"Topi" a légtér virtuóz

 

 

 

2004. május 24-én délelőtt 9 óra 27 perckor sokan észrevették, hogy egy vadászgép fitogtatja erejét Szentes felett. Általában ilyenkor indulnak meg olyan pletykák, hogy egy vadászpilóta Szentesre udvarol és kedvesének egy kicsit produkciózik. Jelen esetben nem ez történt, hanem az angliai Fairfordban díjat nyert Szabó "Topi" Zoltán százados tartott bemutatót a Damjanich János Tagiskola tanulóinak.

 

 

 

Délelőtt volt egy kis (3-4 perc) bemutató és délután már MIG 29-es nélkül érkezett az iskolába Szabó "Topi" Zoltán és társa Molnár "Bagira” Gábor.

Szabó Zoltán fáradhatatlanul válaszolt a gyerekek kérdéseire, és elmondta, hogy eddig a legmagasabb repülési magassága 18680 méter volt. A sebesség amit a MIG-el el lehet érni az a hangsebesség kétszerese, és ez több mint 2400 km/h. Kérdésünkre elmondta a két pilóta, hogy Kecskemétről (ha trappban jönnek), akkor közel 1 perc 30 másodperc alatt itt vannak Szentes felett, és ha nem sietnek, akkor 3-5 perc a menetidő.

 

 

 

- Egy pilótának milyen képességekkel kell rendelkeznie? -kérdeztük Szabó Zoltántól!

Tudnia kell, melyik a bal és melyik a jobb láb, az mondjuk nem árt, de a viccet félretéve a repülés alatt a figyelem megosztást sok tényező befolyásolja. Például említem fontos, hogy mennyire pihent, mit evett-ivott előtte, milyen problémák foglalkoztatják, stb., A képességek, mint gyors helyzetfelismerés-gyors reakciókkal párosítva jó döntés meghozatalához nagyon hasznos. Egy pilótának el kell tudni viselni a túlterhelést, ami azért is fontos, mert az előbb említetteket erősen befolyásolja. Ezen kívül mindig egy-két lépéssel előre kell gondolni. Egy bemutatónál még be sem fejeztünk egy feladatot, de gondolatban már a következő repülési elemet építjük fel.

 

 

- Több nemzetközi versenyen jeleskednek a magyar pilóták. Mi a sikereiknek kulcsa?

- Erre a kérdésre nehéz válaszolni. A MiG-29-es nagyon jó konstrukció. Olyan repülési tulajdonságokkal rendelkezik, amivel sok gép nem. A szakértők tudják, hogy egy-egy bemutatón a vadászgépből a maximumot hozzuk ki. A nyugati gépeknél automatizált rendszer ügyel a pilóták biztonságára, nem enged meg bizonyos manővereket. Nálunk is van ilyen rendszer, de nem annyira kiforrott, sokkal több manuális lehetőséget enged. A repülőprogram elemeit, azok sorrendjét úgy állítottuk össze, hogy minél látványosabb legyen. Talán ez a siker kulcsa.

Szentes, 2004. 05. 25.

.