Híd, híd, híd …. de hány fajta?

 

Érdekes, és egyben különleges nap volt 2008. november 18-a, a szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Zászlóalj számára. A nap különlegességét az adta, hogy a zászlóalj különböző hídépítő századai, egy napon építették meg a feladatrendszerüknek megfelelő, egymástól különböző hidak fajtáit.

 

 

A Műszaki Zászlóalj éves kiképzési tevének megfelelően, egy hetes átkelés kiképzést hajtanak végre az alakulat 1. és 2. valamint Alacsonyvízi hídépítő századai. A foglalkozások fő célja, az állomány szakmai ismereteinek fokozása, fejlesztése. A gyakorlati jártasság készség szintű végrehajtásának elérése. Ez mellett nagy jelentőséget ad, maga a híd megépítése, az utolsó egy évben, a zászlóalj különböző hídépítő századaihoz újjonan került szerződéses állományú katonák kiképzésének „megkoronázásaként”, hiszen számukra egy folyó két partját összekötő teljes híd megépítésére még nem volt lehetőség. Most azonban életszerűen vizsgázhattak, és sikeresen vizsgázott is a teljes állomány.

Ahány század, annyi fajta híd. Az Alacsonyvízi Hídépítő század feladatából adódóan, mélyedések és vízi akadályok leküzdésére, fából épített hidak elkészítésére specializálódott szakalegység. A kiképzésen a híd egy részletét a katonák rövid idő alatt megépítették, melyhez jelentős mennyiségű faanyagot használtak fel. A nagyméretű gerendáktól kezdve, a cölöpökön és rönkfákon keresztül, az előre elkészített pályaburkolatokig terjedt a paletta, melyeket korábban, az általuk feldolgozott rönkökből készítettek el, a fafeldolgozó eszközeikkel.

 

 

A 2. Hídépítő század a mélyedések és vízi akadályok leküzdésének másik módszerére készítette fel katonáit. A TMM-3 nyompályás hídelemekből összeépített híd a terepakadályok leküzdésének gyors és hatásos módszere. Nagy szakértelemmel, pontos és precíz munkával építették egymáshoz a hídelemeket. Alkalmazásával a 60 tonna össztömegű járművek számára nyílik meg a lehetőség, a menetvonalat keresztező terepakadályon történő áthaladásra.

Az 1. Hídépítő század katonáinak feladata, a Tisza folyó leküzdése volt. A PMP hídelemekből megépített 60 tonnás pontonhíd előkészítése, megépítése gyors, precíz végrehajtást követelt meg. A hídelemekből összeállított két fél hídrészlet mozgatása, pontos összeillesztése a folyó közepén, valamint a két parthoz történő feljárók kialakítása gyakorlott, és jól felkészített katonák közös tevékenységével valósítható csak meg. Az eredménye maga a híd, mely ellenáll a folyó sodrásának és utat biztosít a gép és harcjárművek számára a két szárazföld között.

 

 

A különböző szakfeladatokat ellátó hídépítő katonák a más és más fajta hidak tökéletes megépítésével, jól vizsgáztak a felkészítéseik eredményeként. Gyakorlatban bizonyították a műszaki katonák szakértelmét, gyors bevethetőségét, és precíz munkavégzését.

A kiképzési foglalkozások összehangolása, és a hídépítések egy napra történő ütemezése lehetőséget biztosított a HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség szakembereinek, hogy látogatás formájában megtekintsék a különböző hídépítések gyakorlati végrehajtását. Ezzel egybekötve lehetőség nyílt a helyi iskolák érdeklődő diákjai számára, az „új tiszai híd” születésének figyelemmel kísérésére, és ezáltal a környezetükben szolgáló katonák tevékenységének megismerésére.

Szentes, 2008. 11. 20.

 

 

.