A közbeszerzési eljárás akár már
szeptember elején elindulhatott volna, néhány napja a kivitelezővel már
szerződést is lehetett volna kötni – véli Túri Péter, a Légimentő Kht.
ügyvezetője. Ehelyett az Egészségügyi Minisztérium még mindig különböző
dokumentációkat kért tőlük és a helyi önkormányzattól.
Túri Péter szerint
a minisztériumnak már régen át kellett volna utalnia a pénzt az úgynevezett
beruházási alszámlára, vagy adni egy igazolást a fedezetről. Ennek birtokában
már régen ki lehetett volna írni a közbeszerzési eljárást és a napokban
elkezdődhetne az építkezés. Mint mondta, az osztrák terveket adaptálták – a
takarékosság jegyében – a hazai viszonyokra, így még azt sem lehet mondani, hogy
pazarló módon viszonyul a kérdéshez a légi mentés.
Túri szerint azt a
kilencvenmillió forintot a dél-alföldi régióban élők biztonságára kell
fordítani, minél előbb. Az elmúlt napokban történt Csongrád megyei balesetek
pedig újra a mentés fontosságára hívják fel a figyelmet.
Szirbik Imre
polgármester és országgyűlési képviselő annyit mondott: ő is úgy érzi,
haladhatna a folyamat gyorsabban.
Az Egészségügyi Minisztérium
sajtóosztályán megkérdeztük Dávid László szóvivőt, aki közölte: az építkezéshez
szükséges uniós forrásokat az Országos Mentőszolgálat az év végéig kapja meg, a
tárca tervei szerint a bázis leghamarabb a jövő év elején lesz
kész.
Közben folynak a tárgyalások a kórház területén építendő
leszállópályáról. Szűcs Lajos alpolgármester azt mondta, a város és a megyei
közgyűlés közösen készítteti a terveket. Hatala János, a kht. főpilótája szerint
a Kurca partján lévő szobor körüli terület a legalkalmasabb, nincsenek légi
akadályok, és innen egyenes út vezet a sürgősségi osztályra. Várkonyi Katalin, a
kórház főigazgatója ellenben úgy véli, a műszaki épület mögötti terület lehet
megfelelő. Itt ugyanis kedvezőbbek a feltételek a le- és felszálláshoz – abban
viszont megegyeznek: a kórház területére kell érkeznie a sérültet szállító
helikopternek.
Huzavona, tavaly január óta
Tavaly
januárban a szegedi klinika hétmillió forintot nyert pályázaton
mentőhelikopter-leszálló építésére. Többek között erre, és a működő
repülőtér előnyeire alapozva igyekezett Szeged érvényesíteni az érdekeit:
idén áprilisban megállapodás is született arról, hogy Szegeden lesz a
bázis.
Július végén azonban szakmai egyeztető fórumot tartottak az
egészségügyi minisztériumban, ahol a szakma már Szentest támogatta. A
környező megyék közgyűlései is Szentes mellett tették le a voksot.
Augusztus utolsó napján a tárca szóvivője bejelentette, Szentesen
épül a bázis. Azóta nem történt semmi. A régióban havonta 60-70 súlyos
sérültet kellene légi úton kórházba szállítani. |