Csongrád nem szerepel azoknak az
önkormányzatoknak a listáján, amelyek – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
(GKM) honlapja szerint – részt vállalnának az országos vasúti hálózatból kivont
szárnyvonalak működtetésében. Márpedig a Kiskunfélegyháza és Szentes közötti
147-es vonal is azok közé tartozik, amelyeknél a szaktárca nem tartja
indokoltnak a vasút országos hálózaton belüli működtetését. Bedő Tamás (MSZP)
polgármestert október 27-én tájékoztatta erről a minisztérium, ahol azt
szerették volna, hogy november 7-éig foglaljon állást ebben a kérdésben az
önkormányzat. A polgármester időt kért a GKM-től, mondván lényeges információk
hiányában nem lehet felelős döntést hozni, és azt írta válaszában, hogy
tárgyalási szándékuk töretlen, ugyanakkor azt is előrebocsátotta, hogy
pályaüzemeltetésre nem tudnak forrásokat biztosítani, viszont a vasútállomásnál
kisebb felújításokat át tudnak vállalni, például parkolót építenének.
 |
A
csongrádiak ragaszkodnának a vasúthoz, a szaktárca szerint viszont nem
érdemes tovább működtetni a szárnyvonalat. Fotó: Miskolczi
Róbert |
– Ragaszkodunk a 147-es szárnyvonal
további működtetéséhez, Csongrád nem maradhat vasút nélkül – szögezte le
lapunknak Bedő Tamás. A város képviselő-testülete november végi ülésén
tanácskozik az esetleges szerepvállalásról. A polgármester szerint attól még nem
lefutott az ügy, hogy Csongrád nincs azon a listán, amelyen az üzemeltetésben
részt vállaló települések szerepelnek.
Bonyolítja a helyzetet, hogy
igazából az sem egyértelmű, milyen áldozatot vár a minisztérium az
önkormányzatoktól, hiszen csupán úgy fogalmaztak a polgármestereknek kiküldött
levélben, hogy „az érintett önkormányzatok önként vállalt feladataik keretében
kötelezettséget vállalnak a helyi igényekhez jobban illeszkedő, térségi
jelentőségű szolgáltatások fejlesztésére". Bár Bedő szerint is félő, hogy a
csongrádiak szempontjából kedvezőtlen döntés születik a tárcánál, a polgármester
bízik benne, hogy rövid időn belül pozitív fordulatot vesz az ügy.
Más városok
Utánajártunk, vajon más
település marad-e vasútvonal nélkül. A 18 ezer 200 lakosú Mátészalkán két
vonal is megszűnik, a záhonyi és a zajtai, de a Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyei kisváros nem marad teljesen vonat nélkül. Hasonló helyzetben van a
mindössze 9 ezer 800 lakosú Kunszentmarton is: a lakiteleki vonalon nem
lesz személyszállítás, de Szentesre továbbra is el lehet jutni vasúttal. A
21 ezer 660 lakosú Békés, valamint a 16 ezres Sárvár vasútvonalai
érintetlenek maradnak. Az általunk véletlenszerűen kiválasztott
települések közül egyiken sem szűnik meg teljesen a vasúti
személyszállítás.
|
A Gazdasági és Közlekedési
Minisztérium sajtóosztályán viszont arról tájékoztatták lapunkat: ahonnan
november 7-éig nem jelezték vissza az érintett önkormányzatok, hogy vállalják a
szükséges feltételek teljesítését, oda 2007 decemberétől kizárólag autóbuszos
közszolgáltatást fog rendelni a tárca. Hozzátették: ez nem jelenti azt, hogy
végleges lenne a szárnyvonal lezárása, a településeknek ugyanis később
lehetőségük lesz álláspontjuk újragondolására, s akkor a tavaszi
menetrendtervezésnél is egyeztetnek velük.
16 munkahely, havonta 1700
utas1888 óta van vasúti közlekedés Csongrádon. Akkor épült meg a
várost Kiskunfélegyházával összekötő szárnyvonal, amelynek folytatásaként
1903-ra elkészült a Szentesre vezető szakasz. Az utóbbi években rendre
felmerült, hogy a MÁV megszünteti az itteni közlekedést. Teherforgalmat csak
elvétve irányítottak erre a vonalra. A helyi vasutasok becslése alapján az
utóbbi hónapokban havonta 1600-1700 utas váltott jegyet a csongrádi
vasútállomáson, ahol jelenleg 12 fő dolgozik. Negatív döntés esetén közvetlenül
nemcsak az ő állásuk, hanem a Gátéren dolgozó négy fős személyzet munkahelye is
veszélybe kerülhet. Úgy tudjuk, a csongrádi vasutasok többségének ez első
munkahelye, és nincs is egyéb szakmai végzettségük, amit hasznosítani tudnának.