Ha NEM indul a vonat ….

 

 

 

Nem akarta "tengelytörésre vinni a dolgot" a MÁV, ezért váratlan hirtelenséggel kivonta a forgalomból kis piros vonatait. A húszéves csehszlovák gyártmányú Bzmot-ok tengelygyengeségeit régóta észlelik, az átfogó ellenőrzés mégis csak januárban indult. Úgy tudjuk, a kivonásról a döntés néhány napja született, a szerda esti bejelentés viszont felkészületlenül érte az utazókat - és a Volán buszosait is. Félnap káosz után a helyzet javul, de a vonatforgalom helyreállítása heteket vehet igénybe.

 

 

Szentesen található motorgarázsban mintegy 20 motorvonatot készítenek elő a vizsgálatra, és a kérdéses tengelyt Makra Zoltán mutatta meg, amelyet zsíroldás és tisztítás után "fémtiszta" állapotban kell átadni a vizsgáló szakembereknek. .

 

A történet azonban igazából korábban kezdődött. Egész pontosan: tavaly november 13-án 6 óra 35 perckor  Jánosháza és Ukk között kisiklott a 9527 számú Celldömölk-Tapolca személy Bzmot 277-es motorkocsija. Az ok: tengelytörés.

A tengely a hajtómű csatlakozásánál vált ketté. A MÁV az eset nyomán elhatározta, egyenként megvizsgálja mind a 259 Bzmot típusú, csehszlovák gyártmányú dízel motorkocsiját. Az ellenőrzés azonban csak januárban kezdődött. Kanyó László, a MÁV kommunikációs igazgatója ezt azzal indokolta, hogy a vasútnál nem voltak megfelelő, ultrahangos műszerek, ezért időbe telt, amíg megkeresték és kiválasztották a vizsgálatokat végző cégeket. Január második felére már körülbelül hatvan Bzmotot vizsgáltak meg. Ezek mintegy harmadánál találtak repedést a hajtott tengelyen. Mivel a korábbi rendszeres ellenőrzéseknél nem volt ilyen gyakori ez a hiba, Kanyó László szerint valószínűleg anyagfáradásról lehet szó az átlagosan húszéves sínbuszoknál.

A szentesiek az esetleges menetrendi változásokról kérjenek bővebb információt a 63/313-751 telefonszámon!

Szentes, 2003. 01. 25.