Vendégérettségizők Szentesen Az emelt
szintű vizsgára Kunszentmártonból is jöttek diákok
Ajánlja a cikket?
| 2006-05-09 |
Blahó Gabriella
Viszonylag
könnyű – így minősítették a szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban a
diákok a magyarérettségi feladatait. Az intézményben nem csak a
helybeliek vizsgáztak: az emelt szintű érettségire Csongrádról,
Kunszentmártonból is érkeztek diákok. Amikor kiléptek az iskola
kapuján, mindnyájuk arcán látszott a megkönnyebbülés.
Délben már mosolyogtak a diákok. Fotó: Blahó
Gabriella
Összesen kilenc teremben
írták szigorú fegyelem mellett a közép- és emelt szintű érettségi
dolgozatokat a végzősök és azok is, akik jobb eredmény elérése
érdekében újra nekirugaszkodtak a vizsgának. A Horváth Mihály
gimnáziumban 141 itt tanuló diák ült le a magyar írásbeli elé –
emelt szintű vizsgadolgozat az intézményben idén összesen 258
születik. Ezek egy része nem itteni diáké: ők a környező városokból,
Csongrádról, Kunszentmártonból érkeztek az Országos Közoktatási és
Vizsgaértékelő Központ által kijelölt helyszínre.
Az emelt
szinten vizsgázók mind a három tételt kidolgozták: Petőfi, Ady és
Kosztolányi szerepelt a témák között. Samu Kata szerint a romantika
költőjével kapcsolatos szövegértés különösen könnyű volt, szívesen
válaszolt arra kérdésre is, fontosak-e a Kosztolányi-féle
fordítások. Ady Endre archaikus költészete kedves téma – Kata
leginkább annak örült, hogy nehéz nyelvtani feladványokat nem
kellett megoldani. A gyógypedagógiai szakra készülő lány stílusból
és retorikából is feltehetően jól vizsgázott, amikor megfogalmazta,
hogyan beszélne egy diákkonferencián az egészség megőrzéséről.
Csongrádi
érettségizők
A csongrádi Batsányi János
Gimnázium és Szakközépiskola öt osztályában 157-en, a Bársony
István Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakmunkásképző két
osztályában 53-an és a Sághy Mihály Szakképző Iskola és
Szakközépiskola négy osztályában pedig 89-en kezdték meg az
írásbeli érettségi vizsgát hétfő
reggel.
Az F osztályos Mátyás
Szabolcsnak középszinten látszólag könnyebb dolga volt, mert „csak"
Vajda János és Juhász Gyula költészetének összehasonlítását vállalta
feladatként, a fiatalember szerint egész jól sikerült a dolgozat. A
debreceni diák azért tanult négy évig a szentesi gimiben, mert
osztálya sporttagozatosként indult, és ő a vízilabdát nagyon kedveli
– a szentesi csapatnak is tagja. A kunszentmártoni Pálfi Orsolya és
Laurinyecz Klára „viszonylag könnyűnek" minősítette a dolgozatot.
Egyáltalán nem félnek a mai matektól.
Lénárt Ádám tavaly
érettségizett középszinten, idén újra nekiindult a vizsgának a jobb
eredmény elérése érdekében. A tizenkilenc esztendős fiatalember a
Szegedi Tudományegyetemen magyar szakon szeretne tovább tanulni. A
tavalyi vizsgán nem gyűjtött össze a sikeres felvételihez elegendő
pontot, most viszont ebben bízik. Tervezte, hogy kommunikáció szakos
lesz, erről később lemondott. Mint mondta, a felvételi
arányszámokból kiderült, hogy az elmúlt évben ezen a szakon negyven
helyre nyolcszázan próbáltak bejutni. Úgy tűnik – fogalmazott –
mintha mindenki újságíró akarna lenni.
Makón tegnap 377-en gyürkőztek
az irodalom-érettséginek
A makói Juhász Gyula
református Gimnázium és Szakképző iskola A-osztályából
harminchét, B-osztályából huszonnégy (képünkön), E, azaz esti
tagozatos osztályából pedig szintén huszonnégy maturandusz írt
tegnap irodalom érettségit. Mint azt az iskola vezetőitől
megtudtuk: minden különösebb fennakadás és probléma nélkül
lezajlott a magyar nyelvi tételek kidolgozása, csakúgy igaz
volt ez a város összes többi iskolájának érettségiző
osztályára. Makón tegnap összesen 377 diák gyürkőzött a
feladatoknak, az Erdei Ferenc Kereskedelmi és Közgazdasági
Szaközépiskolában 59, a Galamb József Szakképző- és
Szakmunkásképzőben 98, a József Attila Gimnáziumban 116, a
Szent István Egyházi Gimnáziumban pedig 19 diák szoríthat a jó
eredményért.
A magyar
tételek
Középszinten egy ismeretterjesztő
témához – a turizmus hatása az ökológiai és társadalmi
sokféleségre – kapcsolódva nyolc rövid feladatot kellett
megoldani egy óra alatt. A 180 perces szövegalkotásban három
különböző feladatból választhattak: Umberto Eco idézet nyomán
az irodalmi mű, elsősorban a regény címadásának
sajátosságairól kellett gondolataikat kifejteniük a
vizsgázóknak. A másik lehetőség Márai Sándor Halotti beszéd
című alkotásának értelmezése elsősorban a magyar nyelvre és
kultúrára utaló sajátosságok szempontjából. Harmadikként az
összehasonlító elemzést választhatták: Vajda János Húsz év
múlva és Juhász Gyula Anna örök című versének összevetését a
felejtés és az emlékezés kettősségének oldaláról. Emelt
szinten a vizsgázóknak négy különböző feladatot kellett
megoldani. Egyik feladat Petőfi Az apostol és Ady Krónikás
ének 1918-ból című művéhez kapcsolódott, illetve egy
diákkonferencián elhangzó, a fiatalkori egészségmegóvás
problémáival foglalkozó hozzászólást kellett
írni.