Százmillió forintról
mondott le a MÁV A szentesi vasutasok megtartanák a százéves
vonalat
Ajánlja a cikket?
| 2006-07-11 |
Blahó Gabriella
Az
elmúlt tíz évben százmillió forintot költött a vasúttársaság a
Szentes és Orosháza közti vonalra – most pedig megszünteti. Ezt nem
értik az érintett vasutasok, akik úgy tudják, cégen belül kapnak
másik állást. Mások viszont már régen számítottak erre a lépésre. A
busz jóval drágább Szentes és Orosháza között, ráadásul át is kell
szállni.
Szentesről naponta tizenkét vonat indul
Orosházára – december 12-étől egy sem. Fotó: Vidovics
Ferenc
A negyven kilométer hosszú,
Szentes és Orosháza közti vonalon a MÁV hivatalos adatai szerint az
átlagos utaslétszám mindössze huszonöt fő – a vonal pályamestere
szerint ennek legalább kétszerese. Bede András azt mondja, a
társaság azt számolja, hogy egy adott pillanatban hány utas
tartózkodik a szerelvényen, mely csalóka adat lehet. Azt kell meg
vizsgálni, az egész vonalon hány utas szállt le és fel a vonatról.
Erre a sínpárra az elmúlt tíz évben több mint százmillió
forintot költött a MÁV az adófizetők pénzéből – mondja Bede András.
Szerinte még egy kis befektetéssel a közúti közlekedéssel szemben
versenyképessé lehetne tenni a vonalat. A sebesség növelését és a
menetrend módosítását éppen december 12-étől tervezte megvalósítani
a vasúttársaság, ezért Bede András nem érti a kormánydöntést. A
pályamester attól is tart, hogy a magára hagyott sín néhány hónap
múlva vonzó lesz a tolvajok számára.
Szentesről az Orosháza
melletti Gyopárosfürdőig kizárólag ezzel a járattal lehet eljutni
kényelmesen, hiszen a motorvonat a strand bejáratától kétszáz
méterre áll meg. Útközben megáll az Újváros nevű településen, ahol
százan laknak, s ahonnan mindössze két busz jár naponta. Szerinte a
mellékvonalakat át kellene venniük az önkormányzatoknak.
346 helyett 826 forintba kerül
majd az út
Most naponta tizenkét vonat indul
Szentesről Orosházára, és vissza. A negyven kilométeres
szakaszon a menetidő 1 óra 12 perc. Az egy útra szóló teljes
árú jegy 346 forint. Autóbuszon Orosháza felé közvetlen járat
nincs, legalább egyszer át kell szállni. Az átszállásra több
lehetőségük is van a buszon utazóknak, a járatok irányától
függően. Fábiánsebestyénben a várakozási idő öt-tíz perc,
máshol félóra is lehet. A buszjegy a felnőtteknek 826 forintba
kerül.
A fábiánsebestyéni
állomásépületben dolgozó Halász Szabó Lídia úgy tudja, hogy nem kell
a munkahelye elvesztésétől tartania. A cégen belül az a hír járja,
hogy a társaság kötelékében maradhatnak, csak másik helyen kell majd
dolgozniuk. Lídia nem örül a változásnak: vele együtt négy
szolgálattevő és négy váltókezelő munkája változik itt
decembertől.
A százéves vonal megszüntetését a szentesi
vasutasok közül üdvözlik néhányan. Szakértő szerint ezt a kizárólag
ésszerű alapon hozott politikai döntést már régen fel kellett volna
vállalnia a kormánynak, hiszen ezeken a vonalakon nem lehet
biztosítani gazdaságosan az utazóközönség számára megfelelő
színvonalat. A párhuzamosan futó autóbuszjáratok előnyt jelentenek,
egyedül télen lehetnek nagy gondban a falvak lakói: a közúti
közlekedésben 8-10 centiméteres hóban már senki nem tud haladni, míg
a vonat 20-25 centiméter havat is eltol maga előtt. A vasutasok
hangulatán érezhető a szentesi állomáson némi levertség, de a
legtöbben nem tekintik meglepőnek a kormánydöntést.