© Délmagyarország, www.delmagyar.hu | Minden jog fenntartva.

Vasút nélkül maradhat Csongrád

Bíró Dániel
2007.11.12. 19:55

Csongrád - Decembertől – 119 év után – megszűnhet Csongrádon a vasúti közlekedés, ha a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nem jut egyezségre a csongrádi önkormányzattal. A tizennyolcezres város polgármestere, Bedő Tamás leszögezte, a Kiskunfélegyháza és Szentes közötti szárnyvonalat üzemeltetni kell, de pénzt erre nem tudnak adni.

Csongrád nem szerepel azoknak az önkormányzatoknak a listáján, amelyek – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) honlapja szerint – részt vállalnának az országos vasúti hálózatból kivont szárnyvonalak működtetésében. Márpedig a Kiskunfélegyháza és Szentes közötti 147-es vonal is azok közé tartozik, amelyeknél a szaktárca nem tartja indokoltnak a vasút országos hálózaton belüli működtetését. Bedő Tamás (MSZP) polgármestert október 27-én tájékoztatta erről a minisztérium, ahol azt szerették volna, hogy november 7-éig foglaljon állást ebben a kérdésben az önkormányzat. A polgármester időt kért a GKM-től, mondván lényeges információk hiányában nem lehet felelős döntést hozni, és azt írta válaszában, hogy tárgyalási szándékuk töretlen, ugyanakkor azt is előrebocsátotta, hogy pályaüzemeltetésre nem tudnak forrásokat biztosítani, viszont a vasútállomásnál kisebb felújításokat át tudnak vállalni, például parkolót építenének.

A csongrádiak ragaszkodnának a vasúthoz, a szaktárca szerint viszont nem érdemes tovább működtetni a szárnyvonalat. Fotó: Miskolczi Róbert

– Ragaszkodunk a 147-es szárnyvonal további működtetéséhez, Csongrád nem maradhat vasút nélkül – szögezte le lapunknak Bedő Tamás. A város képviselő-testülete november végi ülésén tanácskozik az esetleges szerepvállalásról. A polgármester szerint attól még nem lefutott az ügy, hogy Csongrád nincs azon a listán, amelyen az üzemeltetésben részt vállaló települések szerepelnek.

Bonyolítja a helyzetet, hogy igazából az sem egyértelmű, milyen áldozatot vár a minisztérium az önkormányzatoktól, hiszen csupán úgy fogalmaztak a polgármestereknek kiküldött levélben, hogy „az érintett önkormányzatok önként vállalt feladataik keretében kötelezettséget vállalnak a helyi igényekhez jobban illeszkedő, térségi jelentőségű szolgáltatások fejlesztésére". Bár Bedő szerint is félő, hogy a csongrádiak szempontjából kedvezőtlen döntés születik a tárcánál, a polgármester bízik benne, hogy rövid időn belül pozitív fordulatot vesz az ügy.

Más városok

Utánajártunk, vajon más település marad-e vasútvonal nélkül. A 18 ezer 200 lakosú Mátészalkán két vonal is megszűnik, a záhonyi és a zajtai, de a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kisváros nem marad teljesen vonat nélkül. Hasonló helyzetben van a mindössze 9 ezer 800 lakosú Kunszentmarton is: a lakiteleki vonalon nem lesz személyszállítás, de Szentesre továbbra is el lehet jutni vasúttal. A 21 ezer 660 lakosú Békés, valamint a 16 ezres Sárvár vasútvonalai érintetlenek maradnak. Az általunk véletlenszerűen kiválasztott települések közül egyiken sem szűnik meg teljesen a vasúti személyszállítás.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályán viszont arról tájékoztatták lapunkat: ahonnan november 7-éig nem jelezték vissza az érintett önkormányzatok, hogy vállalják a szükséges feltételek teljesítését, oda 2007 decemberétől kizárólag autóbuszos közszolgáltatást fog rendelni a tárca. Hozzátették: ez nem jelenti azt, hogy végleges lenne a szárnyvonal lezárása, a településeknek ugyanis később lehetőségük lesz álláspontjuk újragondolására, s akkor a tavaszi menetrendtervezésnél is egyeztetnek velük.

16 munkahely, havonta 1700 utas

1888 óta van vasúti közlekedés Csongrádon. Akkor épült meg a várost Kiskunfélegyházával összekötő szárnyvonal, amelynek folytatásaként 1903-ra elkészült a Szentesre vezető szakasz. Az utóbbi években rendre felmerült, hogy a MÁV megszünteti az itteni közlekedést. Teherforgalmat csak elvétve irányítottak erre a vonalra. A helyi vasutasok becslése alapján az utóbbi hónapokban havonta 1600-1700 utas váltott jegyet a csongrádi vasútállomáson, ahol jelenleg 12 fő dolgozik. Negatív döntés esetén közvetlenül nemcsak az ő állásuk, hanem a Gátéren dolgozó négy fős személyzet munkahelye is veszélybe kerülhet. Úgy tudjuk, a csongrádi vasutasok többségének ez első munkahelye, és nincs is egyéb szakmai végzettségük, amit hasznosítani tudnának.