalmasságot az örökbefogadás engedélyezése iránti eljárás során kell megállapítani, HA az örökbefogadni szándékozó:

     - rokon,

     - szülő házastársa,

     - a gyermeket a szülő hozzájárulásával legalább egy éve folyamatosan a saját háztartásában nevelő személy,

     - külföldi állampolgárságú személy.

     - Alkalmatlanság esetén új eljárás a határozat jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül nem indítható.

 

Örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásba vétele:

  Gyermekvédelmi Szakszolgálat

     - a városi gyámhivatal jogerős határozata alapján saját nyilvántartásába felveszi

     - az örökbefogadni szándékozó hozzájáruló nyilatkozata alapján továbbítja az adatokat az Országos    
        Család- és Gyermekvédelmi Intézet által vezetett országos nyilvántartásba.

 

Örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásból való törlése:

A városi gyámhivatal határozatában meghatározott érvényességi idő leteltével

a Gyermekvédelmi Szakszolgálat

     - saját nyilvántartásából törli az örökbefogadni szándékozó adatait

ÉS ERRŐL

     - értesíti az Országos Család- és Gyermekvédelmi Intézetet,

     - a törlésről tájékoztatja az örökbefogadni szándékozó személyt.

 


* Az eljárás jogi alapjánál használt rövidítések:

 

    Gyvt. = A gyermekek  védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló    1997. évi XXXI. tv.

   Gyer. = A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997 (IX.10) Korm. rendelet

     Csjt. = A házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. tv.

      Ptk. = A Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. tv.

       Áe. = Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. tv.

 

 

 

 

   

Vissza az előző oldalra 

Ugrás a következő oldalra

   
   

Örökbefogadhatónak nyilvánítás

Örökbefogadás engedélyezésével kapcsolatos eljárás