|
Szatmári Imre élete és
munkássága

Szatmári Imre a Békés megyei Orosházán született
1938-ban. Budapesti diákként ismerkedik meg a fényképezéssel. Néhány év
múlva mint Szentes város művelődési házának művészeti vezetője került
szorosabb kapcsolatba ezzel a művészettel. Közben a szentesi filmklub
operatőri, rendezői teendőit is végezte. Ebben a műfajban is díjat nyert.
A Szentesi Élet című helyi újság egyik alapítója (1968), cikkeket írt és
fotókat készített 25 éven át. Emellett a Csongrád megyei és az országos
lapok is szívesen közölték cikkeit, fotóit. Könyveket illusztrál, fotókat,
reprókat készít. Negyedszázad termése: közel 50 kiadvány, amelyben fotós
munkája is szerepel. Mintegy százezer fekete- fehér és színes diafelvételt
űriz pontos nyilvántartással és szakszerű tárolással. Jelentős fotográfiai
gyűjteménye, melyben régi gépek, eszközök, 80-100 éves negatívok, kortárs
fotóművészek alkotásai, folyóiratok és kiadványok találhatók. 18 éve az
ARTIC alkotócsoport tagja. Az elmúlt negyedszázadban a világ számos
országában összesen 195 alkotása volt látható. A mostani tárlat a
kilencedik önálló jelentkezése. Fotóművészeti munkásságáért két FIAP-díjat
és számos hazai és külföldi kitüntetést kapott.
(Népújság - Maros megyei közéleti napilap)
Kurca-parti "Ön" vallomás
A
Szelevényi út Tés felőli részén, a régi bökényi komp közelében egykor
szegényes kis tanyák sorakoztak szép egymásutánban. A századforduló
környékén még igencsak hitvány gátak védték a környéket az áradástól, a
Tésig húzódó, alacsonyabban fekvő szántóföldeket rendszerint minden
tavasszal és ősszel elöntötte a víz. A zalotai iskolával és a kocsmával
szemben, az út baloldalán nyúlgátat építettek, amely mögé jószágaikkal
együtt menekültek a tanyai emberek, ha a Körös hirtelen kicsordult.
Szegénynél is szegényebb népek laktak errefelé, a föld is csak
könyörületből termett, s a földművelésre berendezkedett tanyákon a Körös
jóvoltából egyik legfontosabb kellék lett a csónak. Lóczi János a mostani
"kőhajtó" iránt, a második tanyában lakott családjával. Béketűrő és
istenfélő ember volt, de az áradattal nem tudott kibékülni. Gyermekei a
század első évtizedében jöttek egymás után, s immár nem csak a jószágokat
kellett menteni, de két leányát, s várandós feleségét is, ki tudja
hanyadjára. Azon a baljóslatú napon, - pontosabban éjszakán, mert a Körös
rendszerint éjjel támadt, - amikor az utolsó fordulóval szárazra tette
három girhes birkáját is, a kocsma előtt földhöz vágta a kucsmáját és
fogadalmat tett, hogy őt még egyszer nem kergeti ki a víz. Azt mondta,
hogy elmegy innen akárhová is, de olyan helyre, ahol nemhogy folyó, de még
egy kanális sincsen. Lóczi János a nagyapám volt.
Leányát,
Piroskát a Szent Anna templomban keresztelték és alig több, mint két
évtizeddel később ugyanitt tagadták ki a katolikus egyházból, mert
református emberhez ment feleségül, sőt, gyermekét is a kálvinista hit
szerint nevelte. Lóczi Piroska az anyám volt. Amikor születtem, szerte az
országban zajlottak az eucharisztikus világkongresszus rendezvényei,
tézisei között valószínűleg nem szerepelt az ökumené. Ha valamiben
egyetértettek akkortájt a történelmi egyházak, az a fegyverek megáldása
volt, melyeket nem sokkal ezután jobb sorsra érdemes magyar katonák kezébe
adtak. Hiábavalóság. "Ki fegyvert fog, fegyver által vész!" - a mi
családunk is sirat két katonát, és a lélek sebei lassan gyógyulnak. Még
javában folyt a háború, amikor iskolás lettem Darvas József író szerint a
legnagyobb magyar faluban, az épphogy várossá előlépett Orosházán.
Édesanyám sokat mesélt gyerekkoráról, a küzdelmes szentesi évekről, a
Nagyörvény utcai rokonokról, a Kisérről, a főtéri piacról, a gyönyörűséges
kútról, meg a vásártérről, ahol nagyapa árulta időnként a malacokat és, ha
futotta, csikót vett az árából. Sok színes történetet hallottam a
vasárnapi misékről, amelyekre ünneplőbe öltözve, lőcsös kocsival a hosszú
Szelevényi úton bezötyögtek a tanyáról, ilyenkor mindig történt valami
érdekes. Az elbeszélések nekem sokáig éppen olyan élményt jelentettek,
mint Benedek Elek tanulságos novellái, illetőleg a Dörmögő Dömötör
történetei, vagy az Igazszavú Pista bá' kacskaringós kalandjai című
mesekönyvek. Ismeretlen és elérhetetlen fogalom volt számomra anyám
szülővárosa. Gondolatban egy messzi tájat képzeltem, még nagyocska iskolás
koromban is, holott földrajzból fújtam a leckét: Csongrád vármegye
székhelye Szentes.

A padlássöpréses időszakban kerültem a fővárosba,
kényszerűségből, mert apámnak géplakatos műhelye, meg cséplőgépe volt,
nyaranta alkalmazottakat foglalkoztatott, s az osztályidegennek fiát nem
vették fel a helyi középiskolába. Ismerős történet. A fővárosi
kollégiumból ritkán utazhattam haza szüleimhez.
Egyik
alkalommal Szentes állomáson kellett átszállni, s úgy határoztam, hogy
majd a következő vonattal utazom tovább. Ekkor léptem először anyám
gyermekkorának városa, szépséges és tanulságos meséinek színhelyére, a
szentesi utcákra. Nekem emlékezetes nap volt, egyszersmind meghatározó is.
1953 karácsonyára készülődtek az emberek, kedvesek voltak,
útbaigazítottak, szóba álltak velem.
A
Baross utcán át kijutottam a vásártérre, majd a Kossuth "kanyaron" végig
egészen a főtérig. Mint fővárosi diáknak nem lett volna olyan különleges
az akkor még szépen karbantartott polgárházak és rendezett utcák látványa,
mégis, az első benyomás élménye a falusias Orosházához képest nagyvárossá
emelte Szentest a szememben. Elhatároztam, hogy egyszer ide visszajövök és
lehet, hogy itt is maradok. Ötvenhat tavaszán, szépreményű ifjú műszaki
emberként, nagy tervekkel szegődtem el a Jövendő utcai Tejüzembe, ahol
számomra teljességgel ismeretlen szeparátorokat és egyéb élelmiszeripari
gépeket kellett karbantartani. Bubori László igazgató megnyerő
egyszerűsége segített át a holtponton, s vele a későbbi években is jó
barátságban maradtam. Szívesen emlékszem az ott dolgozó Janó Imre
vajmesterre is, azután Kiss bácsira, aki régebben mozdonyfűtő volt, s itt
is a kazánház volt a munkahelye. Vele égettük el a kazánban ötvenhat
október végén a városból összehordott idegen zászlókat, illetve leginkább
csak a nyeleit, mert a textíliákból még lehetett valamit csinálni...
Dömsödi János cipészmesteréknél laktam albérletben a Mecs-Balog utcában,
de hetenként vonatoztam még szüleimhez Orosházára.
Anyám
gondoskodása biztonságot adott, s apám igazságait ekkortájt kezdtem
megérteni. A gyerekkor kötődései a helyhez és személyekhez azonban oldódni
indultak, ifjúságom önállósuló napjait mindinkább választott városom,
Szentes és az új ismeretségek töltötték be. Albérleti fizetség gyanánt a
tejüzemi dolgozóknak természetben járó mellékterméket, hetenként egy-két
kanna savót, vagy írót vihettem az albérleti gazdámékhoz, három malac
hízott disznóvá tőle. A Tejüzem azóta már régen megszűnt, lebontották, de
ha a Sportcsarnok körül járok, még mindig odaképzelem a nagy kapubejárót,
s nekem úgy tűnik, mintha a savó jellegzetes szaga itt maradt volna a
téren. Ötvennyolc november tizenhetedike azon nevezetes napok közé
tartozik, amikor sorsomat meghatározó esemény történt. Ekkor költöztem el
végleg szüleimtől, hogy önállóan rendezzem be életem. A Sáfrán Mihály utca
52-ben kaptam lakást egy alacsony épületben, s az egykori Mobilia telep
helyén épp egy éve működő Vegyesipari Vállalatnál jutottam munkához az
esztergályos szakmában. Maga a munkahely ez idő tájt még nem tűnt annyira
véglegesnek, de néhány hónap után megannyi új ismeretségre tettem szert és
a tevékenység is érdekelt.
Szabadidőmben,
ellesett pillanatképeket, kis történeteket írogattam és a Csongrád Megyei
Hírlap közölt is néhányat. Az írás lelket nemesítő kényszere azóta is
elkísért utamon. Esztendő múltával a szakmai elismerés is jólesett, nem
csak a hivatalos, sokkal inkább a szaktársak megbecsülés. Jó
visszagondolni egykori munkatársaimra, a sokoldalú Bugyi Andrásra, aki nem
csak kiváló hegesztő volt, de a városi fúvószenekarban is játszott és
tangóharmonikán is muzsikált.
Berczeli
Imre határozott egyénisége, keménysége fogott meg, késesnek tanult a
háború előtt, mégis a kovácsmesterségből kellett neki megélni. Az örökké
vidám Misku Imre és az ellenkező hangulatú Répa Tóni kiváló szakemberek,
nagyon jó munkatársak voltak. Ebben az időszakban volt ipari tanuló Anton
Tivadar, akit mindenki csak Jóskának hívott. Mai hivatalos kifejezéssel
mondva a kisebbséghez tartozott, ám azon ritka egyede volt a fajtájának,
akinek nem volt jó zenei hallása. Túl korán ment el, fele életét itt
hagyta emlékül. A kellemes hangú Papp István sem énekel már esztergálás
közben, pedig tercelnék hozzá, mint annak idején. Borsos Ferenc műszaki
vezető jó érzékkel mindig akkor tűnt fel az üzemben, amikor éppen
lazsáltunk, de nem tudtunk haragudni rá. Dr. Sólyom Károly főkönyvelő,
nekem csak Karcsi bácsi, harminc évvel járt előttem, megtisztelt azzal,
hogy tegezhettem. Milyen szomorú leltár! Időközben ismert lettem az
ifjúsági mozgalomban is, Bajomi Sándor a szövetség városi vezetője
vezérletével, sokadmagammal megszámlálhatatlan társadalmi munkát végeztünk
a városban, jókedvűen, öntudatosan. Ruhagyár kerítésének építése, a
Fonalfeldolgozó telepítése az egykori Jéggyár épületében, Schrantz Gyurka
volt az első vezetője, ő sincs már közöttünk. Faültetések, utcarendezések
voltak napirenden, különféle városi építkezések segítése. Talán van, aki
emlékszik, hogy a mai rendelőintézet helyén volt a város háború utáni első
tisztasági fürdője, ezt túlnyomó részben az ifjúság hozta létre. Ugyancsak
a város fiatalsága működött közre 1959-ben a tévé torony elemeinek a
felépítésében, több száz fiatal húzta a kötelet. Meghatározó volt és
utólag is kivételes szerencsémnek tartom, hogy a Központi Színjátszó
Együttes tagja lehettem. A színjátszás az ember azon tevékenysége, amely
szinte észrevétlenül tanít, nevel és szórakoztat. Azokat is, akik a
színpadon művelik, azokat a nézőket is, akik megtisztelik az előadást.
Amikor 1958-ban elhatároztam, hogy végleg Szentesen maradok, megkerestem a
Művelődési Ház színjátszóit, hogy szeretném folytatni a fővárosban már
gyakorolt ebbéli tevékenységemet.

A Skabla Ernő vezette csoport szívesen fogadott, és
szerepeket kaptam. Hetenként három estét is lefoglalt a próba, de én,
szinte minden estémet ott töltöttem. A különféle színdarabok tanulása
közben rádöbbentem, milyen keveset tudok a világ dolgairól, kapóra jött a
Szegeden beindított színjátszó-rendező akadémia, amelynek foglalkozásai
főleg munkaszüneti napokon és nyáron voltak. Mintegy tíz éven át működött
a szentesi együttes, nem csak a város és a környező települések
színpadjain arattunk sikert, de más megyék kisebb községei is szívesen
fogadták a műsorokat. A nagy színházak ezekre a helyekre alig jutottak el,
talán rangon alulinak tartották, vagy egyszerűen nem fért be a díszletük a
picinyke színpadokra. Mi pedig nagy önbecsüléssel vittük a művészetünket
és hittük, hogy kultúrát közvetítünk a "világot jelentő deszkákról". Ám a
televízió elterjedése fokozatosan elcsalogatta a közönséget, így az
öntevékeny színjátszás a hatvanas évek végén megszűnt. Szomorúsággal
emlékszem a tehetséges Kun Tamásra, Koncz Idára, a közelmúltban elhunyt,
újságírónak is kiváló adottsággal megáldott Dienes Lászlóra, a mindenes
Kuruczné Sárika nénire, hitestársára, Bandi bácsira, aki valaha kalapos
segéd volt a Csurgai-féle műhelyben. Szép emlékem maradt a kiváló
zongorista Bárkai Jánosról, ő a zenés darabokban segített bennünket, ahogy
az áldott emlékű Puruczkai Miska bácsi is, aki a városi fúvószenekar
teendői mellett annyi türelemmel tanított bennünket a dallamvezetésre.
Kiss István civilben postafőnök volt, elkísért bennünket egy-egy
előadásra, fotói nélkül szegényesebb volna az emlékezés. Hatvannégyben a
város kulturális irányítói méltónak találtak arra, hogy munkatársuk
legyek, elvégezvén a színjátszó-rendezői akadémiát, művelődési előadóvá
neveztek ki.

A kulturális rendezvények szervezése, a művészeti
csoportok irányítása mellett átterveztem az egykori ipartestület
székházát, hogy a város művelődési igényeinek inkább megfelelő legyen és
részt vettem a Tóth József Színház korszerűsítésében is. Utódom a rövid
életű Forgóné Péli Eszter lett, ügyszeretete példamutató volt.
Néhány
év múlva, valószínűleg a közművelődésben, főleg a fiatalok körében végzett
munkám sugallhatta az akkori politika irányítóinak, hogy az ifjúsági
szövetség városi mozgalmának vezetőjévé jelöljenek. Szép és tanulságos
korszak volt a hatvanas évek végén, de a politikához nem értettem és nem
is vonzódtam, ámbár meglehet, hogy mindazt másképpen értelmeztem, amit
politikának neveztek.
Én
voltam az időszak és a térség egyetlen hivatásos politikusa, aki ki tudta
kerülni a kötelező ideológiai képzést. Ugyanakkor e nélkül is sikerült
összefogni, fegyelmet tartani és nemes célokért mozgósítani a fiatalokat,
iskolákban, hivatalokban, üzemekben, a mezőgazdaságban, vállalatoknál. Az
ifjúsági lakásépítési akcióban befejeztem a Gaál István utcai társasház
építkezést, amit Dóczi Gábor elődöm kezdett el, sajnos ő sincs már
közöttünk. Szervezésem szerint felépült az Attila utcai három társasház, s
így összesen mintegy hetven családnak nyújtott otthont. Lám, mindezek
láthatóan túlélik az eszmét, amely idealizálta az egyébként célszerű és
értelemszerű tennivalókat. "Politikusi" korszakomban nagyon sok
használható tanácsot kaptam Hajnal Mihálytól, aki vezetőként is megmaradt
egyszerű embernek, s voltak közös dolgaink Dóczi Lászlóval, Bajomi
Gyurival is, aki később az Áfész elnöki székéből ment el a bátyja után.
Szentes
városhoz való kötődéseim között az első helyre kívánkozik a sajtó, az
abban való, most ár több évtizedes munkám. Kezdetben a megyei újságba
írogattam apró életképeket, verselgettem is, de igazából az 1968-ban
létrehozott Szentesi Élet nyitott kaput enyhén grafomániás
megnyilatkozásaimnak. A város érdekeinek megfelelően elvállalt más irányú
feladatom időközben korlátozta a médiában való rendszeres jelenlétemet. A
hetvenes évek vége felé, amikor a hatalom a papírhiányra hivatkozva
betiltott Szentesi Életet újból engedélyezte, ismét bekapcsolódtam, s
régebbi szenvedélyemmel kiegészítve, fotóimmal is szolgáltam a város
lakóinak objektív tájékoztatását. Ezzel egyidőben a levéltár és az
időközben felépült Ifjúsági Ház, valamint a városi képviselő-testület
kiadványaiban is megjelentek munkáim, fényképek, reprodukciók.
Szép
és átfogó korszak volt, jelen lehettem minden jelentős eseményen, fotóimon
megörökíthettem munkafolyamatokat, ünnepségeket, színházi előadásokat, a
város polgárait, vendégeket, híres embereket. Mintegy nyolcvanezer
rendezett saját felvétel jelzi majd az utánunk jövőknek, hogy a huszadik
század második felében miképpen éltek a szentesi emberek.
S
hozzá párosulhat szintén e tárgyba való buzgólkodásom, fotógyűjteményemben
megelőző korok szentesi történései, a század első ötven évében készült
városképek, hajdan élt emberek képmásai üzennek a ma élőknek és az
utókornak. A kilencvenes évek változásai a sajtóra is hatással voltak, nem
vagyok róla meggyőződve, hogy mindenben helyes döntés született. A
hetilappá előlépett városi lap új szerkesztői 1992-től nem igényelték a
munkámat, sem az írást, sem a fotóimat. Sajnálatosnak tartom, hogy az
újság csak egy szűk értelmiségi rétegnek szól, ma sem szólítja meg a
kisembereket. Azt gondolom, hogy mindenféle új koncepció sem nélkülözheti
az újságírás alapvető szabályait és a több mint százhúsz éves helyi
tradíciót. Az elmúlt tíz esztendő alatti többszöri szerkesztőváltás tehát,
csak egyik oka annak, hogy lecsökkent a lap eladott példányszáma.
Szívügyemnek
tekintem ma is, hiszen a születésénél is jelen lehettem 1968 márciusában.
Javaslataim és jó szándékú közreműködésem azonban nem tudta a lap
belterjességét megváltoztatni. Megítélésem szerint a Szentesi Élet további
sorsát illetően alapvető kiadói és szerkesztői szemléletváltásra van
szükség. A sajtóhoz kapcsolódó dolgaim végzése közben művészi felvételek
is születtek, ezeket kezdetben hazai kiállításokon mutattam be, később
nemzetközi pályázatokon vettem részt.
Képeim
Argentínától Japánig voltak láthatók fotótárlatokon. Spanyol, olasz,
török, írországi és magyar díjakon kívül a legrangosabbat, a Nemzetközi
Fotóművészeti Szövetség díját két alkalommal kaptam meg. Önálló
kiállításom Budapesten, Kisújszálláson, Kerepestarcsán, Debrecenben,
illetve Bácskatopolyán volt, Szentesen több mint húsz évvel ezelőtt
adódott lehetőségem falra tenni művészi tárgyú fotóimat. Dokumentatív
jellegű kiállításra is tizenhat évvel ezelőtt, 1984-ben kértek fel, a
Helyőrségi Klubban megnyitott tárlaton párhuzamos városképek szerepeltek,
gyűjteményemből, a régi Szentesről és saját nyolcvanas évek-beli
felvételeimből. A rendszerváltás utáni években kenyérkereső munkahelyemet
a Villért Vállalatot a gazdaságossága ellenére megszűntették, divatos
kifejezéssel mondva privatizálták. A telepet én hoztam létre a hatvanas
évek végén, negyedszázadon át irányítottam, a továbbiakban is működőképes
lett volna. A dolgozókat szélnek eresztették, az épületet berendezéseivel
együtt magára hagyták, ma sem lehet tudni, hogy kinek a tulajdonában van.
Rossz érzéssel szemlélem, hogy azóta is ott áll kihasználatlanul, a
romlásnak, enyészetnek kitéve. Reménykedem, egyszer majd valaki felfedezi,
hogy a város iparkörzetében rettentően nagy luxus veszendőben hagyni ilyen
komplexumot. Igaz, nem az egyetlen jól működő objektum jutott erre a
sorsra, időnként az a képzetem támad, hogy az utóbbi tíz esztendő, az
értéktévesztés jegyében telt el. Ma is érdekel a város élete, ám a mostani
teóriák riasztanak, ugyanis, ha a város szekerét minden oldalról húzzák,
leginkább sehova nem megy! Bizakodom azért, hogy ez az átmeneti korszak
rövidebb lesz, s egyre többen ismerik fel, hogy nem kell kidobni mindent,
ami régi és jól bevált, csak azért, mert egy letűnt rendszerben
keletkezett. Mostanában nyugdíjasként élem napjaimat, írok és fényképezek,
életem délutánján összegezem a mögöttem hagyott hat évtizedet. Ez az írás
is ezek közül való. Szeretném megírni a szentesi színjátszás történetét,
ehhez kutatom a dokumentumokat, fényképeket. Kortársaimról, a huszadik
század második felében élt szentesi emberekről is tervezek egy
elbeszélés-félét írni, s ha még futja időmből, egy fotókiállítást In
memoriam címmel rendezni.


Reménykedem, hogy kötődéseim általam fontosnak tartott
és felsorolt állomásait ki lehet érezni az előbbi sorokból. Kinyilvánítom
azért, hogy amit elértem, amivé lettem, számos szentesi embernek,
munkatársaimnak, barátaimnak, családomnak köszönhetem. Itt szereztem igaz
barátokat, ismerősöket, tisztelőket. Sokan vannak. Ők segítettek,
biztattak, támogattak, hittek bennem, felsorolásukra itt nincs lehetőség.
Megállítanak az utcán, kérdezik, hogy érzem magam és tényleg kíváncsiak a
válaszra. Akiket ebben az írásban mégis megneveztem, már nincsenek
közöttünk. Emléküknek tisztelgek ezen módon. Ez a város 44 évvel ezelőtt
polgárrá fogadott, lehetőségeket biztosított számomra. Örömet leltem
minden munkában, minden megbízatásban, amellyel az elmúlt évtizedekben
gazdagíthattam, és a jelenben is szolgálni tudom a közösséget. Itt
házasodtam negyven évvel ezelőtt, itt született családom, két unokám.
Ebben a városban bontakozott ki képességem és lettem ismert ember, ám ez
egyre inkább múló állapot. Megnyugtat a tudat, hogy hagytam jelet a
világban.
Hogy mégis a Kurca-parton mit keresek?
Nyugalmat, megértést, szeretetet, megbecsülést és
biztonságot minden értelemben. Mindenkitől, mindenkinek!
2003. március 17.



Szentes, 2003.
03. 19.
|
|