Csúcsforgalom a szentesi gyakorlótereken

 

 

 

A műszaki gépkezelők kiképzésének zsúfolt, feladatokkal teli időszaka ért véget Szentesen. Az MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Zászlóalj az éves kiképzési tervének megfelelően hajtotta végre a kiképzési foglalkozásokat a saját, valamint az MH Összhaderőnemi Parancsnokság alárendeltségébe tartozó, és felkészítést igénylő alakulatok állománya számára.

 

 

 

A tiszai vízi gyakorlótéren már messziről hallatszódik a PTSZ-M típusú lánctalpas úszógépjárművek motorainak dübörgése. Haug Imre őrmester, a PTSZ gépkezelői tanfolyam foglalkozásvezetője elmondta, hogy a kezelők kiképzése 6 hét alatt történik meg, mely alatt 2 hét tantermi, elméleti kiképzés után, 1 hét szárazföldi vezetés, majd 3 hét vízi vezetés következik. Ez idő alatt a kiképzendő állomány megszerzi a szükséges ismereteket a technikai eszköz üzemeltetéséhez. A felkészítésen megtanulják a gép biztonságos vezetését, javításának alapjait, a málházás, mentés végrehajtását, deszant átkelőhely berendezését. A legfontosabb a vízen történő biztonságos mozgás elsajátítása, mivel a szárazföldi vezetést bárhol gyakorolhatják a gépkezelők, de a vízen történő vezetés rutinjának megszerzésére elsősorban itt a szentesi vízi gyakorlótéren van lehetőség – tájékoztat Haug őrmester. Ezalatt a kétéltű, a fedélzetén biztonságosan rögzített UAZ gépjárművel, méltóságteljesen dübörög a Tisza vizébe, hogy útját elegánsan, úszva folytassa tovább, végrehajtva feladatát, a szállítmány biztonságos átjuttatását a túlsó partra.

 

 

 

E közben a gyakorlótér másik helyszínén a BMK-130 típusú tolóhajók kezelőinek kiképzése folyik. A kiképzésen a beosztásukba újonnan került katonák gépkezelői jogosítvány megszerzése mellett, a már kiképzett, gyakorlott kezelők magasabb osztályba soroló vizsgára történő felkészítése is folyik. A saját kiképzendő állomány mellett találkozunk a debreceni lövészdandár, valamint a budapesti Hadihajós és Tűzszerész Zászlóalj katonáival is. A 4 hetes kiképzés folyamán a technikai alapismeretek mellett elsajátítják a vízi közlekedés szabályait, a zászlójelzésekre történő tevékenységeket, valamint a vízből történő mentés szabályait. Polónyi Tibor hadnagy a kiképzési foglakozás vezetője elmondja, hogy az alapismeretek elsajátítása után a rutinszerű tapasztalatokat az átkelési foglalkozások alatt szerzik meg a hajó kezelői. A beszélgetés alatt a BMK tolóhajókkal folyamatosan közelítik meg kiképzendők a Tisza partján rögzítet 80 tonnás PMP kompot, melynek egy adott pontjához kell irányítani a hajót.  Normál körülmények között ez rutinfeladat a kiképzett állománynak, de most a Tisza hatalmas sodrása közben, a rutinos öregeket is megizzasztja ez az egyszerű feladat. Az újoncok számára pedig ebben a helyzetben ez szinte leküzdhetetlen akadály - ismertet meg a tanulás „izzasztó” folyamatával Polónyi hadnagy.

 

 

 

A harmadik helyszín az alakulat laktanyája melletti gyakorlótér, ahol a TMM-3 nehéz hídrakó berendezés gépkezelői tanfolyama zajlik. Ez a technikai eszköz maximum 3 méter mély árkok áthidalására képes híd telepítésére szolgál. A 4 hetes kiképzésen, a típusismeret megszerzése mellett elsajátítják a katonák a technika kezelését, a híd vetését és felvételét. A 21 fő kiképzendő között a saját állomány mellett találunk debreceni, hódmezővásárhelyi és székesfehérvári katonákat, akik újonckiképzés vagy magasabb osztályos fokozat megszerzése céljából vesznek részt a foglalkozáson – tudom meg Korom Ferenc törzsőrmestertől, a foglalkozás vezetőjétől.

A kiképzési foglalkozás utolsó napján jött a megmérettetés a kiképzésben részesültek számára. Első körben elméleti ismeretekből kellett leküzdeniük a vizsga nehézségeit, majd következett a „hab a tortán”, az elsajátított gyakorlati feladatok alapján kellett bizonyítaniuk felkészültségüket, rátermettségüket. A küzdelmes és fárasztó időszak végén az állomány jelentős része új képzettséget igazoló bizonyítvánnyal, vagy magasabb osztályos fokozat birtokában térhet vissza alegységéhez

Szentes, 2008. 04. 01.

.