Uniós nemzetközi gyakorlatra utaztak a szentesi tűzoltók

Dániában kellett helytállniuk

 

 

Nagy erőpróbára indultak a szentesi tűzoltók. Szeptember 18-22-e között Dánia és Svédország határterületein EU DANEX néven nemzetközi gyakorlatot tartanak, ezen képviselik Magyarországot más, nem tűzoltói egységekkel együtt. Az Európai Unió ajánlása szerint valamennyi tagállamnak fel kell készülnie a katasztrófák elleni eredményes, közös védekezésre. A magyar kataszrófavédelmisek, tűzoltók, önkéntes mentőszervezetek is részesei ezeknek az elvárásoknak, természetes tehát, hogy együtt kapnak szerepet e gyakorlaton is.

A nemzetközi gyakorlat „forgatókönyve” például atomerőművi meghibásodással, veszélyes anyagot szállító tehervonat balesetével, földgázüzemű erőműben történő tűzoltással, veszélyes anyagok felderítésével, közömbösítésével számol. Alagútberobbanás, repülőgép-eltérítés, veszélyes anyag lakosságra „szabadításával” fenyegetés, gázüzemű erő elleni támadás teszi majd még komplexebbé a gyakorlatot.

 

 

 

 

Külföldön történő igénybevételre egyre többször vállalkoznak a katasztrófavédelem szervezetei és az önkéntes mentők. Kimondva, kimondatlanul természeti és társadalmi okú (ebbe a körbe sorolhatók a terrorcselekmények is) katasztrófák következményeinek felszámolásáról van szó. Egyre inkább napirendre kerül hazánkban a környző államok tűzoltóságainak határmenti kölcsönös bevetése is. E közös gyakorlat programja pedig kiemelten kezeli a tűzoltási, műszaki mentési feladatokat végzők tevékenységének fejlesztését, összehangolását, nemzetközi együttműködési képességük javítását.

 

 

 

Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Országos Katasztrófavédelmi Igazgatósága - elismerve az Országos Szakmai Vetélkedőn 2003-ban és 2005-ben elért egyéni irányítói és csapatversenyi első helyezésüket - a Szentesi Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság egy raját delegálta a nemzetközi kiküldetésben résztvevő csapatba. (A Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság VFCS-je és egy önkéntes mentőegység alkotja a csapat másik részét.)

A tűzoltók a Paksi Atomerőművi Tűzoltóságon és a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtéren készütek a feladatra - s persze „odahaza”, minden mennyiségben. Kajtár István tűzoltó alezredes, szentesi tűzoltóparancsnok elmondta, hogy dr. Tatár Attila tűzoltó altábornagy, katasztrófavédelmi főigazgató április elején levélben tájékoztatta Szirbik Imrét, Szentes polgármesterét a szentesi tűzoltók feladatra jelöléséről, s dániai kiutazásukhoz a támogatását, engedélyét kérte. A polgármester örömmel teljesítette ezt, de hozzátette: a szentesi tűzoltóság működési területének védelmi szintje ebben az időszakban sem romolhat.

 

 

A gyakorlat helyén nemzetközi operatív központ áll majd fel, ebben a csapatot vezető magyar koordinátor, összekötő tiszt is helyet kap – mondta Kajtár alezredes.

– Szentesről egy teljes rajjal, egy MB RV TLF 4000 AT típusú gépjárműfecskendővel utazunk Dániába. A felszereléseinket, váltóruházatunkat egy utánfutóban visszük. A valós körülményekhez igazodva barakkokban szállásolnak el bennünket. Augusztus készült együtt a raj Szentesen, amit megfelelő szolgálatszervezéssel oldottak meg. A magyar kontingenst a helyszínen nem bontják majd meg, ettől függetlenül fontos szerepe lesz a soknyelvűségből adódó nehézségek leküzdésének. A gyakorlatot angol nyelven vezénylik majd. Speciális körülményekre kell készülnünk: például programozható rádiótechnikát kell magunkkal vinnünk, hogy a feladatokhoz igazodva megfelelőn tudjunk kommunikálni. A delegált, három szakterületet képviselő csapat egyben marad. A magyar egység irányítása a hazai gyakorlatnak megfelelően alakul majd: mindig az lesz az irányító, akinek meghatározó feladata van az adott kárhelyen. A magyar egység egyébként csak a magyar összekötő tiszten keresztül kaphat utasításokat.

 

 

 

Mi a gyakorlat alapfeltevés?

Súlyos vihar söpör végig Dánián és Dél-Svédországon. Néhány segítő nemzetközi szervezet már megjelenik e régióban, amikor a helyzetet kihasználni akaró egyik – a nemzetközi terrorhálózat támogatását élvező – szélsőséges csoport a vihar által okozott káoszt, az infrastruktúrában súlyos károkat okozó robbanóeszközöket hoz működésbe. „Piszkos” bombákat, toxikus anyagokat is. Az érintett országok kapacitásai nem elegendők arra, hogy megbirkózzanak a körülményekkel. Ekkor fordulnak segítségért a tagállamokhoz. A csapatok érkezése időszakában újabb robbantásokra, terrorcselekményekre kerül sor. Atomerőművi szivárgást is észlelnek. Hat országból összesen 250 hivatásos és 150 önkéntes vesz részt a gyakorlaton.

 

 

 

Támogatókról is említsünk pár szót:

A technika alapos felkészítésének költségeit a város, illetve szponzorok vállalták. A BM Heros Rt. és a Pappas Autó Mercedes Képviselet a gépjárműfecskendőt hozta a legjobb állapotba, közvetlen anyagi támogatást is nyújt, az MSA Auer Kft. video- és hőkamerát biztosított, a VEKTOR Szövetkezet a védőcsizmákról gondoskodott, de az utazáshoz GPS-es navigációs rendszert is kaptunk.

 

Első napok eseményei

A gyakorlat forgatókönyve szerint Dániát átfogó terrortámadás érte, amely elsősorban a kritikus infrastruktúra létesítményeit és a tömegtartózkodási helyeket érintette. A dán kormány az EU Monitoring és Információs Központtól (MIC) kért nemzetközi segítséget.

Magyarország tűzoltó, műszaki kutató/mentő és veszélyhelyzeti felderítő szakembereket és kapacitást ajánlott fel.

 

 

 

A magyar katasztrófavédelmi mentőcsapat 7 gépjárművel, 21 fővel, a Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságtól elindulva, közel 2000 km-t megtéve érkezett meg Dániába.

A hivatalos fogadás és ünnepi megnyitó után, 2006. szeptember 17-én már koordinációs értekezletet tartottak a csapatvezetők és csapat összekötő tisztek részére. A gyakorlat 2006. szeptember 18-án, az OSOCC felállításával kezdődött, ahová minden csapatnak egy összekötő tisztet kell kijelölnie, aki az OSOCC-ból továbbítja csapatának a szükséges információkat.

Az első napon a magyar csapat elsőként vett részt a Korsor településen terrortámadás által felrobbantott földgáz erőműben keletkezett tüzek oltásában és az ott összeomlott épület romjai között rekedt áldozatok kimentésében és elsősegély nyújtásában. A mentés és tűzoltás során a magyar csapat együtt dolgozott a német Technikai Segítségnyújtási-szövetség (THW), a Hamburgi Állami Tűzoltóság és a helyi megyei tűzoltóság szakembereivel.

 

 

 

Második feladata a magyar mentőcsapatnak egy karanténba helyezett repülőgépen lehetséges biológiai/radiológiai anyagok felderítése és beazonosítása, az érintett utasok kimentése és egészségügyi ellátása volt. A Koppenhágai Nemzetközi Repülőtéren végrehajtott feladat során a magyar szakemberek együtt dolgozhattak az észt VFCS-vel, a helyi Repülőtéri Tűzoltósággal.

Az EU szakértők már az első nap eseményeit követően elismerően nyilatkoztak a magyar csapat teljesítményéről, szakszerű, operatív feladat-végrehajtásáról és a külföldi csapatokkal történő együttműködő kézségéről.

 

 

 

A nemzetközi gyakorlat második napjának eseményei

Az EU DANEX 2006 gyakorlat átfogó célja, hogy gyakorolja és fejlessze a katasztrófa segítségnyújtási eljárásokat, az azokra történő gyors reagálásokat A gyakorlat a beavatkozó csapatok riasztására, kiválasztására, mozgósítására és kiküldésére, az EU Közösségi Polgári Védelmi Mechanizmusa keretében való gyakorlására épül.

 

 

 

Kiemelt cél, hogy tanulási és együttműködési lehetőséget biztosítsanak valamennyi katasztrófa segítségnyújtásban érdekelt szereplőnek, a gyakorlaton részt vevő 5 EU tag-, illetve vendéglátó ország mentőcsapatainak. A Magyarország mellett, Észtország, Litvánia, Németország, Szlovénia, valamint Dánia és Svédország mentőcsapatai dolgoznak együtt különböző szituációs helyzetekben.

 

 

 

A gyakorlat során folyamatosan ellenőrzik a csapatok szakmai felkészültségét, valamint más csapattal való együttműködési képességét a kommunikáció és a koordináció terén egyaránt. A magyar mentőcsapatot egy dán katasztrófavédelmi szakember felügyeli, aki minden bevetést követően értékeli annak tevékenységét.

Szeptember 20.-án egy súlyos vonatbalesethez riasztották a magyar mentőcsapat teljes állományát. A csapat feladata volt a nagyszámú sérült kimentése és elsősegélyben való részesítése, valamint azok mobil kórházba történő szállítása.

A magyar mentőcsapat 3 egységgel dolgozott a kárterületen, ahol műszaki mentési feladatok mellett, egészségügyi feladatokat végeztek el, amit kiemelkedőre értékeltek.

 

 

 

Szentes, 2006. 09. 22.

 

 

.