Botrány nélkül kezdődött az érettségi Hozzáadás a gyűjtőhöz
Reggel 7 óra előtt vették át az igazgatók a tételeket

Ajánlja a cikket? A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
| 2006-05-09 | Cs. Gát László

Már 7 óra előtt mindegyik intézmény képviselője átvette Szegeden a magyar nyelv és irodalom közép- és emelt szintű tételeket tartalmazó dobozokat. Fél 8-ig nem lehetett a feladatlapokat tartalmazó tasakokat felnyitni. A Gábor Dénes Gimnázium, Műszaki Szakközépiskolában 205-en közép- és 58-an emelt szinten vizsgáztak. Az intézményből a Csillag börtönbe is vittek tizenhat tételsort.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
A Gábor Dénes középiskolában Mustos Tamás János igazgató bontotta fel és osztotta szét a feladatlapokat. Fotó: Karnok Csaba
Szervezetten és gyorsan haladt tegnap reggel Szegeden a polgármesteri hivatalban a magyar nyelv és irodalom írásbeli tételek átvétele. A körzetjegyzői központhoz tartozó huszonnyolc intézmény képviselői reggel háromnegyed 6-tól előre meghatározott időrendben léphettek be a szigorúan őrzött szobába.
– Hét óra előtt minden magyartételt elvisznek – mondta Kardos János, az oktatási iroda vezetője, aki a tételek osztását felügyelte.

A Gábor Dénes Gimnázium, Műszaki Szakközépiskolából negyed 7-kor ketten is érkeztek: Mustos Tamás János igazgató a középszintű érettségi feladatsort, míg Lengyel Zoltán igazgatóhelyettes mint OKÉV megbízott az emelt szintűeket vette át. A hivatali dolgozóktól hatalmas papírdobozokat kaptak, nyugtázták, hogy minden hiánytalanul megvan és autóval elszállították az iskolába. Az érettségiző diákok már 7 órakor gyülekeztek a zsibongóban. Tovább nem mehettek, hiszen a tantermi beosztást csak fél 8-kor függesztették ki. Akkor az idegesebbek megrohamozták a hirdetőtáblát. Az iskola minden termét elfoglalta a 205 közép szinten és az 58 emelt szinten vizsgázó. Természetesen a legtöbben azt találgatták, milyen tételeket kaphatnak. A tavalyi botrányra – amikor idő előtt közkézen forogtak a feladatok – mindenki emlékezett.

Izgalom a tetőfokon, hamarosan minden kiderül. Tételosztás a szegedi Gábor Dénes középiskolában. Fotó: Karnok Csaba
– Voltak internetes oldalak, ahol beharangozták, hogy előre felteszik a tételeket, de hiába vártuk, semmi nyomára nem akadtunk – mesélte Kamasz László, aki többek között a Himnusz–Szózat összehasonlítását várta.

Fél 8 után néhány perccel az igazgatói irodában megjelentek az iskola tanári karából kijelölt bizottsági tagok, akik ellenőrizték a tételeket tartalmazó zacskók kinyitását, majd a tapasztaltakat jegyzőkönyvbe foglalták. Az igazgató közölte: az egyik érettségiző pénteken eltörte az ujját, amit leletekkel és orvosi igazolással bizonyított.

– Az oktatási törvénnyel összhangban engedélyezzük, hogy harminc perccel tovább, négy és fél óráig írhatja a dolgozatát – jelentette be Mustos Tamás János, aki 8 órakor elindult és a termekben átadta a felügyelő tanároknak a középszintű feladatlapokat. Az emelt szintű tasakokat Lengyel Zoltán, OKÉV-felelős vitte az osztályokba, aki nyomatékosította: csak az azonosítót szabad ráírni a dolgozatra. A néhány perces eligazítás után mind a 27 teremben megkezdődhetett a magyar írásbeli.

Ma a matematika írásbelivel folytatódik az érettségi: a tételeket tegnap délután hozták Szegedre.


A Csillagban egy osztály

A Szegedi Fegyház és Börtönben is érettségizett egy osztály, a Gábor Dénes gimnázium levelező tagozatosai. Az elítéltek osztályfőnöke, Ábrahám Ferenc elmondta: huszonnégyen kezdtek és tizenhatan érettségiznek. – Az első órán mindjárt az volt a kérdés: tanár úr, mikor megyünk osztálykirándulásra? – mesélte az osztályfőnök, aki szerint jól felkészültek tanítványai. A tételeket a Csillagba két férfi tanár kíséretében Szántó Zsuzsanna vitte, aki az első órában felügyelte a fegyházban a középszintű érettségi tisztaságát.

A magyar tételek

Középszinten egy ismeretterjesztő témához – a turizmus hatása az ökológiai és társadalmi sokféleségre – kapcsolódva nyolc rövid feladatot kellett megoldani egy óra alatt. A 180 perces szövegalkotásban három különböző feladatból választhattak: Umberto Eco idézet nyomán az irodalmi mű, elsősorban a regény címadásának sajátosságairól kellett gondolataikat kifejteniük a vizsgázóknak. A másik lehetőség Márai Sándor Halotti beszéd című alkotásának értelmezése elsősorban a magyar nyelvre és kultúrára utaló sajátosságok szempontjából. Harmadikként az összehasonlító elemzést választhatták: Vajda János Húsz év múlva és Juhász Gyula Anna örök című versének összevetését a felejtés és az emlékezés kettősségének oldaláról. Emelt szinten a vizsgázóknak négy különböző feladatot kellett megoldani. Egyik feladat Petőfi Az apostol és Ady Krónikás ének 1918-ból című művéhez kapcsolódott, illetve egy diákkonferencián elhangzó, a fiatalkori egészségmegóvás problémáival foglalkozó hozzászólást kellett írni. 



Továbbá:
Elásta csecsemőjét Paula
Állják a sarat, a vizet a gátak
Dócnál megrepedt és megcsúszott a töltés
Óvatos duhajok zengő ultijai és dörgő kontrái
Kissé gyorsul az apadás