|
 |
Mednyánszky László:
Itatás | Báró Mednyánszky László a
Felvidéken, a Trencsén vármegyei Beczkón, édesapja családjának ősi
birtokán született 1852-ben. A nagy hírű família története egészen a
középkorig vezethető vissza, a Mednyánszkyak tudós tanárokat,
politikusokat, katonákat és papokat adtak az
országnak.
História és
romantika
Gyermekéveit Nagyőrön, az anyai felmenők
birtokán és a vadregényes beczkói várban töltötte, amit a legenda
szerint egyik őse, Stibor vajda építtetett kedvenc bolondja számára.
A többnyire tragikus végű családi históriák és a romantikus
környezet örökre bevésődött a fiatal Mednyánszky képzeletébe. Erről
naplójegyzetei is tanúskodnak, amelyeket magyarul, németül és
franciául, de görög betűkkel írt. A furcsa ötlet anyai nagyapjától,
Szirmay Boldizsártól eredeztethető, aki a keleti kultúrák tudósaként
bejárta az egész Balkánt és Törökországot. Mednyánszkyt érzékeny
idegrendszere miatt időnként szélsőséges megnyilvánulások,
hangulatingadozások jellemezték, ugyanakkor folyamatosan szigorú
önvizsgálatot is tartott. A jóság, az emberi cselekedetek tisztasága
éppúgy foglalkoztatta, mint a rossz. Korán kapcsolatba került
a képzőművészettel: 1863– 64- ben a Nagyőrön vendégeskedő bécsi
festőtől, Thomas Endertől akvarellezni és rajzolni tanult.
Kánonokon túl
Szülei kérésére egy
ideig mérnöki tanulmányokat folytatott a zürichi Politechnikumban,
de miután nyilvánvalóvá vált, hogy az a pálya nem neki való,
családja támogatásával Münchenbe ment festészetet
tanulni.
1873-ban már a párizsi École des Beaux-Arts-on
Isidore Pils történelmi zsánerfestő növendéke. A gipszmintákról
készített akadémikus tanulmányrajzok, a szigorú művészeti kánonok
azonban nem elégítették ki, inkább az eleven természet és az
érzelmek, érzések képi kifejezése vonzotta. 1875-ben a Montmartre-on
bérelt műtermet, majd a nyarat már Beczkón töltötte, ahol számos
szép tájképet festett. Franciaországba visszatérve Barbizonban és
Párizsban dolgozott, 1878- ban bejárta szinte egész Olaszországot,
Rómában műtermet bérelt. Hazatérve Pesten és Bécsben festett,
rendszeresen részt vett mindkét város kiállításain.
Művészetéről
„Mednyánszky
át volt hatva attól a bizonyosságtól, hogy mindaz, amit
érzékeink révén egy személyről vagy tárgyról megtudhatunk, a
megismerésnek mindössze zavaros, apró fényfoltját jelenti,
amely körül az ismeretlen és megfoghatatlan erők roppant
világrészei sötétlenek. Ezért is festette meg alakjait és
tájképeit úgy, hogy sejtelmes hátterek ölében csak félig
láthatók. Derengő, szürkülő világítást fakasztott körülöttük,
hogy árnyak és révületek módjára hassanak, mint különös,
fantomszerű lények, amelyek misztikus akváriumok mélyén
rejtőznek. (…) A tónusos fény-homály, (…) a mélytüzű, briliáns
színesség stílusában mesterien szép műveket alkotott." – írta
Kállai Ernő.
| Alvilági
realizmus
A Műcsarnok 1888-as Téli Tárlatán
Mindenszentek című festményével nyerte el az első nagy szakmai
elismerést, a 400 forintos társulati díjat. Barátságot kötött Justh
Zsigmonddal, aki Fuimus című regényében Czobor Lipót néven valójában
festő barátja alakját írta meg. Mednyánszky a következő évben
visszatért Párizsba, és két és fél év alatt bejárta Franciaországot.
Párizsban rongyszedőként vegyült az utca népe közé, Marseille-ben
pedig kikötőmunkásként dolgozott egy ideig, hogy a külvárosi
vagányok, csavargók, nyomorultak életét testközelből is megismerje
és azután hitelesen ábrázolja. „Alvilági realizmusát" az 1896–97-es
párizsi tél bontakoztatta ki igazán. „Megleste sovány arcvonásaikat,
melyek élesek, mint a kés, amit a zsebükben szorongatnak.
Megfigyelte őket, amint izzó szemmel kémlelnek az éjszakába,
melyben rongyos ruhájuk szürke színe egybeolvad a sötétséggel.
Mozdulataikat, magatartásukat abszolút helyesen látja, akár
nyugodtak (abban a pillanatban, amikor a kis ragadozó éppen arra
készül, hogy prédájára vesse magát), akár a dráma legnagyobb
hevében... Kis mesterművek ezek. Ha nem is szánalmat, de testvéri
rokonszenvet éreztetnek e szegény ördögök, e szerencsétlen félvilági
emberek iránt, akik már születésüknél fogva nyomorúságra, bűnözésre
és erkölcstelenségre vannak ítélve és ezt a sorsot olyan
természetesen vallják, hogy az ember önkéntelenül megindulva tekint
arra a csupasz egyszerűségre, mellyel a Rosszat megtestesítik...." –
írta Adrien Remacle annak a gyűjteményes kiállításának a
katalógusába, amely 1897 áprilisában nyílt meg Georges Petit párizsi
galériájában.
Mednyánszky a párizsi siker után nyár végén
hazatért Beczkóba. A következő évben Hegyi táj című képét
aranyéremmel jutalmazta a Műcsarnok. Feljegyezték róla, hogy egy-egy
mozdulatért, érdekes fejformáért hajlandó volt azonnal ismeretséget
kötni az utcán akár egy véres verekedésből kikeveredett
kocsmatöltelékkel is. Képes volt hosszan követni valakit, ha
kíváncsivá tette a mozgása. Alkalmi ismerőseit meghívta, etette,
itatta, majd beszélgetés közben lerajzolta.
Szegeden egykor és
ma
Amikor Mednyánszky 1879 márciusában
értesült a szegedi nagyárvízről, azonnal a helyszínre sietett,
és részt vett a védelmi munkálatokban. Gondolkodás nélkül
segített a bajba jutott város polgárainak. Szeged és a művész
most ismét egymásra talál: január 27-én Mednyánszky-tárlat
nyílik a Móra Ferenc Múzeumban. A kiállításon a Szlovák
Nemzeti Galéria gyűjteményéből 28 műalkotást, húsz
olajfestményt és nyolc grafikát mutatnak be. Olyan egyedülálló
válogatást tekinthetnek meg az érdeklődők, amely ebben a
formában még nem volt látható Magyarországon. A kiállított
anyag izgalmas keresztmetszete Mednyánszky századforduló
előtti munkásságának. Tájképfestészetének erényeivel éppúgy
szembesülhetnek a látogatók, mint karakteres
emberábrázolásával, portréival. A kiállított alkotások
többsége a festő szülőföldjén, nagyőri tartózkodása idején
született. A vázlatok, rajzok mellett nagyobb méretű
festmények is láthatók majd, mint például az 1880-as évek
elején készült Szerencsétlenség című mű, valamint az Alkony,
amely egy amerikai aukción mint ismeretlen mester alkotása
került kalapács alá, de vásárlója felismerte, hogy Mednyánszky
festménye. Ez a mű is jól példázza, hogy Mednyánszky számára a
táj egyben eszköz a saját lelkiállapotának kifejezésére. A
nagyőri táj, a Tátra élete végéig művészetének fontos témája
volt.
| Pózok
nélkül
Többek számára segélyakciót szervezett, sőt
Pesten még egy segélyező egyesületet is megkísérelt alapítani a
nyomorgók nehézségeinek enyhítésére. Vonzották a természetes
ösztöneik szerint, pózok nélkül élő, őszinte, egyszerű emberek.
Bécsben kötött mély barátságot a katonaidejét töltő váci
földművessel, Kurdy Bálinttal, akit később családjánál többször is
meglátogatott Vácott. 1900-ban Galíciába, Krakkóba, Zakopanéba, a
Székelyföldre utazott, szerepelt a párizsi világkiállításon is.
A következő tavaszt adriai utazgatással töltötte, főként
Dalmáciában és Montenegróban bolyongott. Gyakran hóna alá vette
palettáját, és egyetlen öltözet ruhában kelt útnak, még a
legközelebbi barátai sem tudták, hogy merre csatangolt. Utazásai
közben állandóan rajzolt, tanulmányokat készített. A teljes átélés
jellemezte, akár tájat, akár embert ábrázolt. Élete valójában
egyetlen hosszú vándorlás, miközben belső világa is kiteljesedett. A
buddhizmus és a teozófia eszméivel megismerkedve egyre inkább
igyekezett befelé fordulni. Filozófiai gondolkodásának fejlődése
naplóiban jól nyomon követhetők. Gyermekkora óta meglévő, és egyre
súlyosbodó reumatikus bántalmait Pesten és Bécsben kezelték.
„A legnagyobb, legfenségesebb szenvedés az, amely nem
gondolkodik, csak szeret. Erős szenvedélyek – fizikai szenvedés,
morális szenvedés. Kifejezése a szerelemnek, az imádásnak, a
magasabb örömnek. A szép fájdalom. Mennyire lelkesítette egykor
fantáziámat, és mily sokféleképpen adtam neki kifejezést (fejek,
alakok!). Jöjjetek szegény barátok, irigylésre méltók,
szenvedéseitek ellenére, mint ahogy szépek lettetek a szenvedésben,
mint a ti lelketek szép" – írta naplójában. 1906-ban a végsőkig
kitartott a tüdővészben szenvedő barát, Kurdy Bálint betegágyánál.
Mindent megtett érte, majd amikor gondos ápolása ellenére is
elveszítette, önzetlenül támogatta családját, özvegyét, sőt még
annak második férjét is.
A csongrádi
barát
Az őt rajongva szerető, elszegényedett nemesi
családból származó lánynak, az uradalmi gondnokságot elvállaló
Sirchich Jankának köszönhette, hogy szülei halála után is otthon
érezhette magát Beczkón, ahová utazgatásaiból vissza-visszatért.
1912- ben többször is járt Csongrádon beteg festő barátjánál,
Piroska Istvánnál. Amikor 1914-ben kitört az I. világháború, Bécsből
Pestre sietett, és Tisza István segítségével az Új Idők és a Pesti
Hírlap rajzolójaként kiment az orosz frontra. Bár ekkor már 62 éves
elmúlt, a Monarchia hadseregével szinte minden fronton megfordult a
következő években. 1916 júliusában megsebesült az olasz fronton, de
ez sem gátolta meg abban, hogy a gyilkolás démonának vonzását, az
emberben rejlő gonosz tombolását megrázó harctéri képeivel
megmutassa. 1917 nyarán újból az olasz frontra készült, de vesebaja
kórházba parancsolta. Romló egészsége miatt ágyhoz kötve nem tudta
már követni a Monarchia összeomlásának eseményeit. 1919 áprilisában
puritán körülmények között halt meg Bécsben, koporsóját csak néhány
ismerőse követte.
|