Határtalanul a felvidéken

A Határtalanul! program keretében a BGA-12-HA-01-0579 számú pályázaton 522 600,- Ft-ot nyertünk, s így a  szegvári Forray Máté Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény hetedikes tanulóiból 20 tanuló és 2 kísérő tanár  4 napot töltött Szlovákiában a Felvidéken.

Az út során ellátogattuk a losonci Kármán József Alapfokú Iskolába, ahol nagyon nagy szeretettel fogadtak bennünket. A kölcsönös bemutatkozás után megemlékeztünk a "Nemzeti összefogás napjáról", majd népi táncosaink fergeteges gömöri tánccal kedveskedtek a házigazdáknak. Ők ezt két "kiscsillag"nagyon színvonalas zenés énekes produkciójával viszonozták. Egy kis kötetlen beszélgetés után elültettük a magunkkal hozott virágok egy részét az iskola udvarában. (Sajnos az eső miatt nem értünk a végére, de barátaink befejezték másnap.

A szállás felé útközben megálltunk a tiszolci csevice forrásnál, ahol ittunk a finom vízből és megtöltöttük üvegeinket.

Nova Lesnán (Alsóerdőfalva) laktunk a Beny panzióban. Nagyon szép, minden igényt kielégítő szállás volt. A háziak nagyon finom és bőséges reggelivel és vacsorával gondoskodtak arról, hogy jó erőben legyünk a 4 nap folyamán.

A 140 éves Magyarországi Kárpát Egyesület nyomában jártunk, így túráztunk a Magistrala Csorba-tó és Poprádi-tó, valamint a Tarajka és Kőpataki-tó közötti szakaszán. Megismerkedtünk az MKE történetével és munkásságával, megnéztük az első menedékházakat, illetve azok helyszíneit, megemlékeztünk a Magas-Tátra áldozatairól a Szimbolikus-temetőnél, a poprádi és tátralomnici múzeumot is megtekintettük.

Útközben az iskolai tananyaghoz kapcsolódó ismereteinket is bővítettük, illetve a gyakorlatban megnéztük, megtapasztaltuk.

Kipróbáltuk a Magas-Tátra közlekedési eszközeit, az elektricskát, siklót, lanovkát, s még boboztunk is, hogy teljes legyen a lista.

Az utolsó napon a Dobsinai-jégbarlangba is eljutottunk, aminek a kiépítése szintén kötődik az MKE tagjaihoz. Krasznahorka várába sajnos nem jutottunk be az építkezés miatt, de megemlékeztünk a vár történelméről, szerepéről, tulajdonosairól. Megnéztük a "krasznahorkai Taj Mahal"-t  Andrássy Franciska és Dénes mauzóleumát. Hazafelé "elfoglaltuk" Fülek várát. Esténként a programok és vacsora után megírtuk az útinaplókat, majd éjszakai túrákra indultunk a környékben. Az utolsó napon Poprád esti fényeiben gyönyörködtünk.

Utunk élményeit előadás, élménybeszámoló keretében megosztjuk az 5. évfolyamos diákokkal, majd témanap keretében az iskola összes felsős diákjával egy filmvetítéssel egybekötött akadályversenyen. Az akadályverseny állomásain az út egy-egy programjából prezentációval egybekötött élménybeszámolót tartanak az úton részt vett diákok, s ők állítják össze az állomás feladatait kérdéseit is.

Ez az út felejthetetlen élményt adott valamennyiünknek, s a csodálatos látnivalókon kívül nagyban hozzájárult az iskolai tananyag elmélyítéséhez.

Köszönjük a lehetőséget a Bethlen Gábor Alapítványnak, az iskolának, tanárainknak, szüleinknek, s mindenkinek, aki hozzájárult valamivel ahhoz, hogy részt vehettünk ezen a szép kiránduláson.