Két megyei vasútvonal
szűnik meg
Szentes és Orosháza, Makó és Vásárhely között nem megy
vonat
Ajánlja a cikket?
| 2006-07-07 |
Szabó Imre
Év végéig
megszűnik a közlekedés a Makó és Hódmezővásárhely, illetve a Szentes
és Orosháza közötti vasútvonalon. A minisztérium által bejelentett
terv részleteiről egyelőre a jelek szerint a MÁV tud a
legkevesebbet: az állami vállalatóriás sajtósai tegnap nem tudták
megmondani, megyénkben mindez hogyan zajlik le.
Busz és vonat. A minisztérium szándéka
szerint egymást egészítik ki. Illusztráció: Segesvári
Csaba
Év végéig megszűnik a
közlekedés a Makó és Hódmezővásárhely, illetve a Szentes és Orosháza
közötti vasútvonalon. A minisztérium által bejelentett terv
részleteiről egyelőre a jelek szerint a MÁV tud a legkevesebbet: az
állami vállalatóriás sajtósai tegnap nem tudták megmondani,
megyénkben mindez hogyan zajlik le. Egyelőre a Tisza Volánnál sem
tudják, milyen buszok járnak majd a vonatok helyett.
Összesen
közel ezer kilométer hosszúságú vasútvonalon, huszonhét
mellékvonalon szűnik meg szerte az országban a vonatközlekedés még
idén – így Szentes és Orosháza, illetve Makó és Hódmezővásárhely
között is. Mint tegnap megírtuk, a teljes vasúthálózat bő tizenkét
százalékát érintő leépítést a Magyar Államvasutakat felügyelő
Gazdasági Minisztérium költségvetési tényezőkkel indokolja. Ezeken a
vonalakon alacsony a szerelvények kihasználtsága, a forgalom
megszüntetésétől pedig évi hat és fél milliárd forintos
megtakarítást remél a tárca.
Ami a két, megyénket érintő
mellékvonalat érinti: a minisztérium statisztikája szerint a Makó és
Hódmezővásárhely közötti, harmincnégy kilométeres szakaszon az
átlagos utasszám éppúgy mindössze huszonöt fő vonatonként, mint a
Szentes és Orosháza közötti, negyven kilométeres szakaszon.
A minisztériumban bejelentett intézkedés, úgy tűnik, magát a
vasúttársaságot is váratlanul érte. Tegnap a MÁV budapesti
központjában kora délelőtt érdeklődtünk, miképpen érinti a reform a
két Csongrád megyei vonalat; szerettük volna például megtudni,
pontosan mikor halad át ezeken a vonalakon az utolsó szerelvény,
illetve az átszervezés miatt hány ember munkája válik itt
feleslegessé, és elbocsátják-e őket, vagy másutt foglalkoztatják –
választ azonban e-mailben elküldött kérdéseinkre estig nem kaptunk.
A vasúttársaság helyi illetékeseit ugyancsak hiába kerestük.
A minisztérium elképzelései szerint az érintett települések
között a vonatközlekedést az ugyancsak a szaktárcához kerülő helyi
autóbusz-társaságok révén pótolják. Szeri István, a Tisza Volán Zrt.
vezérigazgatója lapunk érdeklődésére annyit tudott mondani:
amennyiben ezt a szolgáltatást az állam megrendeli tőlük,
természetesen teljesítik. Erről azonban – bár az elképzelésről
természetesen már tudnak – egyelőre nincs szó, így a vezérigazgató a
várható részletekről sem tudott felvilágosítással szolgálni. A Tisza
Volánnak az esetleges új járatok indítása nem okoz
kapacitásgondokat.
A gazdasági szaktárca nyilvánosságra
került tervei szerint a vasutat érintő átszervezések a jövő év
végére fejeződnek be, és a két Csongrád megyei vonalon azért szűnik
meg a közlekedés már idén, mert a reform éppen a nyugat-dunántúli,
illetve a dél-alföldi régióban indul. Más itteni mellékvonalak –
például a mezőhegyes–újszegedi – megszüntetése a jelenlegi tervek
között nem szerepel, arra a kérdésre azonban ugyancsak hiába vártuk
a választ, hogy kell-e számítani további leépítésre a megyében.