|
Milyen lesz a jövő Tóth József utcája? Egyirányúsítják a Tóth József utca északi szakaszát (tervekkel!)
Szentes Város Képviselő-testülete 113/2011.(V.20.) számú, a város közlekedési hálózatának helyzetéről, fejlesztésének lehetőségeiről, koncepcióinak áttekintéséről, a fejlesztések meghatározásáról hozott határozat alapján elkészült a város egyik legérdekesebb belvárosi utcájára készített komplex környezetalakítási tanulmányterv, mely alapja lehet a további tervezésnek. A terv generáltervezője a Wettstein és Tsa Bt. A feladat összetettségének megfelelően az úttervezésen kívül a munkában részt vett zöldfelület – Várkert Kft., közmű szakági tervező – Dima Kft.
A 2009-ben elkészült Szentes Belváros Közlekedés koncepció a belvárost feltáró utcák egyirányúsításának megoldását vázolta fel. A javaslat lényege, hogy a belvárost átszelő É – D-i utcák egyirányúsításával a forgalom mértéke csökkenthető, valamint az egyirányúsítás révén felszabaduló területeket, parkolási, kerékpársáv, valamint gyalogos- és zöldfelületek számára lehet használni, humánus közterületek kialakítását lehetővé téve. A forgalmi viszonyok átrendeződésének vizsgálatára a Pro Urbe Kft mikroszimulációs modellt készített.
Tervezési program: • Az autósforgalom részben egyirányú lesz déli irányba. (Északi irányba az Ady Endre utcában.) • Az Erzsébet téri körforgalomhoz kell csatlakozni. • Az elvégzett lehajlás mérés szerint a pályaszerkezet erősítése nem szükséges. • Az utcában egyirányú buszforgalom várható, szükséges két buszmegálló kialakítása. • Gépjármű várakozóhelyek kialakítása szükséges. Lehetőség szerint minél több. • Mentő forgalom is bonyolódik az utcában. • Esetleg gyalogátkelőhely létesítése. • Járdák felújítása, burkolatok megtervezése. • Szentesre jellemző (mint minden alföldi mezővárosra) az erős kerékpáros forgalom. Kerékpárút vagy kerékpársáv kialakítása, ellenirányú kerékpárforgalom lehetőségének megvizsgálása.
Kinagyítható tervek!
Forgalomtechnika helyszínrajz Zöldfelületrendezés
Egyirányú utcák
Az utca hangulatos, régi utcája a városnak. A forgalom az egyirányúsítás esetén sem növekszik. Ami változás lehet, hogy megjelenik a buszforgalom. Ez napi 18 db helyközi és kevés számú helyi járatot jelent. Az utca nem alkalmas vendéglátó vagy üzlet-utca kialakítására, ez nem lehet célja a közterület fejlesztésének.
A közlekedési problémák megoldásával egyenértékű a gyalogos- és zöldfelületek új arculatának megformálása. Legfontosabb szempontok: – Ady Endre utcai csomópont forgalomtechnikailag legmegfelelőbb kialakítása. – Balesetbiztonság. – Lehetőség szerinti számos parkoló elhelyezése. – Pályázati követelményeknek megfelelő megoldások. – Értékes fák megtartása. Zöldfelületek fenntarthatósága. – Közművek lehetőség szerinti „láthatatlan” elhelyezése (elektromos hálózatok, csapadékvíz) A fenti problémák kezelése a forgalmi viszonyok rendezésével a balesetbiztonságot nagyban növeli, és a környezet színvonalának és komfortjának emelését jelenti.
Útépítés: A Tóth József utca – Sima Ferenc utca Szentes belvárosának észak- dél irányú gyűjtőútja. A vizsgált szakasz a Kossuth utcától a Batthyány utcáig terjed, ami annak műszaki állapota és geometriai jellemzői alapján három jól elkülöníthető szakaszra osztható. A járdák szélessége mindenütt minimálisan 1,5 m. Minden ingatlanhoz biztosított a saját behajtó lehetősége.
Déli szakasz - Kossuth utcától az Arany János utcáig: A kétirányú forgalom számára megfelelő szélességű az útpálya, bár változó, de mindenütt meghaladja a 6,00 m-t. Az aszfaltos útpályaszerkezet jó állapotú (a korábbi lehajlás mérés kielégítő eredményt adott). A várható autóbusz forgalom esetére a Munkácsy utcától északra egy megerősítő aszfaltréteg (szőnyegezés) szükséges. A déli szakaszon az út szegélyvonala és forgalmi rendje megmarad. A már megépült járda mintájára mindkét oldalon térkő burkolat lesz. Az útpályát kiemelt szegéllyel kell határolni. Az útpálya jelenlegi magassági vonalvezetése a Munkácsy utcától északra magasabban van a járdáénál, különösen a nyugati oldalhoz viszonyítva, ezért ezt az útpálya szintjének süllyesztésével meg kell oldani.
Az Ifjúsági ház előtt, annak bejáratától délre a meglévő parkolósáv egy részén lett kijelölve buszmegálló. A csatlakozó utak továbbra is alárendeltek. Az Ifjúsági háztól délre lévő úton közelíthető meg a sportpálya, ami nagyobb rendezvények esetén parkolóként szolgálhat.
Középső szakasz - Arany János utcától az Ady Endre utcáig: Az útpálya jelenlegi szélessége jelentős hosszon lecsökken 4,80 – 6,00 m szélességre, mely a kétirányú forgalomra lebonyolítására nem alkalmas. Egy jelentős szakaszon a járda és a behajtók szintje az útpálya alatt marad, ami kedvezőtlen, mert a csapadékvíz befolyik az ingatlanokra. A nyugati oldalon a járda és az útpálya szintkülönbség fokozatosan nő, eléri a 0,8 m-t. Ez az 5m széles zöldsáv rézsűs kialakításával van megoldva. Itt az aszfaltos útpályaszerkezet gyenge állapotú, (a korábbi lehajlás mérés eredménye is ez) ezért itt is kopóréteg megerősítésre van szükség, különös tekintettel a várható autóbusz forgalomra. Ezen a szakaszon egyirányú forgalmi rend lesz, az ellenkező irányú kerékpár forgalom biztosításával. Az út két oldalán 50 parkolóhely lesz kialakítva, egyenletesen elosztva az út hosszán. A déli irányú „Fürdő” megálló a Sima Ferenc utca 16. sz. épület előtt lesz kialakítva közel a fürdő hátsó, mozgáskorlátozottak számára is használható bejáratához. Az útpálya és a járda közötti kicsi szintkülönbség lehetővé teszi kényelmes gyalogos felület kiépítését.
Északi szakasz - Sima Ferenc utca az Ady Endre utcai és a Batthyány utcai csomópontok között: A Fürdőtől északra csatlakozik az Ady Endre utca a Sima Ferenc utcához, a kettő közül az előbbi a fölérendelt. Az utca itt jóval szélesebb, a szabályozási szélesség 17,00 m.
A Sima Ferenc utca az Ady Endre utcai csomóponttól északra a jelenleginél 1,00 m-rel szélesebb, azaz 8,50 m széles lesz. A gépjárművek és a kerékpárok együttes kétirányú forgalma számára megfelelő. Ezzel a keresztmetszeti szélességgel csatlakozik a Batthyány utcai csomópont korábbi tervéhez. Ezen a szakaszon is szükséges lesz egy megerősítő kopóréteg építése. 15 parkolóhelyet tartalmaz a terv, külön sávban. Az út többi szakaszán a várakozás ugyan tilos, de a megállás lehetséges az útpálya szélességére való tekintettel.
Zöldfelület rendezés: Részletes helyszíni vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a rossz állapotú, beteg, csonkolt, esztétikailag és ökológiailag értéktelen fák képezik a teljes faállomány legalább 70 %-át. Értékes, megtartandó hársak találhatók az Ifjúsági Ház előtti fasori sávban, továbbá értékes, nagy fák díszítik a fürdő környezetét. Valamint nagyméretű, szép, egészséges a Munkácsy Mihály u. északi sarkához közel található 65 cm törzsátmérőjű kőris. Megmarad még a Munkácsy u. sarkától délre a közelmúltban telepített néhány gömbakác, valamit a tervezett gyógyfürdői buszmegállótól északra lévő pár lombhullató fa. A cél, hogy egységesített kertépíteszeti arculat, egységes fasor jelenjen majd meg az átépítésre kerülő Tóth József és Sima Ferenc utcákon. Ennek érdekében egységesen füvesített zöldsávok szerepelnek, és a kivágásra ítélt fák 125 db új díszkörtefa telepítésével lesznek pótolva. Cserjesáv egyedül az Ady Endre utcai csatlakozásnál a közmű kedvezőtlen látványát takarva, valamint a Munkácsy és Pólya utca között az út keleti oldalán jelenik meg.
Szentes, 2013. 05. 16.
|