Százmillió forintról mondott le a MÁV Hozzáadás a gyűjtőhöz
A szentesi vasutasok megtartanák a százéves vonalat

Ajánlja a cikket? A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
| 2006-07-11 | Blahó Gabriella

Az elmúlt tíz évben százmillió forintot költött a vasúttársaság a Szentes és Orosháza közti vonalra – most pedig megszünteti. Ezt nem értik az érintett vasutasok, akik úgy tudják, cégen belül kapnak másik állást. Mások viszont már régen számítottak erre a lépésre. A busz jóval drágább Szentes és Orosháza között, ráadásul át is kell szállni.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Szentesről naponta tizenkét vonat indul Orosházára – december 12-étől egy sem. Fotó: Vidovics Ferenc
A negyven kilométer hosszú, Szentes és Orosháza közti vonalon a MÁV hivatalos adatai szerint az átlagos utaslétszám mindössze huszonöt fő – a vonal pályamestere szerint ennek legalább kétszerese. Bede András azt mondja, a társaság azt számolja, hogy egy adott pillanatban hány utas tartózkodik a szerelvényen, mely csalóka adat lehet. Azt kell meg vizsgálni, az egész vonalon hány utas szállt le és fel a vonatról.

Erre a sínpárra az elmúlt tíz évben több mint százmillió forintot költött a MÁV az adófizetők pénzéből – mondja Bede András. Szerinte még egy kis befektetéssel a közúti közlekedéssel szemben versenyképessé lehetne tenni a vonalat. A sebesség növelését és a menetrend módosítását éppen december 12-étől tervezte megvalósítani a vasúttársaság, ezért Bede András nem érti a kormánydöntést. A pályamester attól is tart, hogy a magára hagyott sín néhány hónap múlva vonzó lesz a tolvajok számára.

Szentesről az Orosháza melletti Gyopárosfürdőig kizárólag ezzel a járattal lehet eljutni kényelmesen, hiszen a motorvonat a strand bejáratától kétszáz méterre áll meg. Útközben megáll az Újváros nevű településen, ahol százan laknak, s ahonnan mindössze két busz jár naponta. Szerinte a mellékvonalakat át kellene venniük az önkormányzatoknak.

346 helyett 826 forintba kerül majd az út

Most naponta tizenkét vonat indul Szentesről Orosházára, és vissza. A negyven kilométeres szakaszon a menetidő 1 óra 12 perc. Az egy útra szóló teljes árú jegy 346 forint. Autóbuszon Orosháza felé közvetlen járat nincs, legalább egyszer át kell szállni. Az átszállásra több lehetőségük is van a buszon utazóknak, a járatok irányától függően. Fábiánsebestyénben a várakozási idő öt-tíz perc, máshol félóra is lehet. A buszjegy a felnőtteknek 826 forintba kerül.

A fábiánsebestyéni állomásépületben dolgozó Halász Szabó Lídia úgy tudja, hogy nem kell a munkahelye elvesztésétől tartania. A cégen belül az a hír járja, hogy a társaság kötelékében maradhatnak, csak másik helyen kell majd dolgozniuk. Lídia nem örül a változásnak: vele együtt négy szolgálattevő és négy váltókezelő munkája változik itt decembertől.

A százéves vonal megszüntetését a szentesi vasutasok közül üdvözlik néhányan. Szakértő szerint ezt a kizárólag ésszerű alapon hozott politikai döntést már régen fel kellett volna vállalnia a kormánynak, hiszen ezeken a vonalakon nem lehet biztosítani gazdaságosan az utazóközönség számára megfelelő színvonalat. A párhuzamosan futó autóbuszjáratok előnyt jelentenek, egyedül télen lehetnek nagy gondban a falvak lakói: a közúti közlekedésben 8-10 centiméteres hóban már senki nem tud haladni, míg a vonat 20-25 centiméter havat is eltol maga előtt. A vasutasok hangulatán érezhető a szentesi állomáson némi levertség, de a legtöbben nem tekintik meglepőnek a kormánydöntést.


Továbbá:
Ötven éve szeretetben
Kétmilliárd kell a Petőfire
Alkotói díjat kap Kovács vezérőrnagy
A rendőrség lefoglalta a szentesi szamarat
Tönkrement a tízmilliós játszótér