Az egyenlő esélyért Szentesen

TÁMOP-3.3.2/08/2 - 2008-0038

 

 

 

Szentes Város Önkormányzata a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) keretében újabb sikeres pályázatot tudhat maga mögött. Ennek eredményeként a város több mint 80 millió forintot fordíthatott Közoktatási Esélyegyenlőségi Terve megvalósítására. Kétéves, hat intézményt felölelő, Az egyenlő esélyért Szentesen című projekt zárórendezvényét tartották 2012. június 21-én a Megyeháza KKK dísztermében.

 

 

 

A pályázat alapvető céljai között a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyerekek szegregácójának csökkentése, illetve a korai fejlesztés szerepelt. Szirbik Imre polgármester kiemelte: a megkezdett munkát kötelessége folytatni a városnak. – Aki nem tudja felvenni a mai világ tempóját, lemarad. Nincs jövője egy olyan társadalomnak, amely nem tud mit kezdeni a gyermekeivel – mutatott rá.

 

 

 

A projektben többek között megújult a helyi közoktatási esélyegyenlőségi terv, fejlesztéshez szükséges eszközöket vásároltak 8 millió forint értékben, illetve nagy hangsúlyt kapott az egyénre szabott, rendszeres fejlesztés.

 

 

 

Alapvető célok:

  • a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekeknek az iskolák közötti és iskolán belüli szegregációjának csökkentése

  • a halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyermekek minél nagyobb arányban részesüljenek az óvodai nevelésből és a korai fejlesztést támogató szolgáltatásokból

  • az érettségit adó képzési formákban továbbtanuló végzősök aránya a halmozottan hátrányos helyzetű és a nem halmozottan hátrányos helyzetű tanulók vonatkozásában ne térjen el egymástól 25%-nál nagyobb mértékben.

 

  

Megvalósított tevékenységek:

 

A. Komponens:

- Iskolai szegregáció csökkentése. Az általános iskolákban a HHH-s tanulók aránya javult. A Petőfi Sándor általános Iskolát a fenntartó bezárta 2011. július 01-el és jogutódként a Klauzál Gábor Általános Iskolát jelölte ki.

- Létrejött a városban az Esélyegyenlőségi Fórum, esélyegyenlőségi szakértő alkalmazásával.

Csoprtjai:

·         Adat nyilvántartási és adatkezelési munkacsoport 

·         Fejlesztési és tehetséggondozási munkacsoport – SNI prevenció

·         Erőforrás optimalizálás munkacsoport – horizontális tanulás és intézményi együttműködés

·         Továbbtanulási és pályaorientációs munkacsoport

- Tanulóbarát környezet kialakítása. Az ehhez szükséges eszközbeszerzés 7.999.962 Ft értékben történt. Az eszközök beszerzése HHH tanulók arányának megfelelően történt.

 

C. Komponens:

- Sajátos nevelési igényű tanulók szakértői felülvizsgálatának megszervezése. A bizottság 8 alkalommal jött Szentesre. Nagy segítséget jelentett a szülők számára.

- 1 fő normál tantervű osztályba visszahelyezett gyermek, korábbi sajátos nevelési igényű tanuló mentorálása, beilleszkedésének segítése.

- 2010/11 tanévben 68 fő, 211/12 tanévben 41 fő gyermek részesült preventív óvodai fejlesztésben egyéni és mikrocsoportos formában.

 

D. Komponens Óvodai programok:

- A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek korai szervezett beóvodázásának és az óvodai hiányzások megszűntetésének elősegítése. Mindkét óvodában 1-1- beóvodázási felelős irányította a munkát. Részt vettek a TÁMOP 3.3.1 projekt akkreditált képzésén.

- Nyitott óvodai programok működtetése. (Gyermeknap, Karácsonyi készülődés, családi nap)

A leendő óvodások és szüleik is meghívást kaptak. Elsősorban a célcsoport.

- Programkínálat bővítés 10 csoport működtetésével.(néptánc, angol, tartásjavító torna, gyermek aerobic, drámajáték)

- Egészségügyi és szociális szolgáltatók és az óvodák szakmai együttműködésének megteremtése. A leendő HHH-s gyermekeknél az óvónők, védőnők és a CKÖ képviselői családlátogatásokat tettek.

- 2010/11 tanévben 24 fő, 211/12 tanévben 20 fő gyermek részesült egyéni és mikrocsoportos fejlesztőfoglalkozásban, az egyéni fejlesztési tervek alapján.

- Óvoda-iskola átmenet. Óvónők-tanítók szoros együttműködése annak érdekében, hogy megkönnyítsék az első osztályba lépő gyermekek beilleszkedését az általános iskolába. Szerveztünk nyílt órákat, foglalkozásokat, iskola bemutatókat,óvodás olimpiát, szülői értekezleteket és 8 db szakmai előadást.

- Aktív szociális támogató program keretében szervezett gyermekvédelmi napon a védőnők, szociális munkások és óvónők tanácskoztak, hogy szorosan együttműködjenek a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek beóvodázása érdekében.

 

E. Komponens

- Felvételi előkészítő foglalkozás sajátos nevelési igényű tanulók számára. Heti 2órában, kulcskompetencia fejlesztésben részesültek.

(2010/11 tanévben 26 fő SNI tanuló, 2011/12 tanévben 42 fő SNI tanuló)

- Felvételi előkészítő foglalkozás halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára.

  (2010/11 tanévben 54 fő HHH tanuló, 2011/12 tanévben 35 fő HHH tanuló)

- Pályaorientációs tevékenységek. (Előadások, szakmabemutató foglalkozások szervezése a középiskolákban a szakmák megismertetése gyakorlatban)

- Együttműködés a középiskolákkal az SNI tanulók nyomon követésére.

 

Egyéb:

- 101 fő pedagógus 2-3 x 30 órás akkreditált képzése. IPR általános és IPR módszertani képzések. 5 fő önkormányzati dolgozó 30 órás akkreditált képzése szociális érzékenyítő képzés

- 5 intézmény számára szakmai tanácsadás. IPR módszertani mentor alkalmazása 60 óra/intézmény.

- Az Integrált Pedagógiai rendszerek bevezetése, Pedagógiai Programok átdolgozása. Szakértetése folyamatban van.

- A pedagógusok intézmények közötti horizontális tanulása, hospitálási programok, gyakorlatok átvétele. Mind az 5 intézmény vásárolt jó gyakorlatot.

 

 

A projekt időtartama: 2010. augusztus 02. – 2012. augusztus 02. 24 hónap

Támogató szervezetek: Európai Szociális Alap Magyar Állam

 

Szentes, 2012. 06. 26.
 

 

.