Kerülő-e az elkerülő?

 

 

A szentesi utak védelmében készült az a tervezet, amely a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek átmenő forgalmát szabályozza. Az elképzelésnek az a lényege, hogy a teherautók tulajdonosainak anyagi ellenszolgáltatás fejében engedélyt kell beszerezniük, ha az önkormányzati utakon közlekednek.

A szentesi fuvarozók nem értenek egyet azzal a tervezettel, miszerint fizetés ellenében közlekedhetnének a városban, de így kitilthatnák az átmenő forgalmat a városközpontból.

Egyes híradások arról szólnak, hogy a fuvarozók nem kívánnak 8 km-rel többet autózni, hogy kikerüljék a városközpontot, de nem erről szól ez a vita, hanem a város igyekszik a lakosság pénzéből épült utak állagát megóvni, mert hiába készült el pár éve az elkerülő út, a kamionosok többsége mégis behajt a városközpontba.

 

Ennek a tervezetnek a bevezetéséig még több tárgyalás várható, de addig is az elkerülő út népszerűsítése érdekében az elmúlt napokban felmérést készítettünk a városközponton keresztüli áthaladás és az elkerülő úton való városközpont kikerülés út - idő összehasonlítására.

 

 FIGYELMESEN OLVASSA EL!

 

 

Csongrádi úti körforgalom                                        Szarvasi úti körforgalom

 

Felmérésünk a 451-es úti körforgalomtól (Csongrád) a 45-ös úton (Kunszentmárton - Szarvas) található körforgalomig vezető (városközponton keresztül és az elkerülő úton) utakon történt.

 

 A táblázatra kattintva kinagyítható!

 

A két útvonalon megtett út és annak megtételéhez szükséges időt a fenti táblázatban dokumentáltuk.

A két útvonal között első és legnagyobb különbség, hogy az elkerülő út 12,2 km hosszú (a két körforgalom között), míg a városközponton keresztül mindez 4,7 km. Az eltelt idő, pedig bármennyire is furcsa a városközponton keresztül 14 perc 10 mp, míg a hosszabb úton mindezt 11 perc és 12 mp alatt tettük meg. A méréssel kapcsolatban azt elárulom, hogy minden olyan helyen megálltunk, ahol feltételezhető, hogy valamilyen közlekedési okból meg kell állni. A táblázatban piros színnel jelöltük ezeket a helyeket. Az elkerülő úton csak egy helyen kellett megállni, ellenben a városközponton keresztül 11-szer kellet lassítani és megállni, és ezek között 9 gyalogátkelő helynél kellett elsőbbséget adni.

 

 

Az átlagsebességből is kiderül, hogy milyen lassú a városközponton keresztül való áthaladás, mert itt található a város egyetlen rendőrlámpája, és ez az út keresztezi a vasútvonalat is, és ha szerencsénk van, nincs leengedve a sorompó. Ha kiszámoljuk a megtett út alapján a fogyasztást (személyautó - város 7,5 l/100 km, országút 4,7 l/100km), akkor kiderül, hogy 2,2 dl benzinnel többe kerül az elkerülő út, de elgondolkodhatunk, hogy...

... megér-e 50 forintot a nyugodt és folyamatos haladás?

Szentes, 2003. 09. 05.