Az Egészségügyi
Minisztérium az osztrák partnernek még a költségvetési hiány miatti
megszorítással és a mentőhelikopterek kihasználatlanságával magyarázta a
halasztási javaslatot. Később már úgy nyilatkoztak: a légi mentéshez
szükséges fejlesztések elvégzése, a bázisok infrastruktúrájának kiépítése
miatt kell egy évvel későbbre tenni a gépek átvételének időpontját.
Sajtóinformációk szerint valójában spórolás áll a döntés hátterében: a két
új helikopter bérlésének és üzemeltetésének évi 200 milliós költségét
akarják megtakarítani.
Győrfi Pál, a helikoptereket üzemeltető
Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője elmondta: valóban egyeztetnek az
osztrák partnerrel a beszerzés esetleges halasztásáról, de fejlesztéseik
egyik legfőbb célja továbbra is a dél-alföldi légi bázis mielőbbi
beindítása. Hamarosan döntenek ennek időpontjáról. Szerintük azért nem
lehet az OMSZ-es szolgáltatás elindításáig más cégre bízni a légi mentést,
mert ez állami feladat. Az egységes szervezetként való működtetés pedig
biztonságosabb, átláthatóbb és hatékonyabb, mintha egy alapítványra –
például a feladatot a térségben korábban jól ellátó Mentés a Jövőért
nevűre – bíznák mindezt. Győrfi szerint a légi mentés hiánya miatt az itt
élők egészségügyi esélyegyenlőségét számon kérni illuzórikus, de
fejlesztéseik célja az egyenlőtlenségek csökkentése.
Gyorsító helyi pénzek
Túri Péter, az országos légimentést öt régióban
végző – az OMSZ által fenntartott – Légimentő Kht. ügyvezetője
szerint ők mind technikailag, mind szakembergárdával felkészültek a
dél-alföldi mentésre. Mint mondta, az új helikopterek bérlésére és
üzemeltetésére elvileg megvan a minisztériumi forrás. A nagyjából 80
millió forintba kerülő szentesi légimentőbázis kialakításának
fedezetéről azonban még nincs döntés. Bár a mentés állami feladat,
az ügyvezető szerint „társadalmi összefogás keretein belül" a régió
nagyvállakozásainak és önkormányzatainak anyagi támogatása biztosan
fegyorsítaná a döntést és az azt követő építést. A hangárt, a
kiszolgáló helyiségeket és az infrastruktúrát egyébként három hónap
alatt ki lehetne alakítani.
|
Szegeden egy
hónapja adták át a sürgősségi ellátáshoz előírt, nyolcmillió forintból
megépült klinikai helikopter-leszállót. Amíg volt légi mentés a régióban,
a súlyos balesetet szenvedett sérülteket, és az azonnali ellátást igénylő
betegeket többnyire a klinika traumatológiai részlegére szállították.
Simonka János Aurél, a traumatológiai klinika vezetője csalódott a
halasztás miatt, szomorúan veszi azt tudomásul. A professzor elmondta: a
fejlesztésre való hivatkozás álságos, hiszen Szegeden például megvan a
légi mentéshez szükséges infrastruktúra. Mint mondta, az sem helytálló,
hogy kicsi a mentőhelikopterek kihasználtsága, hiszen ez csakis attól
függ, hogy mekkora finanszírozást adnak a működtetésre. A kevés támogatás
kis kihasználtságot hoz. Hozzátette: a régió jó néhány sérültjének életét
mentené meg, illetve jobb állapotban juthatnának az ellátáshoz, ha működne
a szolgáltatás.
Egy korábbi döntés szerint a légi mentés
dél-alföldi bázisa Szentesre kerülne. Fenyves Ernő, a szentesi kórház
megbízott főigazgatója is sajnálatosnak tartja a halasztást, hiszen – mint
mondta – az ország minden térségében egyenlő eséllyel kellene egészségügyi
ellátáshoz jutni. Ennek egyik feltétele pedig éppen a légi mentés lenne. A
szentesi leszálló a tervek szerint még idén elkészül. A bázishoz szükséges
kiszolgáló épületek és fűtött hangár megépítése, illetve az informatikai
és biztonsági fejlesztések viszont már a minisztériumtól függnek.