Jó évet zárt tavaly, akárcsak az azt
megelőző két évben, a szentesi Hungerit Zrt. Magyar József vezérigazgató ezt
azzal hozza összefüggésbe, hogy 2003-ban is fejlesztettek, amikor pedig jelentős
veszteséget könyveltek el. – Előre próbáltunk nézni, mert úgy voltunk vele, hogy
a rossz év után jön jó is – fogalmazott a cégvezető. Az utóbbi három évben
egyébként több mint hárommilliárd forintot fordítottak beruházásra.
|
A
Hungeritnél most nincs munkásfelvétel, bevezették a hűségpénzt Fotó: Tésik
Attila |
A 17 esztendeje alakult Hungerit
2007-ben érte el a legmagasabb árbevételét: 33,6 milliárdnyi forintot, amely
összeg 8 százalékkal haladja meg az előző év hasonló mutatóját. Megkérdeztük a
vezérigazgatótól, hogy a növekedés összefügg-e az árak emelkedésével.
–
Sajnos az élelmiszeripart, főleg a hús- és a baromfiipart a magas takarmányárak
jelentősen sújtották, ezért drasztikusan meg kellett emelni a felvásárlási
árakat, de a fogyasztóknál ezeket nem tudtuk érvényesíteni – mondta. Az
árbevételük emelkedése annak is köszönhető, hogy az előző évhez képest több
baromfit vágtak, és sikerült több, úgynevezett hozzáadott értékkel növelt árut
előállítaniuk.
Kényelmi termékeknek emlegetik ezeket, mert a
háziasszonyoknak csak ki kell venniük a fagyasztóból, és berakniuk a
mikrohullámú sütőbe. Az ilyen élelmiszereket drágábban tudták eladni, más
termékeikhez viszonyítva. Ennek az egy kilóra vetített árbevétele magasabb, mint
például a csirkecombé.
Jó termésben reménykedik
Mindig
optimista szokott lenni a vezérigazgató, ám bevallása szerint 2008-tól
fél. A takarmányárak ugyanis még mindig emelkednek, az energia ára szintén
növekszik. Ezért ők is kénytelenek lesznek emelni az értékesítési árakat,
de ehhez komoly csatát kell vívniuk az áruházláncokkal. Ha nem sikerül
emelniük az árakat, akkor tönkremennek. Amennyiben sikerül, valószínűleg
kevesebbet kell termelniük, mert a drágább termékre alacsonyabb lehet a
kereslet. Valamit azért javíthat a helyzeten, ha jó gabonatermés lesz az
idén. |
A madárinfluenzás időszakkal
kapcsolatos érdeklődésünkre azt mondta Magyar József: a kór megjelenésekor,
2005-ben a fogyasztás mintegy harminc százalékkal esett vissza, de csak a
csirkénél. Azért, mert a televízióban a csirkék kiirtását mutatták külföldről.
Szerinte az emberek aztán rájöttek arra, hogy a bajt meg lehet előzni a termék
megfőzésével, a higiénia betartásával. A hőkezelt termékeket ezért vették a
vásárlók.
Amikor ismét jelentkezett a madárinfluenza, akkor Európa a
futball-világbajnokságra figyelt. A Hungerit ekkor már nullszaldóval zárta a
járványos időszakot.
Régebben toborozni kellett az embereket az 1600
alkalmazottat foglalkoztató vállalatnál, amely az élelmiszer-ipari cégek közül a
Pick után a második a megyében. Most viszont nincs munkásfelvétel.
Viszont bevezették a hűségpénzt. A dolgozók eleinte nem hitték el, hogy
kifizetik nekik 2006-ban a bruttó 85 ezer forintot, tavaly pedig a 90 ezret. A
vezérigazgató szerint reklámfogásnak vélték, ám amikor a számlájukon meglátták
az összeget, belátták: nemcsak ígérgettek a cégnél. A negyven százalék fölötti
fluktuáció ennek köszönhetően is húsz százalék alá csökkent. A munkakörülmények
javításáért is sokat tettek persze a gyárban, és további juttatásokat is adtak
az embereknek. – Ha jól megy a cégnek, akkor menjen jól a dolgozóknak is –
vallja Magyar József, hozzátéve: igyekeznek megfizetni őket, hogy kötődjenek a
vállalathoz, és legyenek elégedettek. Most jól érzik ott magukat az emberek, és
a vezérigazgatónak ez nagyon fontos.