Létszámleépítés a szentesi Tescóban
Három
multi sok egy kisvárosba?
Ajánlja a cikket?
| 2006-04-27 |
Blahó Gabriella
A nyitás
után három hónappal alaposan megcsappant az alkalmazottak száma a
szentesi Tescóban. Az áruház forgalma nem a várakozásoknak
megfelelően alakul. A helyi kiskereskedők is saját forgalmuk
visszaeséséről beszélnek, ami szerintük nem csoda, hiszen három
multiáruház működik a városban.
Kétszázötven új munkahelyről lehetett
hallani három hónappal ezelőtt, a Tesco nyitásakor. Mára jelentősen
csökkent az alkalmazottak létszáma. Egy ott dolgozó eladó – aki
munkahelyének megtartása érdekében nevének elhallgatását kérte –
lapunknak azt mondta: sok embert küldtek el, a csökkent létszám
miatt több munka vár rájuk, és úgy látja, emiatt nem megfelelő a
teljesítményük. Szerinte a multinál dolgozók alkatrészek csak egy
nagy gépezetben.
– Jelenleg százhatvan fő dolgozik az
szentesi áruházban – közölte lapunkkal Danks Emese. Az áruházlánc
szóvivője létszámnormalizálásról beszélt, ami szerinte természetes.
Mint mondta, nyitáskor mindig felfokozott az érdeklődés a vásárlók
részéről, ezért több munkavállalóra van szükség, akiknek a száma az
üzletpolitikai megközelítés szerint a forgalomhoz illően változhat.
Mint mondta, szó sincs arról, hogy az áruház megrövidítené a
nyitvatartási idejét: továbbra is huszonnégy órában áll a vevők
rendelkezésére. Kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy az
áruházhoz vezető körforgalom burkolatát azért törték fel az elmúlt
időszakban, mert a közelében benzinkút épül, ennek befejeződésekor
tudnak végezni a körforgalom megépítésével. A szóvivő néhány nap
türelmet kért az autósoktól.
– A három multi jelenléte igenis
éreztette hatását a helyi kereskedelemben – véli Kővári Rezső. A
kereskedő három kisebb boltot működtet a városban, a kertvárosi
üzletben érezhetően csökkent a forgalom. Mint mondja, az ügyes és
talpraesett kereskedők nyilvánvalón túlélik a változásokat és
fejlődnek, de szerinte érdemes volna szem előtt tartaniuk a
döntéshozóknak néhány szempontot. Nincs még egy olyan európai állam,
ahol ilyen mértékű expanziót, vagyis terjeszkedést engednének meg a
közélet szereplői a külföldi nagyvállalatoknak a hazai piac
védelmével szemben.
Külföldön például elő van írva, hogy egy
multi árukészletének legalább hány százalékban kell tartalmaznia az
adott ország termékeit, nálunk semmilyen szabályozás nincs. Úgy
véli, a szentesi vásárlóközönség hosszú távon nem képes eltartani
három multit egyidejűleg, s nem véletlen, hogy nemcsak a kisebb
boltokban, hanem a nagyobb áruházakban is csökkent a forgalom. A
Lidl megnyitásával még tovább osztódott a piac, a boltok nem képesek
annyi munkavállalót foglalkoztatni. Kővári úgy látja, hogy a helyi
és a hazai kereskedelem védelmében körültekintőbb módon kellene
viszonyulniuk a város vagy az ország vezetőinek a kereskedelemhez.