Búcsú Piroskától!

"De ha elindul a vonat, a szívem majdnem megszakad..."

 

 

1967-ben a MÁV pályázatot írt ki könnyű dízelmotorvonatra, melyet a Ganz nyert meg. 1968-ban elkészült az első két MD motorvonat, melynek motoros egysége külön mozdonyként is használható még a legkisebb tengelyterhelésű vonalakon is.

1970-ben érkezett meg Szentesre az első "Piroska", mely akkor a legmodernebb motorvonatnak számított. Csodájára jártak nem csak az utasok, hanem a szakemberek is.

Az alábbiakban megtekinthetik a megyei sajtónak azt a cikkét, mely hírül adta Piroska érkezését.

 

A képre kattintva kinagyítható!

 

 

 

 

 

A motorkocsi erőforrása a jól bevált Ganz 12 VFE 17/24 motor, mely egy saját fejlesztésű hidromechanikus hajtóművet hajt. A motorvonat külön villamos vonatfűtő egységgel készült, melyet nem a motorkocsiban, hanem a vezérlőkocsiban helyeztek el. A motorvonatból 42 db épült 1970-1975 között, azóta is jól üzemel a sorozat.

 

 

 

A népszerű vonatok a "Piroska" nevet kapták.

 

 

 

 

 

2005 június 2-án azért jöttek össze a vasúti dolgozók, a szentesi vasútállomáson, hogy méltó képpen búcsúztassák el annak a járműsorozatnak az utolsó szentesi példányát (MDmot-3034), amely 35 éven át adott kenyeret, megélhetést azoknak, akik javították, közlekedtették, vezették.

 

 

 

1970-75 között a Szentesre állomásított szerelvények száma 17 volt. Mára már, csak egy maradt, amelynek 2005. június 2-án volt az utolsó útja Szentesről.

 

 

 

Piroska számára ez a nap is úgy kezdődött mint az eddigi, csakhogy most csinnadratta fogadta a szentesi állomáson.

 

 

 

Az első vágányra érkezett meg a garázsból, mert angol turisták által bérelt luxusszerelvényt, a Royal Hungarian Expresst kapcsolták fel rá, hogy utoljára megtegye a Szentes - Szolnok utat.

 

 

 

 

 

Tizenhárom angol turista érkezett Szentesre, akik sajátos formáját választották a kirándulásnak: vonatot bérelnek, körbeutazzák Magyarországot, hogy mozdonypályaszámokat gyűjtsenek.

BC motorkocsi vitte le őket a fűtőházhoz, majd azzal érkeztek vissza az állomásra, ahol már menetre készen állt Piroska.

 

 

 

Közel 10 perc alatt több száz fotó készült Piriről, akik csendben tűrte a megpróbáltatásokat, de hát az elmúlt 35 évben már ennél nagyobb dolgokat is kibírt. Így már meg sem lepődött azon, amikor a kunszentmártoni rezesbanda muzsikával köszöntötte.

 

 

 

 

 

A búcsúceremónia kezdetét vette, ahol Valkai Csaba emlékezett meg az MD motorvonatok Szentesi üzeméről, aki személyes tapasztalatait révén kissé meghatódottan búcsúzott az utolsó szentesi MD-től.

 

Valkai Csaba megemlékezését ITT hallgathatják meg!

 

 

Ezzel az úttal nem vonul nyugdíjba Piroska, hanem áthelyezték őt egy másik vonalra, ahol szintén az utazóközönséget fogja szolgálni, de most végérvényesen búcsút mondott a szentesiektől.

A szentesi állomásról elutaztatott MD-ket még nem vonja ki a forgalomból a MÁV, azok honállomása Pécs lesz.

Szentes, 2005. 06. 06.

 

.